Várakozásaimhoz képest kicsi, ámde annál nehezebb dobozzal jelent meg nálam a Logitech futára. A természetvédők elégedetten bólinthatnak, ennél kisebb helyre nemigen lehetett volna begyömöszölni az átlagosnál nagyobb darabokból álló terméket.
A Logisztikázás azonban nem ér véget a ki- és becsomagolásnál. Összeszerelni és az asztalra felszerelni is körülményesebb márkatársainál, többek között a külön felcsavarozandó váltó miatt. Éppen ezért ajánlatos rögtön vásárolni hozzá egy nagy asztalt is (a hipermarketekben a termék árának töredékéért lehet olyanokat kapni), majd találni rajta neki egy állandó helyet és inkább a monitort, illetve a klaviatúrát arrébb húzni, ha éppen nem vezetünk.
A ruhacsipeszek kora leáldozott
A kormánykerék átmérÅ‘je látványosat nÅ‘tt a MOMO Racing vagy a Driving Force Pro márkatársaihoz képest. Na és akkor a pedálokat tartó modult még nem is emlÃtettem…
Szerencsére ez nem csak méretében és a harmadik (kuplung) pedál megjelenésében változott: a termék újfajta pedálmechanikát is kapott: a Logitech szakÃtott a szokásos, ruhacsipesz-rugóra emlékeztetÅ‘ megoldással. Igaz, ez csak az elsÅ‘ (noname) kormányomnál okozott gondot, amelyet havonta kellett szervizbe vinnem az eltört rugó miatt. A Logitech pedáljaival nem volt hasonló problémám, de azért flusztrált picit ez a fajta módszer. A váltás amúgy nem csak az élettartamnak tett jót, az immár fém pedálok ellenállása is jóval nagyobb – különösen a féké (a valóságnak megfelelÅ‘en mindegyik más). GyanÃtom, hogy direkt nem zoknis használatra tervezték, a kényelmes vezetéshez nem árt, mondjuk egy tornacipÅ‘ – már csak azért sem, mert elég hidegek tudnak lenni a fémpedálok. Szerencsére cipÅ‘ben is kényelmesen elfér a lábunk a pedálokon, nem kell attól félnünk, hogy helyszűkében egyszerre kettÅ‘t nyomunk le – persze van olyan, hogy eltéved a lábunk az elején, de azért csak magunkat okolhatjuk.
Nagy (kormány)test, nagy élvezet…
A kormány megjelenése szintén dögös, jót tesz neki a varrott bÅ‘rborÃtás, és a rozsdamentes acélból készült középrész. Ami kicsit zavaró számomra, hogy a kormányon mindössze két gomb lakozik, az összes többi az immár külön egységként szereplÅ‘ váltón kapott helyet. Praktikusabb volt a kormányról jelezni boxkiállási szándékunkat, vagy épp bekapcsolni a boxutca sebesség limitert, mivel oda sem kellett néznem, tapintásra tudtam, melyik az a gomb, amelyre éppen szükségem van.
A váltó igazi csemege lehet a megszállottaknak, ugyanis nem csak a már megszokott szekvenciális formában használható, hanem 6+1 fokozatú hagyományos botváltóként is (ahol a +1 a hátramenetet jelenti). Használata ennek is kényelmes, bár szokni kell, hogy ne kapcsoljunk mellé. És igen, van kuplung pedál is. Hogy ezt és a már emlÃtett hagyományos váltót mennyire tudjuk kihasználni a mostani programokkal az már más kérdés. ValószÃnűleg a játékosok többsége még a GTR 2 szerű szimulátorokban is kényelmesebbnek tartja a kormányról kapcsolható szekvenciális (netán automata) váltót, automata kuplunggal – és még azt sem mondhatjuk, hogy nincs igazuk. Esetleg, ha valaki fejlesztene egy vezetésoktató programot (micsoda ötlet!), vagy esetleg egy valósághű városi autószimulátort, akkor nagyon jó szolgálatot tennének.
Mit ér a hardver szoftveres támogatás nélkül?
A G25 nagyon precÃz kormányzást tesz lehetÅ‘vé, s mindemellett visszajelzést ad a legapróbb bukkanókról is (igényesebb játékok esetén), köszönhetÅ‘en a kétmotoros műterheléses technológiának. Ugyan nem olyan drasztikusak az erÅ‘hatások a játékok alatt, mint azt vártam, de tulajdonképpen pont jók.
A kormány maximálisan 900 fokos szögelfordulásra képes. Alapértéknek 200 fok van megadva, amit rögtön célszerű minimum 240 fokra módosÃtani. Játéka válogatja, mennyi az ideális – a Nascar Racing 2003-nál például 360 fokra állÃtva mozdul pontosan annyit a kormány a képernyÅ‘n, mint a kezünkben. Ami nagyon szomorú – bár ez nem a Logitech hibája –, hogy egyelÅ‘re nekünk kell ezt kikÃsérletezni, ugyanis a játékok automatikusan nem kapcsolják ideálisra az elfordulás mértékét. Pedig lehetne, például a PS2-es Gran Turismo 4-ben nagyon jól megoldották. Szóval a mai autós programoknak még fel kell nÅ‘niük a G25-höz.
Venni vagy nem venni?
És a végére maradt a fogas kérdés: kezdjünk-e el spórolni rá (közel 90 000 forintba kerül), avagy egy olcsóbb kormány is megteszi, s ha igen, akkor melyik? Erre a kérdésre nem könnyű válaszolni, különösen most, hogy még a játékok nem használják ki rendesen az eszköz tudását. Egyébként pedig játékosa és pénztárcája válogatja. Tapasztalataink szerint – ha tudunk élni a csodaváltó és a kuplungpedál nélkül –, akkor a PS2-vel is kompatibilis Driving Force Pro hasonló élményt kÃnál: a 900 fokos elfordulást az is tudja, s fele annyiba sem kerül, továbbá az erÅ‘visszacsatolásos hatásai is vannak olyan jók, mint a G25 esetén. Harmadannyiért pedig ott van a MOMO Racing és még néhány más gyártó terméke, például Microsoft Sidewinder vagy Thrustmaster FGT.
Ajánlom mindenkinek a figyelmébe a novemberi GameStart, ahol Mady véleménye olvasható a kormányról.