Óriási lendületben van most a Sony, hiszen a hatalmas sikert arató The Last of Us sorozat után mozikba került a Gran Turismo film, és szeptember 6-án debütál az HBO Maxon a Twisted Metal széria. Ebben a háromban az a közös, hogy valamely PlayStation-játéksorozat szolgáltatja az alapjukat, ám míg az első kettő biztosan mond valamit azoknak is, akik mostanában léptek be a videojátékok világába, az utolsó inkább a néhány évtizeddel ezelőtt is aktív gamereknek lehet ismerős.
Ők viszont jó eséllyel kedves emlékeket őriznek a kaotikus roncsderbiről, amiben nem csak a járművek puszta erejét használva rombolhattuk le ellenfeleinket, bevethettünk egyéb, brutálisabb eszközöket is. Most visszatekintünk a sorozat múltjára, elmondjuk, mit érdemes tudni, mielőtt belevágtok az Anthony Mackie és Stephanie Beatriz főszereplésével készült, tízrészes sorozatba.
A legjobb ötletek a dugóban születnek
Japánban 1994 decemberében, az Egyesült Államokban és Európában pedig 1995 szeptemberében debütált az első PlayStation, és az akkor piacvezető Nintendóval ellentétben a Sonynak nem volt célja, hogy családbarát játékokkal szolgáljon, bármi belefért. Pár hónappal a konzol startja után megérkezett a SingleTrac két játéka, a repülős-lövöldözős Warhawk, valamint az első Twisted Metal, melyek közül előbbinek volt jobb a fogadtatása, de végül utóbbi maradt fenn többek emlékezetében.
A játék David Jaffe ötlete alapján készült, aki egyébként később a God of Wart, a PlayStation máig egyik legsikeresebb szériáját is megálmodta. Eredetileg tesztelőként került a Sonyhoz, borzalmas, filmekből készült játékokban kellett hibákat keresnie, amit azért vállalt be, mert remélte, Los Angeles-i filmes vagy tévésorozatos karrierje idővel beindulhat, addig meg kellett neki valami stabil pénzforrás. Minél jobban elmélyült a játékok világában, annál nyilvánvalóbbá vált számára, hogy kreatív ötleteit itt is megvalósíthatja, nem kell a hollywoodi döntéshozókra várnia. Tesztelőből hamar játéktervezővé és rendezővé lépett elő, és eleinte nem jöttek a sikerek, ám a Los Angeles-i dugó beindította a fantáziáját. Egyszer, amikor a sztrádán vesztegelt két kollégájával, valamelyikük felvetette, hogy milyen szuper lenne, ha mint a Mad Maxben, fegyverek lennének a kocsira szerelve, és mindenkit, aki miatt elakadtak, szétlőhetnének.
Három héttel később már a tervezőasztalnál ültek 15-en, számos ötleten dolgoztak, ám igazán akkor keltették fel a marketingesek érdeklődését, amikor bedobták, hogy van ez a koncepció, olyan, mint a Doom, csak autókban ül mindenki. Erre nagyon gyorsan rá is bólintottak az illetékesek, így a Twisted Metal a Warhawkkal együtt, ugyanazokra az alapokra építkezve kezdhetett formát ölteni. Minimális költségvetésből és szűk határidővel, de megindult a fejlesztés, a játékmenethez inspirációt a Mario Kartból és a Doomból gyűjtöttek, a hangulathoz pedig a Mortal Kombatból merítettek. Törekedtek arra is, hogy minden jármű (és/vagy sofőrje) egyedi legyen, önálló karakter, és ez mindvégig fontos szempont volt a sorozat fejlesztése során: már az első részben is egyedi, erősen B-filmes, élőszereplős befejező videót kaptak volna az egyes karakterek, bikinis nőkkel, félmeztelenül pózoló fegyveres férfiakkal. A záró filmek elkészültek, a neten ma már megtekinthetők, de a végleges játékban csak egy beúszó felirat és Calypso ronda arca volt a játékosok jutalma.
Ahogy az a játékfejlesztésnél lenni szokott, az alkotók mertek nagyot álmodni, de a valóság visszafogta őket - vagy csak rájöttek, hogy amit kitaláltak, az a gyakorlatban nem fog működni, vagy épp fordítva, eszükbe jutott valami, amivel eredetileg nem terveztek. Az első játék esetében például nagy, nyitott térképet akartak, de inkább több részre bontották, hogy a játék hosszát megnyújtsák. Nem terveztek többjátékos móddal, de a Sonyval kötött szerződés miatt kénytelenek voltak osztott képernyős multival szolgálni - ez volt a Twisted Metal egyik nagy erőssége később (3D-s mivolta mellett, ami akkor még nagy érdekességnek számított), sokan pont azért emlékeztek rá, mert a haverjukkal hétvégenként egy képernyő előtt játszhatták.
