Manapság ha a masszívan játszható online szerepjátékokról van szó, akkor mindenkinek a World of Warcraft ugrik be, mint a műfaj abszolút etalonja, amit megjelenése óta sem lehet letaszítani a trónjáról. Viszont az az igazság, hogy ez a zsáner nem most kezdte a pályafutását, hiszen előtte már nem egy hasonló elgondolásra épülő szerepjáték jelent meg.
Ezek közül mindenképpen az egyik legfontosabb az Ultima Online, mely a Richard Garriott által megálmodott Ultima-sorozat kizárólag interneten játszható oldalhajtása. Az Ultima Online 1997-ben jelent meg, ami azt jelenti, hogy idén ünnepli a 20. szülinapját a legendás szerepjáték, aminek egyébként a mai napig vannak aktív játékosai és rajongói. Persze ez alatt a húsz év alatt a játék sokat változott, de azért nem annyit, hogy a veteránok ne ismerjenek rá:
Manapság már persze triviálisnak hangzik az, amit a játék megvalósított, viszont akkoriban az az ötlet, hogy egy perzisztens világban nyomot hagyhatunk és online közösséget alakíthatunk ki, még eléggé gyerekcipőben járt. Azóta persze rengeteg játék tovább gondolta ezt a koncepciót, de ettől függetlenül tagadhatatlan, hogy van egy varázsa annak, ahogy az Ultima Online elképzelte ezt az egészet: a mai MMORPG-k jellemzően sarkallják a játékosaikat arra, hogy kövessék a dizájnerek elképzelt progressziót, viszont az Ultimában sosem volt semmiféle kötelezettség vagy teljesítménykényszer, hanem mindenki úgy "lakja be" a játék világát, ahogy jónak látja. Egyébként külön érdekesség, hogy Richard Garriott közismert nickneve, a Lord British is ebből a játékból származik.
Mindenesetre ünnepnapnak is mondható ez a mai a műfaj rajongói számára, mi pedig őszintén reméljük, hogy még sok évet együtt tölthet majd az Ultima Online hűséges közössége. Ti melyik MMORPG-re függtetek rá először?