Nem csak kritikai és nézői sikert tudhat a háta mögött a Spider-Man: Across the Spider-Verse, avagy Pókember: A pókverzumon át, de a kasszáknál is remekül teljesít a Sony új animációs filmje, világszinten jelenleg 221 millió dollárnál jár, holott csak pár napja mutatták be.
Bár továbbra is az ifjú Pókember, Miles Morales a történet főszereplője, vele közel egy szintre emelték az alkotók Gwen Stacyt, avagy Spider-Gwent, az egyik alternatív univerzumos Póknőt is. Most pedig Gwen kapcsán merült fel egy első furának tűnő teória. Egyes rajongók ugyanis azt gondolják, hogy az animációs filmben Gwen valójában egy transz karakter.
A Pókember: A pókverzumon át világában nem csak az egyes Pókemberek és Póknők különböznek egymástól markánsan, hanem világaik is teljesen eltérő látványt kaptak. Spider-Gwen univerzuma például egészen elvont, vízfestékszerű háttereket villantott, ezek egyébként tökéletesen passzoltak a 2015-ös Radioactive Spider-Gwen képregények borítóihoz, melyeket Robbi Rodriguez készített. Az említett teória egy konkrét jelenet kapcsán merült fel, most pedig némi spoiler fog következni.
A filmben Gwennek titkolnia kell szuperhősmivoltát apja, George Stacy rendőrtiszt előtt, eljön azonban az a pont, amikor kiderül, hogy valójában ő az a Póknő, akit a rendőr hosszú ideje rács mögé akar dugni. Ez hatalmas törés kettejük életében, elég hosszú időnek kell eltelnie ahhoz, hogy újra egymás elé álljanak. Amikor azonban ez végre megtörténik, Gwen egy elég jól megírt monológot ad elő arról, hogy fel kell vállalnia magát - és Póknő énjét. Gwen univerzumának látványvilága színeiben folyamatosan a lány érzelmi világához igazodott, ebben a bizonyos jelenetben pedig a környezet fehér, kék és rózsaszín színekben pompázott, pont ahogy egyébként Gwen haja is.
Like
— GROVEL, HUMANS! It's ZOE!!! (@Blankzilla) June 5, 2023
They made her HAIR the FLAG
This art team are braver than the troops for getting this in there https://t.co/eta6qE71Nd pic.twitter.com/SWT05bBlus
Ezek pedig éppenséggel a transznemű pride zászló színei (ezt egy Monica Helms nevű amerikai transz nő alkotta 1999-ben).
Nyilván szó sincs arról, hogy a film konkrétan kimondaná, Gwen bizony transz. Ez csak egy rajongói feltételezés, mindenki eldöntheti, hogy ad-e rá avagy sem. Szerintem egyébként épp az az érdekes mindebben, hogy ez a jelenet akkor is tökéletesen működik abban az értelemben, hogy azonosulhatnak vele a transzneműek, ha Gwen egyáltalán nem transz. Az ifjú Póknő itt hosszasan és érzelmesen beszél arról, hogy milyen is, ha az embernek el kell rejtenie folyamatosan az énje egyik felét. Nem igazán kell magyarázni, miért tudnak ezzel a gondolattal azonosulni a transznemű emberek.
Ha pedig elfogadjuk, hogy ezek a képsorok tényleg működnek, és azon túl, hogy tökéletesen passzolnak a filmbe, még kapcsolódási pontot is jelenthetnek a transz nézők számára, akkor egyúttal az is bizonyosságot nyer, hogy nem kell kötelezően transz (vagy bármilyen más kisebbséget reprezentáló) karakter egy filmbe ahhoz, hogy az adott közösség magáénak érezhesse a mondanivalót. Teljesen lényegtelen, hogy Gwen transznemű avagy sem, ha monológja erőt tud adni az embereknek.