Kevesebb mint 24 óra alatt két tragikus lövöldözés is lezajlott az Egyesült Államokban: Texas állam El Paso városában egy Walmart bevásárlóközpontban megöltek 21 embert, és tovább 26 személy megsérült, az Ohio állambéli Daytonban pedig kilenc embert öltek meg, is több tucatnyian megsebesültek. Az USA elnöke, Donald Trump ezért a mai nap folyamán beszédet intézett a nemzethez. Itt pedig elmondta, hogy a gyilkosságokért az internet és a videojátékok felelősek.
Trump a beszédében a videojátékokat és úgy általában az internetet tette meg bűnbaknak. Ezt az elmúlt pár napban más republikánus politikusok is ugyancsak megtették már. Az elnök szerint meg kell állítanunk az erőszak dicsőítését, ebbe pedig beletartoznak a brutális és hátborzongató videojátékok is. Szerinte manapság túlzottan egyszerűen veszik magukat körül a fiatalok olyan kultúrával, ami az erőszakot ünnepli. Hangsúlyozta, hogy ezt azonnal meg kell állítani, vagy drasztikusan le kell csökkenteni. Azt nem részletezte, hogy egészen pontosan milyen tiltásokra és korlátozásokra gondol a játékipar tekintetében.
Trump arra is kitért, hogy az internet könnyen radikalizálhatja az alapvetően is zavart elméket - itt valószínűleg arra gondolt, hogy az El Paso-i lövöldöző a mészárlás előtt a 8chanen osztotta meg kiáltványát. Az elnök és a republikánus politikusok mellett a Fox News is külön fontosnak tartotta kiemelni azt, hogy az El Paso-i ámokfutó nagyon sok időt töltött el a Fortnite-tal - ahogy egyébként a legtöbb amerikai fiatal, de erről nyilván nem esik szó. Ha megengedtek egy személyes gondolatot: minden korszaknak megvolt a maga bűnbakja. A '40-es években azt képzelték, hogy a képregények teszik erőszakossá a gyerekeket. Később a tévé lett a pokol kénköves kapuja, most pedig a videojátékok töltik be az aktuális mumus szerepét. Pár évtized múlva valószínűleg már egész más médiumokat lehet majd okolni a problémák feltárása helyett.
Arról egyetlen szó sem esett, hogy esetleg korlátoznák Amerikában a fegyvertartást bármilyen módon. Trump korábban is nekiment már a videojátékoknak, legutóbb tavaly februárban. Később találkozott az ipar képviselőivel, de túlzottan sok valódi fejleménnyel nem járt ez a megbeszélés. Több kutatás is született már az erőszak és a videojátékok közötti párhuzamokat vizsgálandó, és eddig egyszer sem sikerült az bizonyítani, hogy összefüggés van az erőszakosabb játékok és a való életben megtörtént erőszak között. A témával már a GameStar pszichológus szakértői is foglalkoztak, a véleményüket ebben a cikkben közöltük le, érdemes elolvasni.