Mintha a Német-Római Birodalmat szorongatnák északról a vikingek, délről a mórok, keletről pedig a kalandozó magyarok. Nem ok nélkül való a hasonlat, hiszen a Warhammer Fantasy kereteit megalapozó 1983-as Warhammer Fantasy Battle legalább annyira támaszkodott a vérzivataros európai történelemre, mint Tolkien, Robert E. Howard és Michael Moorcock műveire. Az emberi frakciókat például játszi könnyedséggel be tudjuk helyettesíteni való életbeli megfelelőjükkel: az Empire a Német-Római Birodalommal, Bretonnia a középkori Franciaország és az Artúr-mondakörbeli Britannia keverékével, Kiszlev a szláv (lengyel, rusz stb.) királyságokkal és fejedelemségekkel, Cathay Kínával, míg Araby az arab-perzsa területekkel állítható párhuzamba. És ebbe a már önmagában is izgalmas mixbe löttyintettek bele különféle elfeket (nemes, erdei, sötét), törpéket, orkokat, goblinokat, patkányfajzat skaveneket, káoszhívőket, démonokat, gyíkembereket, vámpírokat és más élőhalottakat. Egyébként nem kellett sokat várni a szerepjátékos szabályrendszerre sem, alig három évvel később napvilágot látott a Warhammer Fantasy Roleplay, amely már a harmadik, alaposan átdolgozott kiadásánál tart.
Új kezdet
Az utóbbi néhány év vízválasztóként vonult be a Warhammer Fantasy történetébe, ugyanis a Games Workshop egy regénysorozattal (The End Times) lényegében megsemmisítette az általunk ismert univerzumot, majd rebootolta azt. Ezzel a Warhammer Fantasy Battle-t hivatalosan is felváltotta a Warhammer: Age of Sigmar (hazánkban 30 ezer forint körül lehet megvenni a kezdőcsomagot), amely a korábban felsorolt frakciókat is újraértelmezi, valamint négy nagy szövetségi hálóba rendszerezi.
Az Order Grand Alliance soraiba tartoznak az emberek, az elfek, a törpék és a frissen bemutatkozott félisteni Stormcast Eternals egyedei. A Chaos Grand Alliance és a Death Grand Alliance frakciók elnevezése önmagáért beszél, míg a Destruction Grand Alliance jellemzően a zöldbőrű népeket (orkok, goblinok stb.) gyűjtötte zászlaja alá. Az újraindítás egyúttal azt is jelenti, hogy az alkotók megpróbálták közelíteni a szabályrendszert a Warhammer 40,000-éhez, hogy egyszerűbb dolgunk legyen az előkészületek során, és a küzdelmek se tartsanak egy örökkévalóságig. Persze még így is előfordulhatnak 6-8 órás partik, mert semmi se tart vissza bennünket attól, hogy továbbra is a megszokott szabályok szerint járjunk el. A Games Workshop pedig megérdemel egy képzeletbeli vállveregetést, amiért szabálykonverziót készített a korábbi miniatúrákhoz, hogy akkor se kelljen nélkülöznünk őket, ha az új rendszerhez tartva magunkat régi figuráinkat vezetnénk csatába.
A magyarok már a spájzban voltak
Noha a téma iránt érdeklődő laikusként több lehetőség is nyitva áll előttünk, érdemes regényekkel vagy a legfrissebb megjelenéseket leszámítva viszonylag olcsón beszerezhető videojátékokkal kezdeni az ismerkedést. Különösen ajánlott a magyar fejlesztésű Warhammer: Mark of Chaos című taktikai játék, valamint annak önállóan futtatható Battlemarch kiegészítője. (Mellesleg a MoC nyitóanimációja hozta el a szintén budapesti Digic Pictures számára a világhírt, és irányította rá olyan meghatározó piaci szereplők figyelmét, mint a Microsoft, a Sony, az Activision, a Ubisoft vagy épp a CD Projekt.) A Black Hole alkotása már csak azért is szerencsés választás, mert átmenetet képez a nagyobb léptékű Total War: Warhammer, valamint a legkiválóbb adaptációk között számon tartott Warhammer: Shadow of the Horned Rat és Warhammer: Dark Omen között.
