"Ha van egybillió dollárod, nem igazán vannak problémáid" - vélekedett Jimmy Donaldson, vagy ahogy fiatalok milliói ismerik a világ minden táján, MrBeast egy épp róla riportot készítő újságírónak. Ha ekkora vagyont még nem is sikerült felhalmoznia a jelenleg a legtöbb feliratkozóval rendelkező YouTube-csatorna gazdájának, a személyéhez szervesen kötődő márka és vállalkozás összértékét már ötszázmillió dollárra becslik, amivel szintén lehet mit kezdeni. Donaldson eddigi stratégiájából kiindulva nem lenne túl kockázatos arra fogadni, hogy a pénz legnagyobb részét újabb videókra költi majd, de MrBeast jövője helyett kezdjük a videós portréját a múltjával.
Egy betegség fordította a figyelmét a YouTube felé
Jimmy Donaldson 1998-ban született egy katonacsaládba, de számos költözést követően már csak édesanyja (aki sokáig szintén aktív szolgálatot teljesített az USA fegyveres erőinél) és testvére maradt vele együtt az Észak-Karolina államban található Greenville-ben. A fiatal Jimmyről ő maga és édesanyja utólag általában azt emelik ki, hogy hihetetlen versenyszellem élt benne, és képes volt elképesztő mértékben koncentrálni egy adott tevékenységre.
Ezt a két tulajdonságát tízéves korától a baseball-pályán kamatoztatta, és utólag úgy látja, egyetemi ösztöndíjra is lett volna esélye, néhány évvel később viszont Crohn-betegséget diagnosztizáltak nála. A főleg a bélrendszerben tüneteket okozó immunrendszeri zavar következtében Donaldson sokat fogyott és legyengült, a baseball-meccseken pedig rendszeresen hányt, így kénytelen volt feladni a sportot, és olyan elfoglaltságot keresni, amiben az sem igazán akadályozza, ha aznap nehezen kel ki még az ágyból is.
Ekkortól kezdett el aktívabban foglalkozni a YouTube-csatornájával, ahová elmondása szerint már tizenegy évesen töltött fel videókat, de a legkorábbi alkotásait törölte, miután egy ismerőse tudomást szerzett az utólag kicsit cikinek érzett epizódokról. Azt viszont tudjuk, hogy tiniként részben gaming tartalmakat töltött fel, ám a játékok mellett már ekkor az foglalkoztatta, mit jelent a siker a YouTube-on. Így gyakran előfordult, hogy a háttérben ugyan épp az aktuális Call of Duty pörgött, MrBeast narrációja azonban egyáltalán nem a killstreakekkel foglalkozott, hanem azt találgatta, mennyi pénzt kereshetett egy-egy youtuber a nézettségi adatai alapján.
A videós sikerre tett fel mindent
Az átütő siker még néhány évig váratott magára, de Donaldson rendületlen kitartással gyártotta a videókat, ami a szabadideje jelentős részét kitöltötte, és ez meglátszott a középiskolai jegyein is. Jimmy édesanyja, Sue ekkor még nem hitte el, hogy a fia egykor megélhet majd ebből a hobbiból, ezért ultimátumot adott neki: vagy egyetemre jár, vagy el kell költöznie otthonról. A fenyegetés abból a szempontból nem vált be, hogy Donaldson nem látogatta az órákat, ahol számítottak volna a jelenlétére, de még magasabb fokozatba kapcsolt a videók gyártásában.
Az ekkor nagyjából háromnegyedmillió feliratkozóval rendelkező MrBeast a korábbiakkal ellentétben, amikor minden reklámbevételét új felszerelésbe fektette - így került az arzenáljába egy új mikrofon, a tesója levetett laptopja pedig helyett új PC, amin vághatott - ekkorra már keresett annyit, hogy akár egy lakás bérleti díját és a normál költségeit is fedezni tudta a reklámbevételekből. Így Jimmyt nem kellett kirúgnia Sue-nak, mikor kiderült, hogy oda sem bagózott az egyetemre, hanem az ifjú Donaldson önként és dalolva költözött el otthonról.
Ez az időszak két fontos csapattal hozta még közelebb MrBeastet: egyfelől első albérletét az egyik gyerekkori haverjával, Chrisszel vette ki, aki a videóiban visszatérő haveri kör egyik alapköve, másfelől pedig ekkoriban is együtt dolgozott néhány másik youtuberrel.
Na de mi vonzza igazán a figyelmet?
Ez a feltörekvő videósokból álló, félig baráti, félig professzionális társaság érdekes célra fordítja az ideje jelentős részét.
"Volt egy ötéves időszak, amikor fáradhatatlanul, már egészségtelenül ráfüggtem arra, hogy a vírusként terjedő videókat tanulmányozzam, és a YouTube algoritmusát. Felkeltem, kaját rendeltem, és egész nap csak a gépem előtt ültem, folyamatosan csak ezt tanulmányoztuk [a többi youtuberrel]"
- meséli erről az időszakról Donaldson.
Elmondása szerint olyan alapvető dolgokat is így, a YouTube legsikeresebb tartalmait elemezve tanultak meg, hogy milyen egy ideális videó ütemezése, vagy vágás közben milyen gyakran érdemes váltani a különböző kameraállások között. De egy idő után olyan apróságokra fordították a figyelmüket, mint hogy átlagosan milyen világos azoknak a videóknak a bélyegképe, amik jól teljesítenek a platformon.
