A Netflix sorozatának hála Ríviai Geralt népszerűsége csúcspontján van, ugyanis az Andrzej Sapkowski könyvei alapján készült Vaják első évadát elképesztően sokan nézték már meg. Ennek hatására rengetegen vásárolták meg a könyveket és a játékokat is; a The Witcher III: Wild Huntot például többen játsszák most, mint valaha. Nemrégiben jött a hír, hogy a CD Projekt Red kibékült az íróval, aki régóta dohogott, mert szerinte nem kapott elegendő pénzt a játékok után, ez pedig arra utal, hogy a lengyel fejlesztőcsapat még egyáltalán nem mondott le a Vaják történetek folytatásáról. Most, hogy egyre bővül a Witcher univerzum, kicsit eljátszunk a gondolattal, hogy milyen játékokat látnánk még szívesen az Északi Királyságokon innen és túl.
Hey Ciri!
Kezdjük egyből a legegyértelműbbel: a Wild Huntban feltűnő Cirilla Fiona Elen Riannon, a Tér és Idő Úrnője, A Cintrai Oroszlánfiók vagy - ahogyan a legtöbben ismerjük - egyszerűen csak Ciri egy olyan szereplő lett a játékokban, aki kicsivel marad csak el fontosságban a fehér hajú witcher után. A CD Projekt Red íróinak zsenialitása az ő karakterénél mutatkozott meg leginkább, hiszen míg Geralt, Yennefer vagy éppen Dandelion esetében kész jellemeket tudtak átültetni Sapkowski könyveiből, addig Ciri esetében egy kamaszlány kiforratlan személyiségét kellett továbbfejlesszék, eljátszani azzal, hogy milyen jellemformáló hatások érhették, mire feltűnt a játékban.
Aki kicsit ismeri a Vaják könyvek és a játékok történetét, az tudja, hogy a cintrai vérengzés nem az utolsó megpróbáltatás, amihez a trónfosztott hercegnőnek szerencséje lesz, így egy hasonlóan érdekes karakter áll a fejlesztőcsapat rendelkezésére, mint Geralt. A Tomb Raider és a Horizon Zero Dawn után nem lehet kérdés, hogy van igény az erős női karakterekre, és az is kevés kétséget hagy maga után, hogy egy ősi erővel rendelkező, király- és varázslónők, no meg vajákok által nevelt lány elvinne-e egy önálló kalandot a hátán. Szóval kedvenc főszereplőnk adott, Geralt nélkül is működne a széria, vagy akár spin-offként jöhetne egy játék Ciri dimenziókon átívelő utazásairól (a Cyberpunk 2077-es kapcsolódást nem tudjuk kiverni a fejünkből, nézzétek meg ezt a videót, és érteni fogjátok, mire vágyunk).
A vajákok fészke, mint The Witcher fantasy játék
Noha Sapkowski világa kétségtelenül egyedi, ez a remek dialógusaiból, jól megírt karaktereiből, gyarló és teljesen emberi szereplőkkel teli társadalmából fakad; külsőségeiben tovább viszi a tolkieni vonalat törpökkel, tündékkel, sárkányokkal és egyéb jól ismert fantasy elemekkel - persze a szláv mitológia lényeivel nyakon öntve. Ezek közül emelkedik ki a vajákok kasztja, akik valahol a druidák, a varázslók, a lovagok és egyéb szerepjátékos kasztok fura ötvözetei, és Kaer Morheni otthonuknak komoly és sötét történelme van.
Noha erről a könyvekben kevés szó esik, mind ez első, mind a harmadik The Witcher játékban sok említés találunk az erőd ostromáról. Ekkor a többnyire varázslók és papok által fellázított a csőcselék megtámadta és felkoncolta az ott lévő vajákok jó részét. Ez az esemény több mint száz évvel játszódik a CDPR kalandjai előtt, így kellő szabadságot adna a világ bővítésére, egyéb szörnyvadászok megismerésére. Mivel a széria egyik közönségkedvence, Vesemir ekkor már bőven az ezüstkardot forgatók céhébe tartozott, így akár az ő fiatalkorába is bepillanthatnánk, az ő perspektívájából ismerve meg a vajákok virágkorát és szomorú bukását.
Potenciális főszereplőnek ott van még a már ismert Eskel vagy Lambert is, akik szintén a Farkas Iskolájának tagjai, valamint Vesemir tanítványai, pont ahogy Geralt. Az ő vadászataik általában egészen más irányba vezetnek, mint a Fehér Farkasé, így a világ bővítésére ők is megfelelnének, de ha a fejlesztők lemondanak ez eddigi főszereplőkről, akkor szívesebben látnánk, ha egy kicsit jobban elszakadnának a már ismert kompániától és kortól.
És milyen lenne egy The Witcher stratégiai játék?
