Világszerte gombamód szaporodnak a különböző témákra épülő escape roomok. Vannak, amikben a fejtörőkön van a hangsúly, és olyanok is, melyekben inkább a történet kerül előtérbe.
A brantfordi Wilfrid Laurier Egyetem játéktervező és fejlesztő professzora, Dr. Scott Nicholson egy videósorozatban mesél a műfaj múltjáról és jelenéről. Az első részben arról esik szó, hogy pontosan mit nevezhetünk escape roomnak. Elmondja, hogy ezek körülbelül harminc százaléka nem a szabadulásról, hanem arról szól, hogy a játékosok egy történet egy elemét rakják össze. A napjainkban ismert escape roomok gyökerei a vidámparki elvarázsolt kastélyokban, a point and click kalandjátékokban, az élő szerepjátékokban keresendők.
A Red Bull Mind Gamers világbajnokságon a játékosok feladata, hogy kooperatívan oldjanak meg egy feladványt a lehető legkevesebb időn belül. Fontos a csapatmunka, a különböző gondolkodású és képességű emberek együttműködése, hiszen a múltbéli tapasztalatok alapján a vegyes összetételű csapatok a legsikeresebbek.