A tavaly bemutatott első részhez hasonlóan a július 17-én érkező folytatás is emberi vonásokkal felruházott repülőgépekről szól. Visszatér a főszereplő Rozsdás, akinek tűzoltóvá kell képeznie magát, ha meg akarja menteni a neki és barátainak otthont adó vidéki repteret. Ehhez a közeli nemzeti parkba repül, ahol az edzett veteránok segítségével tanulhatja ki a szakma csínját-bínját.
A légi tűzoltás különleges szakértelmet igénylő munka, ezért a Disney grafikusainak is alaposan meg kellett ismerkednie azokkal a rendkívül bátor férfiakkal és nőkkel, akik szükség esetén szó szerint fejest ugranak a tomboló erdőtűz közepébe. Ennek érdekében a filmesek több helyszínre is ellátogattak megszemlélni az oltásban részt vevő járműveket, illetve olyan amerikai nemzeti parkokat, ahol gyakran szükség van az ilyen hősök munkájára.
Elsőként a Los Angeles-i Van Nuys repülőtérre vezetett az útjuk, ahol a megyei tűzoltók két Canadair CL-415 típusú oltógépe állomásozik. Valójában ezeket a gépeket a kanadai Quebec tartománytól bérlik minden nyáron, amikor gyakoriak az erdőtüzek a környéken. A Cl-415-ösök szolgáltak alapul a Repcsik 2. „női” főszereplőjéhez, Rigóhoz, aki gyengéd érzelmeket táplál a főhős, Rozsdás iránt.
A CL-415-ös az egyetlen kifejezetten tűzoltási célra épített repülőgép a világon, a film készítői azonban úgy érezték, egy picit meg kell bolondítaniuk a figurát, ezért létrehozásakor a Grumman Goose és a Consolidated PBY Catalina típusú gépekből is becsempésztek néhány elemet Rigó végső alakjába. A Canadair gép egyébként bámulatos teljesítményre képes, az alsó részen kialakított tartályban ugyanis több mint 6000 liter vizet lehet szállítani, ürítés után pedig mindössze 12 másodperc alatt tud feltankolni egy tó vízéből. A filmkészítők megemlékeznek arról a városi legendáról, amely szerint egy erdőtüzet követően a területet átvizsgáló tűzoltók egy búvár holttestére bukkannak az erdő közepén. A sztori szerint a szerencsétlenül járt férfi egy közeli tóban búvárkodott, amikor egy CL-415-ös (más verziók szerint egy tűzoltó-helikopter) egyszerűen felszippantotta, majd a vízzel együtt ledobta az erdőre. Szerencsére a történet biztos, hogy nem igaz, a Canadair gépei ugyanis alig 10 centi széles nyílásokon keresztül tankolják az oltóanyagot.
A Los Angeles-i tűzoltók egy másik járművet is előszeretettel használnak az oltóakciók során, ez a tekintélyes méretű Sikorsky-Erickson S-64 Skycrane nevű speciális helikopter. Az angol név beszédes, a bődületes teljesítményű gépet ugyanis két 4050 lóerős Pratt & Whitney motor hajtja, ennek köszönhetően akár egy tízezer literes tartályt is fel tud emelni, amely hatékony eszközzé teszi a tüzek elleni harcban. Egy ilyen gépről mintázták a Repcsik: A mentőalakulat komor, szűkszavú „bennszülöttjét”, az indián bölcsességek tudóját, Szélvihart is. Érdekesség, hogy a gyártó cég minden gépnek egyedi becenevet is ad, a legismertebb S-64-esnek az ausztrál bozóttüzek ellen harcoló Elvist tartják, társával, a The Incredible Hulkkal együtt. Lehet, hogy pont előtte tiszteleg Szélvihar zöld festése?
Nem csak a gépeket vizsgálták
A film készítőinek persze nemcsak azt kellett élethűen visszaadniuk a vásznon, hogy ezek a gépek hogy néznek ki, hanem hogy a valóságban hogy telnek a légi tűzoltók hétköznapjai. Ezért felkeresték a kaliforniai Grass Valley Air Attack Base nevű támaszpontot, ahonnan a kaliforniai légi tűzoltók, a CAL FIRE tagjai indulnak bevetéseikre. A CAL FIRE-t egyébként évente több mint 5600 erdőtűzhöz riasztják csak Kalifornia államban.
Ennek ellenére, ahogy azt a Repcsik: A mentőalakulat nézői is láthatják majd, a légi tűzoltók életének egy része távolról sem olyan mozgalmas, mint elsőre gondolnánk. Szerencsés esetben a munkájukra kevés szükség van, ilyenkor pedig gyakorlatozással, illetve a bázison, a többiek rovására végrehajtott csínyekkel és sportolással (pl. súlyemelés) ütik agyon az időt. Persze ha megszólal a vészhelyzetet jelző sziréna vagy kürt, mindenki habozás nélkül rohan a kijelölt helyére.
A Disney stábjának tagjai egyébként összefutottak Patty Wagstaff pilótanővel is, aki egyébként az amerikai műrepülő-bajnokság háromszoros bajnoka. Ezzel foglalja el magát amikor épp nem a „céges verdát”, vagyis a CAL FIRE egyik OV-10-es tűzoltógépét vezeti. A légi tűzoltók elárulták, hogy a csapat tagjai becenevüket egy-egy kínos történetről kapták, így a stábtagok azonnal tudták, hogy a Repcsik: A mentőalakulatban feltűnő ejtőernyős munkagépek, az úgynevezett Lánglovagok számára is vicces neveket kell majd kitalálniuk. Ezek a kis bulldózerek és markológépek egyébként a világ talán egyik legmenőbb, egyben legveszélyesebb munkáját végző, angolul Smokejumpersnek nevezett ejtőernyős tűzoltók előtt tisztelegnek, akik napi munkájuk során szó nélkül ugranak le az erdőtüzek közepébe, hogy ott árkokat ássanak, embereket mentsenek, vagy egyéb módon segédkezzenek az oltásban.
Mivel a Repcsik: A mentőalakulatban nemcsak repülők, hanem helikopterek is szerepelnek, a stáb tagjait egy ismert amerikai pilóta, Chuck Aaron vitte el egy kis „sétarepülésre”. Persze ez alatt nem egy könnyű városnézést kell érteni, Aaron ugyanis a rotoros gépek mozgását tanulmányozó grafikusok számára rendezett egy komolyabb bemutatót. Ennek részeként többek között megmutatta az általában a számítógépük előtt tespedő rajzolóknak, hogy milyen a negatív g-erő, illetve milyen egy helikopter fedélzetén átélni az átesést, illetve még ennél is kevésbé gyomorkímélő mutatványokat.
A remegő léptű és kissé elzöldült grafikusok ezután ellátogattak a világhírű Yellowstone és a Yosemite nemzeti parkokba is, hogy a film egyik helyszínéül szolgáló természetvédelmi területhez gyűjtsenek ihletet. Többszáz fotót készítettek a természeti csodákról, többek között a menyasszonyi fátyolról elnevezett Bridal Veil vízesésről, amely a vásznon is megjelenik. De az emberi kéz alkotta építmények, például a Yellowstone-ban található The Old Faithful Inn is visszaköszön a Repcsik: A mentőalakulatban, sőt, a turistákat szállító, Jammernek nevezett sárga kirándulóbuszok is kisebb szerepet kaptak a Disney nyári animációjában.