De szintén érdekes lehet az amerikai foci helyi változatát feldolgozó Blood Bowl sorozat, amennyiben nem bánjuk, hogy a táblás eredetihez hasonló, körökre osztott játékmenetet kapunk. A fejlesztők egyébként már ígérgetik egy ideje a valós idejű opciót is, talán a harmadik résszel annak is elérkezik az ideje. MMO-val viszont sajnos nem szolgálhatunk, mert az elhamarkodottan WoW-gyilkosnak kikiáltott Warhammer: Age of Reckoning a biztató kezdést követően villámgyorsan beállt a földbe, ezért öt, kínlódással teli év után az Electronic Arts 2013 decemberében lekapcsolta a játékot.
Mivel játs(s)zunk mostanság?
Total War: Warhammer (2016 - PC)
Alig néhány hónapja jelent meg e grandiózus stratégiai játék, amellyel még komoly tervei vannak kiadójának. A Total War sorozat hagyományaihoz híven ingyenes letölthető tartalmakra és fizetős kiegészítőkre számíthatunk az elkövetkező hónapok, sőt évek során. Május óta a Chaos Warriors Race Pack révén a játszható frakciók száma emelkedett ötre, míg a Blood for the Blood God arról gondoskodott, hogy a forrásanyaghoz méltó dark fantasy körítés jogosan érdemelje ki a 18-as korhatár-besorolást. Kiontott zsigerekre, lecsapott végtagokra és hektoliterszámra ömlő vérre vágyott a nép? Megkapta.
Warhammer: End Times - Vermintide (2015 - PC; 2016 - PlayStation 4, Xbox One)
Rossz nyelvek szerint nem több ügyes Left 4 Dead-modnál, ám ez mit sem von le az első Warhammer Fantasy FPS értékéből. A kooperatív fókuszú játékban három barátunk (vagy az MI) társaságában kell megszabadítanunk Ubersreik városát az agresszív skavenek inváziójától.
Eredetileg tavasszal jelent volna meg kurrens konzolokra is, ám a fejlesztő/kiadó nem akarta elkapkodni a dolgot, hiszen sem az ő, sem a játékosok érdekét nem szolgálta volna, ha megfelelő optimalizáció és alapos minőség-ellenőrzés, illetve -biztosítás híján játszhatatlannak bizonyul a végeredmény.
Mordheim: City of the Damned (2015 - PC; 2016 Xbox One)
Egy laikus számára úgy tűnhet, mintha az XCOM-ot öltöztették volna Warhammer Fantasy jelmezbe, és ami azt illeti, nem is járna olyan messze az igazságtól. Ugyanis a viszonylag új, alig 17 éves Mordheim táblás játék adaptációjában ugyanakkora kihívást jelent szedett-vedett csapatunk pátyolgatása és életben tartása, mint a föld megóvása. A kulcsszó nem más, mint a permadeath, azaz elég egy óvatlan lépés, és örökre elveszíthetjük hosszú órák munkájával feltápolt karaktereinket. Mivel minden a terv szerint alakult, most már az xboxos játékosok is megtapasztalhatják, milyen könnyen arat a halál Mordheimben.
Man O' War Corsair (2016 - PC)
Az égiek is kalóznak teremtették az orkokat, de nem csak velük kell számolnunk, ha úgy döntünk, hogy vízre szállunk. Az Evil Twin Artworks március óta early access állapotban lévő játéka, a Man O' War Corsair ugyanis izgalmas tengeri csatákat és hatalmas nyitott világot ígér, amelyben félszáz kikötő várja hajónkat. Természetesen a becsületes kereskedelem is opció lehet, ám ha a kampány során lándzsát törünk a Chaos, az Empire vagy a Bretonnia frakciók valamelyike mellett, ne lepődjünk meg, ha zöld ördögök és megalodonok mellett elfek, törpék, sötételfek, patkányfajzatok és egyebek törnek borsot az orrunk alá. A megjelenésre elvileg még idén sor kerül, és azt követően is folyamatos tartalmi bővítésekkel szeretnék fenntartani érdeklődésünket a fejlesztők.