Minden ötödik játékos az LMBTQ-közösség tagja, mégis csak a videojátékok kevesebb mint két százalékában jelennek meg LMBTQ-történetek és -karakterek - számolt be róla a legelső GLAAD Gaming Report, ami az LMBTQ-közösséget képviselő szervezet és a Nielson piackutató cég közös kutatása.
A Nielsen három évvel ezelőtti jelentése szerint a játékosok nagyjából 10 százaléka tartozott ebbe a kategóriába, most ez az arány 17% emelkedett, ami 70 százalékos növekedést jelent. Az érintett gamerek legnagyobb arányban 35 év alattiak, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy ebben a korosztályban a legnagyobb az elfogadás.
Visszatérve a tartalmakra, a Steamen 2,5 százalék alatt van az LMBTQ-karaktereket és sztorikat felvonultató alkotások aránya, és ez mindösszesen 1,7%-ra csökken, ha a csak felnőtteknek szóló játékokat nem vesszük figyelembe. Fontos azonban megjegyezni, hogy a kutatás az egyes áruházak LMBTQ címkével történő szűrésével készült, szóval könnyen előfordulhat, hogy egyes, nem megfelelően címkézett játékok kimaradtak a szórásból. A Baldur's Gate 3-nál például nincs ilyen tag, pedig nyomokban előfordulnak benne az ebbe a kategóriába tartozó kapcsolatok.
Márpedig a jelentés statisztikái alapján a képviselet nagyon fontos a közösség számára. Az LMBTQ-játékosok 72 százaléka szerint a nemi identitásuknak vagy szexuális irányultságuknak megfelelő karakterek jól reprezentált megjelenése jobb érzéssel tölti el őket, míg 68 százalékuk azt szeretné, ha több hangsúlyos LMBTQ-történet készülne. Emellett 66 százalékuk azt állította, hogy a játékok lehetővé teszik számukra, hogy olyan módon fejezzék ki magukat, ahogyan a valóságban nem tudják - sőt, 11 százalékuk egyenesen azt mondta, hogy ezekbe menekül el a való világ nehézségei elől. Az LMBTQ-játékosok több mint a fele (51%) annak is örülne, ha a videojátékok jobban segítenék őket az identitásuk kifejezésében, ami minden bizonnyal a karakterkészítőket is magába foglalja.
A tanulmányból kiderül továbbá, hogy a zaklatás továbbra is komoly problémát jelent számukra. 52 százalékukat érte már atrocitás online játék közben (ami a nem LMBTQ-gamerek esetében 38% volt). 42 százalékuk a zaklatástól való félelem miatt nem játszott, 27 százalékuk pedig a zaklatás miatt hagyta abba ezt a hobbit. Blair Durkee, a GLAAD játékokkal foglalkozó társigazgatója kihangsúlyozta:
"Hiszünk abban, hogy az LMBTQ elfogadása mind a játékiparnak, mind a közösségnek előnyös. Ahogy ez a jelentés is mutatja, az LMBTQ-karakterek vagy -történetszálak jelenléte nem riasztja el jelentősen a nem LMBTQ embereket a játékok megvásárlásától vagy játszásától, de az LMBTQ-játékosok számára óriási különbséget jelent. A jelentős fejlődés ellenére a játékipar továbbra is szánalmasan elmarad a szórakoztató média más formáitól, ha a reprezentációról van szó."
Ti mit gondoltok a témáról?