Neked mi jut eszedbe, ha a LucasArts nevét hallod? A számtalan kiváló Star Wars játék, ami 1991 és 2013 között jelent meg, vagy azok a point and click kalandjátékok, amiket 1986 és 2000 között szállítottak nekünk? Akárhogy is, bizonyára kedves emlékeid vannak, és te is örömmel gondolsz vissza a '80-as és '90-es évek egyik legtermékenyebb fejlesztőcsapatára és kiadójára, mely számos műfajt mentett meg, és másokban is maradandót alkotott. Most, hogy létrejött a Lucasfilm Games, és megtudtuk, hogy a Bethesda Indiana Jones, a Ubisoft pedig Star Wars játékot készít, úgy gondoltuk, itt az ideje visszatekinteni a LucasArts múltjára.
Star Wars játékot kellene csinálni... majd egyszer
A LucasArts eredetileg a Lucasfilm Computer Division részeként jött létre, miután George Lucas kitalálta, hogy a szórakoztatóipar más szegleteit is meghódítja - bár egyes beszámolók alapján inkább azért alapította meg, hogy ne kelljen túl sokat adóznia a Star Wars és Indiana Jones franchise-ok hatalmas bevételei után. Ez a csapat két részből állt: a videojátékos feléből lett a Lucasfilm Games, a grafikákkal foglalkozó fele pedig később a Pixarrá alakult át.
Bár kézenfekvő lett volna, hogy Star Wars játékok fejlesztésébe fogjanak, a jogok akkor épp az Atarinál voltak, ezért rákényszerültek arra, hogy eredeti ötleteket valósítsanak meg - a kalandjátékokról ismert Ron Gilbert szerint ha nincs ez a megkötés, valószínűleg eszükbe sem jut, hogy bármi olyat csináljanak, ami nem Star Wars. 1984-ben megszületett a 8-bites Atari gépekre írt Ballblazer, egy futurisztikus sportjáték, melyben egy lebegő labdát kellett az ellenfél kapujába juttatni. A korabeli magazinok lenyűgözőnek nevezték a grafikáját, kiváló értékeléseket kapott a maga idejében.
A csapat együttműködött az Atari mellett az Activisionnel és az Electronic Arts-szal is, készítettek néhány katonai szimulátort és egyéb érdekességet, köztük a Habitat című, kezdetleges, de forradalmi módon grafikus alapú online szerepjátékkal, viszont első, teljesen saját fejlesztésű és kiadású játékuk, a Maniac Mansion csak 1987-ben jelent meg. Egyébként nem ez volt a csapat első kalandjátéka, hanem a Labirintus film alapján készült Labyrinth, de azzal csak óvatosan kezdtek ismerkedni a területtel.
Ron Gilbert és Gary Winnick alkotása egy point-and-click kalandjáték volt, mely egyedi humorával a B-kategóriás filmeket idézte meg. A SCUMM nyelvet használta, amit aztán számos további kalandjátéknál alkalmaztak, köztük a Zak MacKracken and the Alien Mindbendersszel, valamint az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag adaptációjával. A műfajra hamar rákaptak a játékosok, a Loom és a The Secret of the Monkey Island a zsáner egyik legjobban megbecsült fejlesztőcsapatává tették a LucasArtst, mely számára ekkor egyértelmű volt, hogy ezt az utat kell követnie.
A 3D megölte a point and click kalandjátékokat
A '90-es évek elején olyan klasszikusok születtek, mint a Day of the Tentacle, a Sam & Max, a Full Throttle és a The Dig, valamint folytatódott a Monkey Island és jött még Indiana Jones játék is. Az idő előrehaladtával egyre érezhetőbb volt, hogy csökken az érdeklődés a kalandjátékok iránt, amiben az iparág fejlődése is közrejátszott: amikor a PC-s videokártyák, valamint a PlayStation, a Sega Saturn és a Nintendo 64 már gyönyörű 3D-s grafikát voltak képesek megjeleníteni, a játékosokat nem vonzották a 2D-s alkotások.
A LucasArts azért nem adta fel azonnal, a 2000-es évekhez közeledve kiadta még a szintén klasszikusnak számító Grim Fandangót és a negyedik Monkey Island játékot, de a Full Throttle és a Sam & Max folytatását már elkaszálta - utóbbi jogai eredetileg a franchise megteremtőjére, Steve Purcellre szálltak vissza, aki a LucasArts egykori, pont az említett projektek törlése után kivált dolgozóiból alakult Telltale Games-szel szövetkezett később.
Határ a messzi-messzi galaxis
A '90-es évek elején sikerült visszaszerezni a Star Wars jogokat, az egyedi ötletekre épülő kalandjátékok mellett szép sorban születtek különböző műfajú címek, kezdve az 1991-es, NES-es Star Wars-zal. A külsős és belsős fejlesztők nem fogták vissza magukat, tényleg mindenféle műfajban alkottak: a platformerek és az X-Wing és TIE Fighter széria űrszimulátorai mellé becsúszott például 1993-ban a Star Wars Chess című sakkjáték, 1995-ben a Doom népszerűségét meglovagoló Dark Forces FPS, 1996-ban a Nintendo 64 egyik nyitócímeként szolgáló Shadows of the Empire TPS, egy évvel később a verekedős Masters of Teräs Käsi, majd 1998-ban az RTS-ek műfaját erősítő Rebellion.
