Hirdetés

Így készült a Vakondok 4 - így alakult ki itthon az ipari jellegű játékfejlesztés

|

Magyarország nem volt épp könnyű helyzetben a '80-as években, ezért is különleges igazán, hogy egy teljes iparágat sikerült felhúzni a játékfejlesztésre.

Hirdetés

A korábbi Vakondok epizódok itt vannak, nézzétek meg mind:

1. rész2. rész3. rész4. rész5. rész6. rész7. rész8. rész9. rész, 10. rész, 11. rész, 12. rész, 13. rész, 14. rész, 15. rész, 16. rész, 17. rész, 18. rész, 19. rész, 20. rész, 21. rész, 22. rész, 23. rész, 24. rész, 25. rész, 26. rész, 27. rész, 28.rész, 29. rész.

Lassan de biztosan haladunk a magyar játékfejlesztés hőskorát bemutató film, a Vakondok 4 premierje felé, amely 2017 elején kerül a mozikba. A filmből most néhány exkluzív kép is érkezett, így a videók mellett már ebben a formában is belenézhettek az anyagba.

Ma már szinte bárki létrehozhat egy kis céget, amellyel el tud kezdeni játékot fejleszteni, de ez nem volt mindig így. A Novotrade az akkori törvények szerint meg sem alakulhatott volna itthon, azonban egy kis külföldi segítséggel sikerült egy olyan üzleti modellt létrehozni, ami az akkori szocialista országokon belül elképzelhetetlen lett volna. Többek közt erről mesélt a GameStar egykori írója, Beregi Tamás a legújabb Vakondok werk videóban.

Beregi Tamás, a 2010-ben megjelent Pixelhősök című könyv szerzője, többek között arról is mesél majd a Vakondok 4-ben, hogy az 1983-ban, első magyar részvénytársaságként létrejött Novotrade, az akkori szocialista törvények szerint meg sem alakulhatott volna. A Novotrade volt ugye az a vállalat, ami a 80-as évek első felében belekezdett a számítógépes játékok iparszerű fejlesztésébe idehaza. A játékok nem a magyar piacra készültek, hanem nyugati kiadók adták ki azokat. A Rényi Gábor vezetésével, 93 gazdálkodó szervezet által alapított Novotrade forgalmazta először itthon a Commodore 64 gépeket is, melyhez közel 1 millió kötetnyi könyvet is kiadtak. 1988-ban a Borland megbízta őket egy táblázatkezelő program lefejlesztésével, ez lett a Quattro, melyből a következő év során 1 millió darabot adtak el.

1990-ben bevezették a céget a bécsi tőzsdére is, méghozzá az első kelet-európai részvényként. Az Egyesült Államokban is alapítottak egy leányvállalatot Novotrade International néven, melyet később, a 90-es évek elején a menedzsment (Császár András és Steve Friedman) kivásárolt, és ők vitték tovább a játékfejlesztéseket. Ezt a céget aztán átnevezték Appaloosa Interactive-re, amibe még a Sega is befektetett 4 millió dollárt. A cég végül 2006-ban megszűnt, de működésének 23 éve alatt olyan nagy sikerű játékokat köszönhetett neki a világ, mint például a Scarabaeus, ami az első belsőnézetes 3D-s labirintus játék volt C64-re, vagy a legendás Imposibble Mission második része. Később a Sega-nak gyártott Ecco the Dolphin sorozat, a Konami által kiadott Contra: Legacy of War, a mozifilmek után készült Adventures of Batman and Robin, Star Trek: Deep Space Nine, Lost World: Jurassic Park vagy a Jaws: Unleashed. De még a C64-en kultjátéknak számító Last Ninja fejlesztésével is először a Novotrade egyik fejlesztőcsapatát bízta meg az angol System 3. A magyar számítógépes játékok fejlesztésének történetét bemutató dokumentumfilm, a Vakondok 4 - Végigjátszás 2017 első negyedévében kerül bemutatásra, amiben az egykori fejlesztők, magyar és angol producerek mesélik el egy eddig alig ismert hőskorszak történetét.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)