A 2000-es évek legelején nem volt teljesen ismeretlen az ukrán GSC Game World neve, de egészen más műfajban alkottak, mint amihez a S.T.A.L.K.E.R. sorozat játékai tartoznak. Ők gondozták a Cossacks RTS-sorozatot, illetve számos más stratégiával (és a Codename: Outbreak képében egy taktikai FPS-sel) is előálltak, mielőtt úgy döntöttek, valami nagyobbra vállalkoznak.
Először a Csillagkapu sorozat adott nekik ihletet, de miután össznépileg ellátogattak a csernobili zónába, az akkor még Oblivion Lost nevet viselő projektet teljesen újragondolták. Megszületett a S.T.A.L.K.E.R.: Oblivion Lost, aminek nevébe nem azért kerültek pontok, hogy újságírók agyérgörcsöt kapjanak, mikor leírják a cikkekben, hanem hogy elkerüljenek némi védjegy miatti pereskedést. (Részletkérdés, hogy egyébként a Scavengers, Trespassers, Adventurers, Loners, Killers, Explorers és Robbers szavak rövidítése).
2001-ben jelentették be, akkor még 2003-as megjelenési dátummal terveztek, ami, mint tudjuk, irreálisan optimista volt. Ebben az évben még csak addig jutottak, hogy leszerződött velük a THQ, és ismét átírták a játék nevét, immáron S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobylra. Az, hogy a fejlesztés mennyire nem volt jó móka, nem csak a számtalan halasztáson látszik, hanem azon is, hogy 2007 környékén a fejlesztők egy része kivált, és inkább saját stúdiót alapított: ez lett a hasonló hangulatú Metro játékokat szállító 4A Games.
Az Andrej Tarkovszkij Sztalker című filmje, valamint az ennek alapjául szolgáló regény (Piknik az árokparton Arkagyij és Borisz Sztrugackijtől) által ihletett játékban a csernobili tiltott zóna, illetve Pripjaty városának területére látogathattunk el, ahol az ismert katasztrófa után egy ismeretlen, természetfeletti esemény okozott további problémákat. A környéket ellepték a mutánsok és szörnyetegek, bizarr, a fizika törvényeit meghazudtoló jelenségek bukkantak fel. Évekkel az újabb tragédia után kincsek és tudományos felfedezések reményében látogatnak oda mindenféle emberek, de ahogy az lenni szokott, nincsenek felkészülve arra, ami ott várja őket.
Bár végül a 2007-ben megjelent változatból, kimaradt néhány dolog, amit a stúdió meg akart valósítani, a végeredménnyel így is elégedettek lehettünk. A nyílt világú, "fegyveres Oblivionnak" nevezett (a The Elder Scrolls IV: Oblivion magasra tette a lécet, hasonló élményt, kidolgozottságot vártunk ettől is) akció-szerepjáték hét különböző befejezést, meglepő mélységet, egy izgalmakkal, rémségekkel, kreatív technikai megoldásokkal teli világot kínált, amiben ugyan nem autózhattunk és nem csapódhattunk frakciókhoz, de így is örömmel mélyültünk el benne. Elsősorban a hangulata volt megnyerő, de segített, hogy az elkészült rendszerei is remekül működtek - a technikai problémái ellenére is órákat töltöttünk el vele.
Önálló kiegészítője, a Clear Sky, valamint folytatása, a Call of Pripyat még jobb lett, ez utóbbiba már tudták implementálni a korábban kihagyott elemeket. 2009-ben elkezdődött a S.T.A.L.K.E.R. 2 fejlesztése, azonban 2011-ben a csapat szétszéledt, a projektet elkaszálták. 2014-ben alakultak újra, akkor először a Cossacks 3 fejlesztésébe fogtak bele (ami 2016 őszén jelent meg), majd nekiláttak ismét a S.T.A.L.K.E.R. 2-nek, és tanulva a korábbi helyzetből, ezúttal nem ígérték, hogy hamar készen lesznek. A játék a legfrissebb tervek szerint 2022. december 8-án jelent volna meg, azonban az orosz-ukrán konfliktus miatt a projektet jegelték, amíg a fejlesztők és családjaik biztonsága nem garantált.
A S.T.A.L.K.E.R. számunkra és az ős-GameStar-olvasók számára azért is különleges, mert minden idők második legolvasottabb GS-anyaga még ma is a 2006-os áprilisi tréfánk, amikor a játék demóját ígértük. Arra már nem emlékszem, mit lehetett letölteni helyette, de a fájlméret árulkodó.