Ha már az elszakadásnál tartunk, akkor miért állnánk meg pusztán újabb történetszálaknál, korszakoknál és szereplőknél, mikor a videojátékműfajok terén is megannyi lehetőség közül csemegézhetne a stúdió. Persze a CD Projekt Red egyelőre szerepjátékokkal bizonyított be, hogy ott van a szakma élvonalában, de láttunk már olyat, hogy egy csapat ráunt arra, hogy egy típusú játékot készít évtizedek óta, így nem elképzelhetetlen, hogy a Cyberpunk 2077 után kis változásra vágyik a csapat. Mivel a futurisztikus kaland miatt már rengeteg mérnökkel, dizájnerrel és művésszel bővült a stúdió, így az is benne van a pakliban, hogy több projektet is indítanak párhuzamosan, de vajon milyen műfaj állna még jól a The Witcher szériának?
Válaszért kanyarodjunk egy kicsit vissza Andrzej Sapkowskihoz, aki az írói pályára lépése előtt közgazdaságtant tanult az egyetemen, ezután jó pár évet lehúzott közgazdászként és sales szakértőként. Ez a Vaják könyvekben többször is tetten érhető, hiszen a királyságok közötti viszonyokat sokszor igen mélyreható gazdasági érdekek mentén ábrázolja, ez pedig remek alapot szolgáltathatna egy stratégiai játéknak.
Akár egy Civilization-szerű körökre osztott, akár egy valós idejű stratégiáról beszélünk, a vaják világába mindkettőt gond nélkül el tudjuk képzelni. Mivel az Északi Királyságokon kívül még rengeteg területet ismerhetünk meg leírásokból, emiatt könnyedén megoldható lenne olyan eltérő harcmodorral működő seregek megalkotása, amilyet a Blizzard játékaiban is láttunk. Nilfgaard szinte kiapadhatatlan seregei, Brokilon driádjainak mágikus ősi tudása, a szabadságukért küzdő Scoia'tael kommandók fürge egységei vagy a Zerrikániai puszták sárkánykultuszát tisztelő kegyetlen harcosok és harcosnők mind-mind eltérő taktikákat tennének lehetővé.
Kaland, játék, kockázat
A stratégiai játékok sajnos már túl vannak fénykorukon, ráadásul konzolokra rettentő nehéz megvalósítani őket, ami a CD Projekt részvényeseinél valószínűleg nem aratna osztatlan sikert. Ha egy olyan műfajt keresünk, ami jelenleg is ereje teljében van, akkor a történetközpontú akció-kalandjátékoknál keresve sem találhatnánk jobbat. A The Witcher karakterei szinte kiáltanak egy The Last of Us, Uncharted, vagy God of War stílusában megvalósított kaland után. A karakterek közötti interakciók eddig is a rengeteg felejthetetlen percet okoztak a játékosoknak, hiszen Geralt története már legalább annyi vidám percet adott nekünk, mint ahány szívszorító pillanatot. Ha visszatérünk a cikk elején megemlített Ciri szerepeltetéséhez, akkor ez lehetne a tökéletes módja annak, hogy elmélyítsék a jellemét, ráadásul idő- és térmanipuláló képessége megannyi fejtörő és ügyességi rész alapjául szolgálhatna.
Kártyajáték, vagy amit akartok
Az, hogy a stúdió a Thronebreaker: The Witcher Tales képében egy különálló történetet készített a The Witcher III: Wild Huntban feltűnő Gwent nevű kártyajátékhoz, azt mutatja, hogy a fejlesztőkben megvan a kísérletezőkedv ismeretlen területek feltérképezéséhez. A CD Projekt Red eddigi játékait nézve azt is meg kell hagyni, hogy a profitmaximalizálás nem megy a kreatív szabadság rovására, tehát ha az eddigi minőséget megtartva tudnának átnyergelni egy másik műfaj keretei közé, akkor rajongótábor valószínűleg a továbbiakban is a pénztárcájával hálálná meg az igényes alkotásokat.
Az egészen biztos, hogy a lengyel csapat most miden erejét a Cyberpunk 2077 fejlesztésére fordítja, és valószínű, hogy egy újabb The Witcher játék bejelentésével megvárják, amíg elül az azt övező felhajtás (még akkor is, ha most üzletileg ez szerencsétlen, hiszen éppen a Vaják-láz futott fel a Netflix sorozat okán, de ez feltehetően nem volt benne a CD Projekt Red üzleti tervében). Ezt követően viszont nagy esély van rá, hogy visszatérünk a fantasy díszletek közé, hiszen a stúdió vezetői többször is nyilatkozták, hogy vannak még terveik a Ríviai Geralt nevével fémjelzett franchise-zal és a Sapkowskival való megegyezés is gyanakvásra ad okot.
Ti milyen jövőt, milyen játékot, milyen főszereplőt álmodnátok meg Sapkowski világába?