A listát sokáig folytathatnánk, hiszen volt olyan időszak, hogy évi két-három újdonság próbálta elcsábítani a rajongókat: a Baljós árnyakat 1999-ben például egy akciójáték és egy versenyjáték is kísérte. Külön említést érdemel még a Rebel Assault, ami komoly szerepet játszott abban, hogy a CD-ROM meghajtók gyorsan elterjedjenek (és mellesleg abban is, hogy a LucasArts ne menjen csődbe már a '90-es évek elején), valamint a Jedi Knight: Dark Forces II, amit a Voodoo videokártyák felhasználói új szinten élvezhettek.
Persze nem aratott mindegyik ugyanakkora sikert, ahogy az általában lenni szokott, ha valamit túlzásba visznek, viszont még akkor is bajban vagyunk, ha csak a jó Star Wars játékokat kell fejből felsorolnunk az elmúlt harminc évből. A The Phantom Menace például bizonyára kevesek top 10-ében szerepel, de ezt kompenzálandó a BioWare 2003-ban előállt minden idők egyik legjobb szerepjátékával, a Knights of the Old Republic-kal, 2005-ben a szintén fantasztikus Republic Commandóval, de ugyanebben az évben született meg a Traveller's Tales jövőjét meghatározó LEGO Star Wars, valamint a közönségkedvenc Battlefront II. Egy pillanatig sem volt érezhető, hogy a LucasArts megbicsaklana - még a kritikusok körében vegyes fogadtatású Star Wars: The Force Unleashed is kiválóan teljesített a kasszáknál.
Lehet mással próbálkozni, de minek?
Ugyan a LucasArts nem állt rá kizárólagosan a Star Wars játékokra, mégis ezek határozták meg a '90-es és 2000-es éveket a vállalat számára, és csak alkalmanként szúrtak be olyan, eredeti újdonságokat, mint az Outlaws, az Armed and Dangerous, a Secret Weapons Over Normandy, a Mercenaries vagy az Indiana Jones and the Emperor's Tomb. Volt egy olyan tervük 2002 környékén, hogy játékaik legalább fele nem a Star Wars-hoz fog kapcsolódni, de a legtöbb projektet a közönség nem ismerhette meg, amit meg igen, az nem bizonyult sikeresnek. Sok esetben a fejlesztést nem a LucasArts végezte, csak a kiadásban segített.
A cég 2009-ben látta jónak, hogy ismét megpróbálkozzon egy kalandjátékkal, méghozzá a Tales of Monkey Islanddel, amit épp a már említett Telltale rakott össze. A mérsékelt siker sajnos megerősítette, hogy a kalandjátékok műfajának leáldozott, és bár sokáig úgy tűnt, hogy a Telltale jól megél ezekből, a csapat feloszlatása után készült statisztikák szomorú képet festettek, a The Walking Dead kivételével semmi nem fogyott igazán jól.
A cég hanyatlása 2008 környékén indult meg, amikor a 2004 óta vezető pozíciót betöltő Jim Ward személyes okokra hivatkozva távozott. Az sem segített, hogy mind a Star Wars: The Force Unleashed II megjelenése előtt, mind azt követően elbocsátásokra került sor, és hiába érkeztek legendás fejlesztők más cégektől, viszonylag hamar távoztak is. Ebben az időszakban a LucasArts inkább kiadással foglalkozott, a stúdió utolsó saját fejlesztésű játékát, a Star Wars 1313-at idő előtt kaszálták. Bár a BioWare egy kimondottan jó MMORPG-t készített a The Old Republic képében (jobb és sikeresebb is lett, mint az ugyanebben a műfajban versenyző Star Wars Galaxies), utána már csak olyan, finoman szólva is érdekes alkotások érkeztek, mint a Kinect Star Wars, az Angry Birds Star Wars, vagy a mobilos Tiny Death Star.
Nem sokkal azután, hogy 2012-ben a Disney felvásárolta a teljes Lucasfilmet, az új anyavállalat a divízió kiiktatása mellett döntött, csupán 10-en maradtak, akik licencekkel foglalkoztak. 2013-ban az Electronic Arts szerezte meg a Star Wars játékok kiadásának jogait a következő tíz évre, ennek köszönhetően kaptunk két, vegyes fogadtatású Battlefrontot, a Star Wars Jedi: Fallen Ordert, a Star Wars Squadronst, valamint számos mobiljátékot.
Úgy tűnik, hogy most, a Lucasfilm Games megalapítását követően felpörögnek az események, és az EA mellett a Ubisoft, valamint a Microsoft ernyője alá tartozó Bethesda is alkot a franchise felhasználásával. Mi már alig várjuk, hogy megtudjuk, mi lesz ennek a vége, és jön-e egy újabb aranykor, amiben egymást érik a jobbnál jobb Star Wars játékok - határozottan ebben reménykedünk.