Ennek a korszaknak a hozadéka a mai napig tökéletesen látszik MrBeast csatornáján: a videók címeiben szinte mindig található valami meghökkentő, ami felkeltheti a potenciális néző érdeklődését, a címben ígért izgalmakra általában még inkább ráerősítenek a bélyegképen látottak, a videók pörgős tempója tökéletesen kiszolgálja a minden pillanatban új ingerre vágyó elméket, a teljes hosszuk pedig legtöbbször tíz és húsz perc között van, nehogy elkalandozzon a néző, mielőtt az aktuális epizód végére érne.
A másik titkos összetevőt, amire Donaldson rátalált, a videói témaválasztásában érdemes keresni. Mikor még nem állt rendelkezésére komoly költségvetés, gyakran támaszkodott mémekre, vagy közvetítette saját szenvedését brutálisan időigényes, saját maga által kiötlött feladatok teljesítése közben. Egy alkalommal egyesével elszámolt százezerig, egy másik videóban úgy döntött, hogy kettévág egy asztalt műanyag késekkel, de egyszer arra is sort kerített, hogy tíz óráig nézze egymás után Jake Paul egyik zeneszámának videoklipjét.
Szaga nincs, de nézettséget hoz
MrBeast csatornájának mai, jellegzetes képe viszont akkor kezdett kialakulni, amikor Donaldson el tudott kezdeni egyre több pénzt költeni a videói elkészítésére, és az sem okozott problémát, ha olyan cuccokra kellett kemény dollárokat áldoznia, amik aztán szemétként végezték. Ezekben a videókban gyakran olyan kérdéseket válaszolt meg, amikre két tízéves közötti beszélgetésben, vagy egy Állítólag… epizódban számítanánk, például hogy meg lehet-e reptetni valakit kizárólag lombfúvók segítségével, vagy hány játékautó kell ahhoz, hogy elhúzzon egy igazi kocsit.
Az igazi áttörést viszont az első szponzorált videó hozta meg. Ehhez meggyőzte egy mobilalkalmazás készítőit, hogy ötezer helyett tízezer dollárt adjanak neki, hogy beszéljen az appjukról egy videóban, ezt az összeget pedig odaadja egy hajléktalannak. A könnyű pénz ígérete és a reakciók pedig mágnesként vonzzák a YouTube közönségének tekintetét, így MrBeast azóta sem hagyott fel ezzel a szokásával.
Azóta rengeteg borravalót adott pizzafutároknak, pincéreknek, Twtich-streamereknek, de csak úgy is osztogatott egy csomó pénzt a feliratkozóinak, vagy véletlenszerűen kiválasztott járókelőknek. Ami pedig azóta legalább olyan gyakori lett, hogy a díjat rengetegszer köti valamilyen őrült vetélkedőhöz: a nagy értékű pénznyereményt vagy luxustárgyat hol az vihette haza, aki utoljára hagyott el egy kört, amit egy mezőn festettek fel a földre, vagy utoljára vette le a kezét egy Lamborghiniről, vagy netán egy magánrepülőről.
Megállíthatatlan lendület
Afelől nem lehet kétségünk, hogy MrBeast csatornája még sokáig velünk marad. Donaldson azt a célját elérte, hogy az övé legyen a YouTube legnagyobb csatornája (legalábbis ami a feliratkozószámot illeti), nemsokára pedig az Amazon streamelő platformján is megpróbálhatja megismételni a sikert egy saját vetélkedő műsorvezetőjeként. A mindehhez kapcsolódó anyagi siker sem maradt el a nem mindennapi huszonéves számára, beszámolók szerint 2021-ben már 54 millió dolláros bevételre tett szert, ami nem valószínű, hogy azóta kevesebb lett.
Az eredeti csatorna mellett pedig számos másik, tematikus YouTube-fiók ontja magából MrBeast videóit, de becslések szerint Donaldson csokimárkája, a Feastables is komoly bevételekkel járul a birodalom sikeréhez - amit persze egy videóval is népszerűsített, ahol Willy Wonkának öltözve narrál egyet a szokásos vetélkedői közül. A videógyárat és a hozzá kapcsolódó cégbirodalmat pedig mára több mint kétszázötvenen üzemeltetik, akik gyakorlatilag egy kis saját városrészt is megtöltenek észak-karolinai bázisuk környékén.
Jimmy Donaldsonnak természetesen megvannak a kritikusai, az általuk felvetett aggályokon pedig érdemes legalábbis elgondolkozni. Az például megfontolandó, hogy a Donaldson saját bevallása szerint is "inkább fiatal" közönsége számára a legmegfelelőbb szórakoztatást nyújtják-e MrBeast őrült vetélkedői, tréfái, és önsanyargatása. Emellett az is nagy kérdés, mit mond a jótékonyságról a fiatalságnak az, hogy minden jótettet alaposan dokumentál és megoszt a világgal a videós csapat. Végül pedig érdemes feltenni magunknak azt a kérdést is, mit üzennek a pénzről, és főleg a könnyen jött pénzről MrBeast videói.
Nos, az nem valószínű, hogy Donaldson álmatlanul forgolódik bármilyen vele kapcsolatos aggály miatt. "Ami miatt aggódsz, azon szó szerint nincs miért aggódni" - válaszolta egy újságírónak, aki megkérdezte, nem cinikus-e a saját népszerűségének érdekében felhasználni minden jótékony tettét. De azt is hasonló lazasággal söpörte félre, hogy látszólag alaposan félreértette a Netflix-féle Nyerd meg az életed fő mondanivalóját, amikor a valóságban is vetélkedőt csinált belőle - szerinte, mivel az eredeti sorozat írójának tetszett, hogy mások is újraalkották a vetélkedőt, nem volt semmi probléma az ő videójával sem.
Így azt egyelőre nehéz megmondani, hogy pozitív vagy negatív hatással lesz a kultúrára MrBeast, de az már most szinte biztos, hogy nem marad nyom nélkül ennyi like és feliratkozás.