Káosz világszerte
Az első játék eseményei Los Angelesben, karácsony estéjén zajlottak, az akkor még nem túl távoli jövőnek számító 2005-ben, ahol egy rejtélyes, Calypso nevű illető már tizedik alkalommal szervezi meg a Twisted Metal összecsapást, melyben a versenyzők mindenféle autókat vezetve vehetnek részt egy halálos roncsderbiben. Minden megengedett, és aki győz (tehát utolsóként és egyedüliként életben marad), annak Calypso teljesíti egy kívánságát, bármi is legyen az - szó szerint bármi, nem számít a pénz, vagy az, hogy amit az illető kér, valóra váltható-e. Hatalmát a pokolból visszatérve szerezte, ahova azért került, mert gyermekkorában véletlenül megölte húgát, majd bűntudattól vezérelve húsz évvel később végzett magával és lányával is. A koncepcióban lehetett látni a potenciált, a korabeli kritikusok leginkább a játék rövidségét sérelmezték, ám a hangulata sokaknál betalált, rengetegen vették, erre pedig könnyű volt építkezni, az 1996-ban megjelent Twisted Metal 2 egyaránt lett pénzügyi és kritikai siker. Legalábbis a PlayStation-változat, a PC-set azért ütötték, ahol érték.
A második rész egy évet ugrott előre az időben, Los Angeles romokban állt, így az esemény főszervezője nagyot álmodott, és kiterjesztette azt az egész világra: egyebek mellett Moszkvában, Párizsban, New Yorkban és az Antarktiszon lőhette egymást a 14 résztvevő. A folytatások nagyjából hasonló elven készültek, volt köztük jobb és rosszabb, de a lényeg mindig az volt, hogy válogatott járművekben ülve, a világ különböző pontjain pusztítsunk mindenkit, akit érünk. Calypso karaktere egyre sötétebb lett, egyre szadistább, és míg eleinte valódi jutalom volt a győztesek kívánságának teljesítése, később már mindig vitt bele valamilyen beteg csavart. Egyébként minden játékban teljesen máshogy nézett ki, hol égett arcával, hol fekete üvegszemével próbálták hangsúlyozni, mennyire gonosz.
A harmadik és negyedik epizód már Jaffe nélkül készült el. Bár a sorozat kabalája mindig is a bohóc Sweet Tooth volt, csak a negyedik részben vittek egy olyan csavart a történetbe, hogy egyszerű versenyzőből Calypso kihívójává emelték, Calypsót pedig versenyzővé léptették vissza. Itt derült ki, hogy a Twisted Metal szervezője egy gyűrűnek köszönheti különleges képességét (amivel Sweet Tooth-t kívánságára a Twisted Metal sztárjává tette), amely elnyeli a holtak lelkét, erősebbé téve és fiatalon tartva viselőjét. Ezt a gyűrűt a bohóc megszerezte, és így ő vált mindenhatóvá.
A sorozat legjobbjának tartott, 2001-es, rebootnak számító Twisted Metal: Blackhez már visszatért Jaffe, és ezzel sikerült az egész sorozat alapjaiból a legtöbbet kihozni. Sokkal hangsúlyosabbá váltak az egyes karakterek, egyedi motivációkkal, saját befejezéssel, saját szemszöggel. Az HBO Maxos sorozat főszereplőjét, a Mackie által alakított John Doe-t is ebből vették át: a játékban amnéziásként azért indul a Twisted Metalon, hogy visszaszerezze emlékeit. Beatriz karaktere, Quiet teljesen új, de a szériában feltűnik még számos régi ismerős - természetesen Sweet Tooth maga is.
Bár a kánonhoz nem tartozik, külön említést érdemel a Twisted Metal: Small Brawl is, lényegében egy paródia, amiben Calypso egy gyerekek uzsonnáját elvevő és őket szekrénybe záró, klasszikus, tankönyvi bully, aki távirányítós autókkal szervez versenyt, a résztvevők nagy része pedig az őket ért sérelmekért kíván bosszút állni.
A Twisted Metal játékok sora 2012-ben szakadt meg, a sorozat máig legfrissebb része a PS3-ra megjelent, egész egyszerűen elnevezett Twisted Metal, a Black után a második reboot, amiben a többjátékos élmény előtérbe került, de három történetszál is kibontakozott, középpontban Sweet Tooth-szal, Daniel Grimmel, valamint Dollface-szel. Nem lett sem elég jó, sem elég sikeres, így a Sony pihenőre küldte a franchise-t - talán majd most, hogy a sorozatnak köszönhetően újra előtérbe kerül, jöhet a régóta esedékes folytatás.
A Twisted Metal széria főszereplője tehát John Doe, akinek elsődleges küldetése, hogy egy rejtélyes csomagot szállítson a lepusztult Egyesült Államok egyik pontjából egy másikba, de a dolgok hamar eszkalálódnak. Szeptember 6-ától te is kiderítheted, hogyan sikerült az egyszerű alapokra egy izgalmas és csavaros sztorit felhúzni.