A mesterséges intelligenciák témaköre már évtizedek óta foglalkoztatja az emberiséget, a haladás mércéje pedig már az első lépésektől fogva az volt, hogy mik azok a dolgok, amelyekben a gép felül tud kerekedni a megalkotóin. Ennek kapcsán az utóbbi években egyre többször kerültek szóba a játékok, hiszen olyan tevékenységről van szó, ahol sok szabályt észben tartva kell kreatív és megfontolt döntéseket meghozni.
Pár évvel ezelőtt hatalmas mérföldkőnek számított, hogy a Google DeepMind nevű rendszere legyőzte a világ legjobb go játékosát, idén év elején pedig már a StarCraft II két profi játékosát is sikerült felülmúlnia. Most újabb számottevő eredményt sikerült elérni ezen a területen, ugyanis a Pluribus névre keresztelt gépnek texas hold'em pókerben aratott győzelmet világszínvonalú játékosok ellen.
A Pluribust a Facebook AI csapata és a Carnegie Mellon University közösen fejlesztették ki, hogy aztán összesen 12 profi játékossal mérhesse össze a tudását kétféle felállásban: az egyik verzióban 5 emberi játékossal versenyzett, a másikban pedig 5 gépi játékos játszott egy emberi ellenfél ellen. Chris Ferguson, hatszoros World Series of Poker nyertes szerint a Pluribus tudása igen meggyőző:
"A Pluribus egy nagyon kemény ellenfél. Nagyon nehéz ráérezni, hogy milyen kiosztás van a kezében."
A Pluribus fejlesztéséért felelős kutatók egy cikket is közzétettek a Science nevű tudományos lapban, amelyben kifejtik, hogy ez a győzelem azért hatalmas eredmény a mesterséges intelligencia területén, mert a táblás játékokkal ellentétben minden játékosnak hiányosak az információi az ellenfelekről (hisz nem látjuk a lapjaikat), illetve az sem utolsó szempont, hogy a játék végkimenetele sokkal összetettebb egy egyszerű nyerési feltételnél.
Egy másik nagyon fontos nehezítés, hogy a sakkal és a góval ellentétben nem csak egy darab ellenfél van ami azért fontos, mert ezekben a játékokban megoldható volt, hogy a gép megpróbálja az egész játék kimenetelét előre megjósolni, de minél több ember lépéseit kell kikövetkeztetni, annál nagyobb lesz a feladat komplexitása. A kutatók ezt úgy oldották meg, hogy a Pluribus inkább csak egy pár lépéssel próbál előre gondolkodni, ami elmondásuk szerint fontos áttörés volt abban, hogy a gép ennyire eredményesen tudjon játszani.
Nagyon izgalmas látni, hogy milyen gyorsan fejlődik ez a tudományterület, persze ugyanakkor kíváncsian várjuk, hogy az itt összegyűlt tapasztalatok milyen gyakorlati problémák megoldásában nyújtanak majd segítséget. Ti milyen játéknak eresztenétek neki a mesterséges intelligenciát?