Minden túlzás nélkül állíthatjuk, hogy az utóbbi évek Joss Whedon karrierjének összeomlását hozták, miután több irányból is támadások érték, főleg a személyisége és viselkedése miatt. 2017-ben korábbi felesége ítélte el egy nyílt levélben hűtlensége miatt, majd Az Igazság Ligája stábja zúdított rá össztüzet, Ray Fisher és Jason Momoa mellett Gal Gadot is pocsék véleménnyel volt az első két Bosszúállók film rendezőjéről.
Ezt követően pedig a Whedon karrierjét és hírnevét megalapozni segítő sorozat, a Buffy, a vámpírok réme egyik színésze, Charisma Carpenter is azzal vádolta Whedont, hogy rendszeresen kegyetlen és sértő módon kezelte kollégáit, illetve egyszer kövérnek nevezte, mikor négy hónapos terhes volt. Hosszú idő után a vádak célpontja, Joss Whedon is reagált a történtekre, és egy nagyinterjút adott a New York Magazine alá tartozó Vulture-nek.
Az interjút készítő Lila Shapiro megjegyzi, hogy Whedonon személyes találkozóik alkalmával kifejezetten látszott, hogy fizikailag is megviselték az őt ért támadások. Majd az író-rendező elmondta, hogy nem tudta csendben nézni, ahogy a sárba tiporják a hírnevét és a munkásságát, ám közben félt, hogy minden, a saját védelmében mondott szavát felhasználnák ellene.
Az interjú során elhangzottak alapján talán nem is alaptalan Whedon félelme, ugyanis sok esetben egyszerűen tagadta az ellene felhozott vádakat. A DC szuperhősös csapata körül forgó film kapcsán például továbbra is azt állítja, a Warnerről, hogy
"Megkértek, hogy hozzam helyre [Az Igazság Ligáját], én pedig úgy gondoltam, hogy tudok segíteni",
miközben a stúdiónál kitartanak az állításuk mellett, hogy Zack Snydert családi tragédiája miatt engedték el, nem kreatív kudarca miatt.
A cikkből kiderül, hogy a stáb egyik tagja szerint Whedon és a színészi gárda között az első pillanattól kezdve feszültséget okozott, hogy míg Snyder bőven engedett teret az improvizációnak, Whedon nem tolerálta, ha valaki eltért a forgatókönyvétől. A színészek nem nyugodtak bele a változtatásba, ráadásul többször kritizálták Whedon szövegeit, ami miatt a rendező egyszer meg is állította a munkát, hogy elmondja, "még soha nem találkoztam ennyire goromba emberekkel".
Gal Gadot például állítólag azt vágta a rendezői szerepet átvevő Whedon fejéhez, hogy nem ért a szuperhősös filmekhez, a színésznővel pedig tovább ment a konfliktusuk, Gadot szerint a rendező megfenyegette, hogy ellehetetleníti a karrierjét, ha nem működik együtt vele. Az interjúban Whedon tagadja, hogy valaha megfenyegette volna a színésznőt, és azt mondta, szerinte félreértették egymást, ugyanis az izraeli származású színésznőnek nem az angol az anyanyelve, a rendező pedig szereti bonyolultan és választékosan kifejezni magát.
Whedon egy példát is felidézett, ami szerint Gadot vitába került vele egy jelenet miatt, amiről a színésznő azt javasolta, vágják ki. A rendező erre azt válaszolta, hogy ez csak akkor történhet meg, ha egy vonatsínre kötözik és átgyalogolnak a holttestén, amit később Gadot úgy mesélt másoknak, hogy Whedon őt szeretné a vonatsínekre kötözni és megölni. A magazin erről is megkérdezte a színésznőt, aki szerint mindig tökéletesen értette, mit mondott kollégája.
