Hónapok óta kísérjük figyelemmel az Activison Blizzard King (ABK) szárnyai alá tartozó Raven Software minőségellenőreinek (Quality Assurance, QA) küzdelmét a munkáltatójuk ellen. Az ügy tavaly vette kezdetét, miután a tesztelők egy 7 hetes sztrájkkal reagáltak rá, hogy néhány kollégájukat kirúgták a szerződéses viszonyuk beígért végegesítése helyett.
Az akcióban több mint 60 dolgozó vett részt, az Activision pedig végül meghátrált, amikor belengették a szakszervezetbe tömörülés lehetőségét. A vállalat a QA-csapat minden tagjának felajánlotta a teljes munkaidős foglalkoztatást és az órabérük 20 dollárra emelését, 28-an azonban kimaradtak a béremelésből, és tovább haladtak a szakszervezet megalakítása felé vezető úton.
Habár az Activision Blizzard szinte mindent elkövetett, hogy ne járjanak sikerrel, a renegát tesztelők nemrég egy Twitchen is közvetített szavazás keretében megalapították a Game Workers Alliance (GWA) nevű érdekképviseleti tömörülésüket, melyet a munkajogi törvények betartatásáért felelős National Labor Realations Board (Országos Munkaügyi Tanács, NLRB) is elismert. A voksoláson 19 igen és 3 nem szavazattal ment át a szervezet létrehozása (két szavazatot megtámadtak).
"Az Activision Blizzard fáradhatatlanul dolgozott azon, hogy aláássa a szakszervezetünk létrehozására tett erőfeszítéseinket, de mi kitartottunk. Most, hogy megnyertük a szavazást, kötelességünk megvédeni azokat az alapértékeket, amelyeken szakszervezetünk áll."
- írja a szervezet közleménye. A Kotakuhoz eljuttatott e-mailjében Ron Talia, az Activision Blizzard szóvivője úgy nyilatkozott, hogy ugyan tiszteletben tartják a dolgozók szakszerveződéshez való jogát, ám a vállalat álláspontja szerint nem szabadott volna mindössze 19 alkalmazottnak meghoznia a kb. 350 főt foglalkoztató Raven Software egészét is érintő döntést . Az ABK korábban megpróbálta elérni, hogy az egész cégben szavazásra bocsássák a kérdést, de az NLRB megtagadta ezt.
Happy union day! We won! pic.twitter.com/nzJ4A3J3RB
— Game Workers Alliance 💙#WeAreGWA (@WeAreGWA) May 23, 2022
A frissen megalapított GWA az első szakszervezet, amelyet egy nagy játékipari stúdió berkeiben hoztak létre, ezért a Call of Duty-széria fejlesztésébe besegítő Raven tesztelői történelmi jelentőségű mérföldkövet értek el.
A tömörülés a továbbiakban tárgyalásokba kezd az Activision Blizzarddal a tagjai bérezéséről és munkafeltételeiről.
"A legnagyobb reményünk, hogy szakszervezetünk inspirációként szolgál majd a videójáték-stúdiókban szerveződő munkavállalók növekvő mozgalma számára, hogy jobb játékokat hozzanak létre és olyan munkahelyeket építsenek, amelyek tükrözik értékeinket, és erőt adnak mindannyiunk számára. Alig várjuk, hogy a vezetőséggel együttműködve, egy erős szakszervezeti szerződéssel pozitívan alakítsuk a munkakörülményeinket és az Activision Blizzard jövőjét."
- közölte a GWA. Korábban nagy kérdés volt, hogy a vállalatot felvásárolni készülő Microsoft miként viszonyul majd a szakszervezeti törekvésekhez, ám a redmondiak márciusban közölték, hogy teljes mértékben tiszteletben tartják a dolgozók döntését, ha az Activision Blizzard is elismeri azt. Az utóbbi években egyre nagyobb figyelmet kaptak a játékipari munkakörülményekkel, így például a súlyos túlórázással kapcsolatos ügyek, és több cégnél is felvetődött a szakszerveződés lehetősége.