Nem titkoltan nagyon szeretjük az olyan játékokat, amelyek több réteggel rendelkeznek, és segítenek a játékosnak interaktívan elmélyülni egy adott témában, probléma feldolgozásában, mint a bullying (amivel mi is kiemelten foglalkoztunk a Concrete Genie-vel), vagy éppen a halál, mellyel többek közt olyan csodálatos alkotások foglalkoznak, mint a Gris, a Lost Words: Beyond The Page, a What Remains of Edith Finch, a Spiritfarer, a That Dragon, Cancer, amiket tényleg csak ajánlani tudunk azoknak, akik szeretik, ha egy játék nem csak szórakoztat, kikapcsol, hanem történetet mesélve feszeget olyan témákat, melyekről egyébként nehéz beszélni, szembenézni velük.
Most egy magyar fejlesztés gazdagítja a sort, Czuder Tamás, Kovács Gergő, Csősz Roland és Gyányi Dominika közös erővel álmodta meg a Ghostboy című játékot, amely a gyászfeldolgozást próbálja megmutatni, elmagyarázni és megtanítani. Állításuk szerint ez nem terápiás eszköz, inkább csak bemutatja a témát, felkészít, eszközöket ad a játékos kezébe anélkül, hogy az szájbarágósan hatna.
A történet egy négytagú családról szól, ahol a kisebbik fiút baleset éri, és az ő szellemét bújva térünk vissza a halálból, hogy segíthessünk tovább lépni hátrahagyott családunknak.
"Tisztában vagyunk vele, hogy a téma sokakat elriaszthat, de úgy hisszük, sikerült mindezt olyan köntösbe bújtatnunk, ami által az mégis befogadható marad, és a fájdalom helyett az azzal való megküzdés vágya kerül fókuszba, ahol végre nem a virtuális avatar, hanem a valós személy, maga a játékos szerezhet új skilleket az életéhez."
- írták az alkotók a projket kapcsán, de külön figyelmet érdemel, milyen játékmechanikai eszközöket vetettek be, hogy a felhasználót is bevonják a folyamatba.
"A negatív gondolatok Tower Defense pályákon támadnak a családtagokra, a feladat pedig az, hogy Ghostboy-ként megakadályozzuk, hogy még élő szeretteink lelkét felemésszék. Megküzdésként nyúlhatunk többek közt alkoholhoz vagy meditációhoz, mindnek megvan a maga ára. Az egyik könnyen elérhető segítség, de áldozattal jár, a másik drágábban ugyan, de kockázatmentesen használható toronyként alkalmazható."
A pályákon, valamint a HUB-ként szolgáló családi házban felbukkanó véletlenszerű események (melyek randomizáltak az újrajátszhatóság kedvéért) esetén hozott döntéseink befolyásolják a családtag mentális állapotát, rossz döntés esetén akár olyan, vagy még súlyosabb betegségeket is szerezhetnek, mint a pánikroham vagy depresszió, és ezek jelentősen nehezítik az amúgy is rendkívül változatos és kreativitást igénylő TD pályákon való teljesítést.
Hírek, érdekességek, tippek, ajánlók, unboxing, hardveres videók, minden, ami 1-2 percbe belefér. Kövess minket TikTokon is!
Szerencsére mindig van remény, a családtagok nemcsak maguknak, de egymásnak is megtanulhatnak segíteni az idő előrehaladtával, noha rendre visszahúzza őket a gyász különböző szakaszai mentén jellemző élethelyzetek, például az első, külön töltött ünnepek súlya.
Tavaly Halottak napja alkalmából került ki a játék első trailere (ezt itt fentebb látható), azóta pedig (egyelőre csak angolul) megjelent egy demó is, ami a fejlesztés előrehaladtával szintén rendre frissül. Idén november a csapat elindítja Discord szerverét, ahol a devlogok követése mellett még élhetnek a játékosok javaslatokkal, adhatnak visszajelzéseket, sőt, néhányuknak lehetőségük lesz megjelenés előtt kipróbálni a Steamen 2024 első felében angol és magyar nyelven is debütáló teljes verziót is.
A Ghostboy (és annak demója) ide kattintva érhető el, tegyetek vele egy próbát. Nem lesz könnyű érzelmileg, de érdemes.