Hirdetés

A loot boxokat és az influenszereket is érinti az Európai Unió új fogyasztóvédelmi közleménye

|

Az Európai Bizottság iránymutatása többek között azt is tisztázza, hogy mikor tekinthető ténylegesen is ingyenesnek egy játék.

Hirdetés

Az Európai Bizottság december 17-én tette közzé a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló Irányelv (UCP Irányelv) értelmezéséről szóló közleményét, ami tisztázni igyekszik azokat a kérdéseket, melyek a 2005 óta érvényben lévő irányelv alkalmazása kapcsán vetődtek fel az Európai Unió tagállamaiban.

A közlemény megállapításai gamerként sem érdektelenek, mivel olyan témákat is érintenek, mint az ingyenes játékok, a mikrotranzakciók, a loot boxok és az influenszerek.

Hirdetés

A CERHA HEMPEL Dezső és Társai Ügyvédi Iroda szakértője, Kocsis Márton a dokumentumról szólva elmondta, hogy az irányelv értelmében a játékok forgalmazói megtévesztő vagy agresszív kereskedelmi gyakorlatot is megvalósíthatnak, ha a játékon belüli promóciók, hirdetések a játékosok számára nem elég világosan, és a játéktól megkülönböztethető módon jelennek meg. A közlemény további, játékokra vonatkozó megállapításokat is tartalmaz:

  • Egy játék csak akkor tüntethető fel ingyenesnek, ha vásárlás nélkül is "észszerűen elvárható" módon játszható, "megfelelő" játékélménnyel.
  • Agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülhet, ha a játék kritikus pontjain mikrotranzakciókra hívják fel a játékos figyelmét.
  • Ha egy cím szerencsejátéki elemeket vagy loot boxot tartalmaz, világos és megkülönböztethető módon kell tájékoztatni a felhasználót, hogy milyen valószínűséggel nyerhet el egy-egy véletlenszerű elemet.
  • A virtuális valutáért kínált javak mellett fel kell tüntetni azok valós pénzben kifejezett árát is, a vásárlás pedig sosem történhet a játékos kifejezett beleegyezése nélkül, még alapértelmezetten mentett fizetésnél sem.

A közleménynek azért van nagy jelentősége, mert 2022. május 28-án életbe lép az ún. Omnibus Irányelv, amely az UCP Irányelvet módosítva törekszik a fogyasztóvédelmi szabályok korszerűsítésére és hatékonyabb végrehajtására az Unió tagállamaiban.

"A frissített Közlemény - amely tartalmazza a kiadásának napjáig a UCP Irányelv értelmezéséhez kapcsolódó legújabb európai bírósági esetjogot, illetve néhány tagállami esetet is bemutat - egy jó eszköze lesz annak, hogy a tagállamokban működő hatóságokat segítse az irányelv, illetve az azt átültető nemzeti jogszabályok immár valóban egységes értelmezésében"

- véli Kocsis Márton. Ami pedig az influenszereket érintő megállapításokat illeti, a Bizottság korábban még nem tárgyalta az internetes véleményvezérek tevékenységét, a decemberben kiadott Közlemény viszont világossá teszi, hogy bizonyos esetben az ő működésük is kimerítheti a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat fogalmát.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


A dokumentum legsúlyosabb megállapítása, hogy az influenszereknek nem kell célzott anyagi ellenszolgáltatást kapniuk ahhoz, hogy egy tartalom kereskedelmi vonatkozással rendelkezzen, ehhez ugyanis a Bizottság szerint már bármilyen ellenszolgáltatás (akár egy kéretlen ajándék is) elegendő. A tisztességes gyakorlat érdekében ezért a véleményvezéreknek minden esetben jól láthatóan fel kell tüntetniük, ha egy tartalom ilyen "kereskedelmi ellemmel" is bír. Ez leírva jól hangzik, de rejtély, hogy miként is lehetne ellenőrizni a gyakorlatban.

A közlemény értelmében az influenszerek is könnyedén áttévedhetnek az agresszív kereskedelmi gyakorlat terepére, annál fogva, hogy a közönségükkel való kapcsolatuk a bizalomra és a személyes kapcsolatra épül. Az utóbbi alatt nem a személyes jelenlétet, hanem olyan dolgokat kell érteni, mint például shootoutok vagy a kommentekre és privát üzenetekre adott válaszok, melyek gyakran valóban közvetlenül az influenszertől származnak.

Kocsis szerint a közleményben foglaltak nagy segítséget nyújtanak majd az Unióban működő vállalkozásoknak a fogyasztóvédelmi regulák betartásához, ez azonban még nem jelenti, hogy könnyebb lesz megfelelniük a szigorú elvárásoknak, ehhez ugyanis az kell, hogy a gyakorlatban is egységesüljön az UCP irányelv tagállami szintű értelmezése, ami 27 országgal minden központi szándék ellenére sem csekély célkitűzés.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)