Whedon nagyjából hasonlóan nyilatkozott a Kiborgot alakíto Ray Fisher vádjairól is. Elmondása szerint "megdöbbent", amikor azt olvasta, hogy Fisher azzal vádolta, fehéríteni szeretett volna a színes bőrű karaktereken, ugyanis Whedon szerint az egész film látványvilágán világosított, beleértve a szereplők arcát is, álláspontja szerint bármilyen rasszhoz kapcsolódó szándékra vonatkozó állítás hamis és igazságtalan volt.
Ami pedig a még mindig sértődött Fisher karakterét, Kiborgot illeti, Whedon szerint a történetének "semmi értelme nem volt, logikai szempontból", és a színészi játékot is pocséknak gondolta. Negatív érzéseivel pedig más források szerint sem volt egyedül, Kiborgot a tesztvetítések nézői is a film gyengepontjaként jelölték meg.
A vészhelyzetben behívott rendező összességében azt érezte, a Ray Fisherrel a karakterét érintő változtatásokról szóló beszélgetéseik barátságosak és tiszteletteljesek voltak, a színész vádjai közül pedig egy sem "állja meg a helyét, vagy érdemes arra, hogy érdemben megvitassuk". Whedon érzése szerint az egyetlen magyarázat rájuk, hogy Fisher egyszerűen rossz szándékkal cselekszik, ami mögött valószínűleg a rossz színész sértettsége húzódik meg.
lletve konkrétan nem mondta ki Zack Snyder nevét, de Whedon megjegyezte, hogy az eredeti rendező mellett kampányolók állnak az ellene folyó gyűlöletkampány több eleme mellett, így az interjú azt érezteti, Whedon talán ezt a motivációt is sejti Ray Fisher kirohanása mögött.
A Warner Bros. egyébként egy vizsgálatot is folytatott Az Igazság Ligája forgatásának körülményeiről, aminek az eredményét nem hozták nyilvánosságra, csupán annyit árultak el, hogy igyekeztek orvosolni az akkor ejtett hibákat. Ezt követően Whedont eltávolították az HBO-ra készülő The Nevers munkálatainak környékéről és a sorozat marketinganyagaiból is.
De Whedont nem csupán Az Igazság Ligájáról, hanem a Buffy, a vámpírok réme, és annak spin-off sorozata, az Angel kapcsán felmerült vádakról is kérdezték. Felidéztek például egy történetet, amiben a Buffy jelmeztervezője állította, hogy egy részhez, amiben a főszereplő egy szexrobot hasonmását készíti el az egyik gonosz, gondot okozott a megfelelő ruha kiválasztása. Elmondása szerint Whedon a fiatal színésznő által választott ruháknál kihívóbb öltözetet szeretett volna, amikor pedig egy ruhapróba kapcsán feszültséget okozott ez a véleménykülönbség, olyan erősen ragadta meg a jelmeztervező kolléganője karját, hogy a körme nyomai ott maradtak, és külön szólnia kellett, hogy fájóan erős a szorítása.
Az interjúban az író-rendező így reagált a történetre:
"Nem hiszem el. Tudom, hogy volt, hogy mérges voltam, de fizikailag senkit nem bántottam volna."
Ehhez hasonlóan teljesen más képet festett Charisma Carpenterrel való munkakapcsolatáról, amire Whedon úgy emlékszik, hogy "örömteli és elbűvölő" volt, ahogy azt is tagadta, hogy kövérnek nevezte volna a várandós színésznőt, igaz, azt elismerte, hogy nem beszélt vele udvariasan az idézett alkalommal.
Ehhez képest a színésznő azt állította, a tökéletességet elváró Whedon rendszeresen megalázó módon lehordta, ha hibázott a szövegében, vagy annak előadásában, ami komoly szorongást váltott ki nála, ahogy a rendező vallásosságáért is gúnyolta. Carpenter szerint ezért is tetováltatott magára egy rózsafüzért, hogy megnyugvást hozzon neki a felkavaró munkakörnyezetben is.
