Vannak olyan pillanatok, amik a mai napig meghatározzák a játékipar tendenciáit, az Xbox One 2013-as bejelentése pedig minden bizonnyal ilyen - a Microsoft számára rendkívül sajnálatos módon. A zöld csapat sok szempontból még mindig csak lohol a legnagyobb riválisa után, pedig már több mint nyolc éve történt a cég imidzsét aláásó, a tévét előtérbe helyező bemutató. Az Xbox márka húsz évére visszatekintő doku-sorozat a Lionhead sajnálatos sorsa és a GTA-val kapcsolatos baki mellett ezt a pillanatot is feldolgozta.
Ebben megszólalt az Xbox One mögött álló, a rendszeres internetes licencellenőrzésre és a szórakoztató funkciókra épülő vízió kiötlője, Don Mattrick is, aki 2007-től volt az Xbox divízió vezetője, majd nem sokkal a fiaskót követően a Zyngához igazolt. Mattrick és akkori csapatának több tagja vázolta fel, hogy milyen előnyöket láttak a konzol és a többi szórakoztató médium összekapcsolásában, ahogy a videóban azt is belátják, hogy a kommunikációjuk nem volt megfelelő az Xbox 360-nal kiépített core gaming közönség számára.
"Valószínűleg jobban is biztosíthattuk volna arról az embereket, hogy továbbra is elkötelezettek vagyunk a kiemelkedő gaming élmények iránt. (...) Kaptunk kritikákat a fogyasztóktól, néhány újságírótól, megkérdőjelezve, hogy cégként a helyes döntést hoztuk-e meg. Teljesen megalapozott volt ez a kritika, de egy nagyon bináris választásról volt szó, és mi az online-ra fogadtunk"
- mondta Mattrick, aki a távozásáról is nyilatkozott.
"Azt kívánom, hogy bárcsak lett volna lehetőségem maradni, megvalósítani a víziót és kihasználni a lehetőségeket és képességeket, amiket a csapat megalkotott. De úgy alakult, hogy nyáron bejelentettem, távozom."
Mattrick akkori kollégái és a videóban megszólaló szakértők is kiemelik, hogy az Xbox One mögött álló központi koncepciók - a digitális játékterjesztés és a streamelt filmek és sorozatok előretörése - azóta valóban meghatározó piaci jelenségek lettek. De 2013-ban még nem volt megfelelő ahhoz a fogyasztói légkör, hogy ekkora hangsúlyt fektessenek rájuk, illetve a core gamer közönségüknek szóló játékos üzeneteket sem lett volna szabad a háttérbe szorítani.
A videó bemutatja azt is, hogy az Xbox One korai kudarcát követően milyen lépéseket tett a márka, hogy visszaszerezze a gamerek bizalmát, beleértve az indie fejlesztőket az Xboxra vonzó ID@Xbox programot, a túl gyenge Xbox imidzsének megfordítását a One X-szel, illetve a Game Pass bevezetését is.
Ti mit gondoltok utólag az Xbox One elbaltázott rajtjáról? Lehetséges, hogy a Microsoft arathatta volna le mondjuk a Netflix babérjait, ha ragaszkodnak az eredeti tervükhöz?