Az interjú továbbá több esetet is felidéz, amikor Whedon a cikk szerzőjének tagadott egy vele kapcsolatosan felhozott vádat, egy másik esetben viszont pont ugyanilyen viselkedésről számoltak be a körülötte dolgozó kollégák. Rebecca Rand Kirshner, a Buffy utolsó három évadának egyik társírója például felidézte, hogy őt is "Oh, meghíztál!" felkiáltással fogadta volt kollégája egy fotózás alkalmával, mikor várandós volt.
Emellett a Firefly egyik munkatársa is felidézett egy esetet, amikor Whedon az egész stáb előtt tartott másfélórás gúnyolódó felolvasást egy kevésbé jól sikerült forgatókönyv-vázlatból, ezzel szemben a rendező azt állítja, soha nem állt szándékában szándékosan megalázni bárkit.
Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.
Ehhez hasonlóan a rendező állítása szerint nem tudott soha arról sem, hogy az akkor még kiskorú színésznő, a Buffy húgát alakító Michelle Trachtenberg körében lévő felnőtt egy informális szabályt hozott, ami szerint a fiatal lány nem lehetett egyedül egy helyiségben Whedonnal. Ezt egy, a sorozaton dolgozó forrás szerint egy találkozó után hozták meg, amiről Trachtenberg "megrázottan" jött ki az író-rendezőtől. Igaz, a név nélkül nyilatkozó filmes szakember szerint lehetséges, hogy Whedon tényleg nem tudott a szabályról, de a tény, hogy meg kellett hozni, önmagában is árulkodó a rendező karakterét illetően.
Annak ellenére, hogy Whedon a legtöbb konkrét, ellene felhozott vádat tagadta, más problémáit, főleg szerelem- és szexfüggőségét és más addiktív tendenciáit belátta, amik kapcsán 2019-ben terápiás segítséget is kért. Elmondása szerint ez új házasságát segít őszintébb, jobb alapokra helyezni, ahogy az is, hogy már a kezdetektől nyíltan beszélt partnerével problémás viselkedési mintáiról. Az interjú zárásából az érződik, Whedon nem várja, hogy valaha visszatérhet a reflektorfénybe professzionális száműzetéséből, de úgy érzi, nem bántak vele fair módon, és vannak dolgok, amiken nem változtatna.
"Kezelhettem volna jobban a házasságomat? Ne is kezdjük el sorolni, hány szempontból! Lehettem volna jobb showrunner? Persze. Kedvesebbnek kellett volna lennem?"
Tette fel a fontos kérdéseket Whedon, ám ez utóbbiról azt gondolja, nem feltétlenül igen rá a válasz, mert úgy véli, az egyenes beszédre szükség volt a munkája minősége érdekében. Így inkább úgy érzi, talán máskor sem kellett volna igyekeznie, hogy megkedveljék, így az őszinte visszajelzései nem hatottak volna sértőnek összehasonlítva más, vele kapcsolatos élményekkel.
Egyik kollégája így emlékszik vissza a Whedonnal közös munkára, némileg a pártját fogva:
"A hangvétele (...) vicces, van benne szójáték, rímek, idézőjelek, némi motyogás, önkicsinylés, képregényes utalások, egy Sondheim-utalás, és szavak, amiket csak Angliában használnak. Ez azt jelenti, hogy neked, a fogadó félnek, egy kicsit dekódolnod kell a mondanivalóját. El kell döntened, hogy az üzenet lényege az volt, hogy kijavítson, odaszúrjon neked, barátian szekáljon, vagy félénken dicsérjen."
Whedon szerint az emberek
"a modern kor minden létező szavát hozzám vágták, hogy szörnyként írjanak le. De én azt gondolom, hogy az összes közül én a kedvesebb showrunnerek közé tartozom."
Az interjúban további részleteket olvashattok arról, hogyan élte meg a munkásságát, Whedon és környezete, vagy épp a rendező személyiségét meghatározó gyermekkori élményeiről.