Gyönyörű. Megdöbbentő. Katartikus. Három nagyon erős jelző, melyeket mégis habozás nélkül tudunk a Metal Gear Solid 4-re aggatni. Hideo Kojima 2008-ban végleg lezárta Solid Snake történetét, és tette ezt olyan bravúrosan, és minden részletre kiterjedő pontossággal, hogy sok játékszéria örülne, ha ilyen negyedik epizódot le tudna tenni az asztalra. Persze mi sem hagyhattuk szó nélkül ezt az évfordulót, így összeválogattuk nektek a legérdekesebb tényeket, furcsaságokat és anomáliákat az MGS 4-gyel kapcsolatban.
A cikk elvétve néhány spoilert tartalmazhat!
10. Akina Minami modell
Kojima mindig híres volt arról, hogy telepakolta a játékait kisebb-nagyobb easter eggekkel. Az MGS 4 sem kivétel ez alól, hiszen az egyik kedvenc japán modellje, Akina Minami enyhén erotikus képei több helyen is felbukkannak a játék során. Egészen pontosan négy falakon elrejtett posztert találhatunk, sőt, ha a Mission Briefings átvezető videók között elkapcsoljuk az adást, akkor még több fotó bukkan majd fel róla a képernyőn, miközben Snake-ék épp átbeszélik a küldetéseket.
9. Playboy magazin
Még több erotikus tartalom! Snake a negyedik részre sajnos igencsak megöregedett, így már neki sem megy olyan könnyen a lopakodás, mint anno. Pontosan ezért, ha szemfülesek vagyunk, akkor találhatunk a pályákon elszórva Playboy magazinokat (vagy akár megvehetjük őket a boltban is). De mire jó egy lenge ruhás nőkkel teli újság a háború kellős közepén? Bizonyos határokon belül persze arra, hogy eltereljük vele a kellően magányos, társaságra vágyó katonák figyelmét. Az a mozdulatsor, ahogy észreveszik a Playboyt, majd tátott szájjal leguggolnak elő mintha egy oltár lenne, felbecsülhetetlen.
8. Beauty Photo Mode
Ígérem, ez lesz az utolsó erotikus érdekesség az MGS 4-ről, viszont ezt nem hagyhattuk ki. Annak ellenére, hogy sokkal kevesebb boss fight került bele ebbe az epizódba, mint a korábbiakba, még ezeknél is található egy különös fordulat. Miután levertük a páncélt a főellenségekről, és kibújtak belőlük a csinos nők, ha várunk egy pár percet, akkor elsötétül a képernyő, és egy teljesen fehér hátterű fotózáson találhatjuk magunkat. Itt pedig előkapva fényképezőgépünket, a bossok különféle pózokba vágják magukat, hogy nyugodtan lekaphassuk őket. Elborult, de nagyon frappáns kis poén.
7. A kézlenyomatok
Emlékeztek még, hogy a legelső Metal Gear Solidban, ha a megfelelő helyen kattintottuk el a fényképezőnket, akkor megjelentek a fotókon a fejlesztők szellemei? Nos hellyel-közzel hasonló a helyzet az MGS 4-nél is, csak itt kézlenyomatok vannak. Mikor követjük nagy bőszen Naomi nyomát, találhatunk egy kisebb mellékutat, ami egy földbe épített fémlaphoz visz minket. Ezen a fémlapon láthatjuk az összes fejlesztőnek a kézlenyomatát saját kezűleg aláírva. Plusz meglepetés, hogy az OctoCamo ruhánk ezt is fel tudja venni kamuflázsként.
6. Az ezredes és az alienek
Azt tudjuk, hogy Cartmant elvitték az ufók (kétszer is), de hogy a mindig mellettünk álló ezredest is?! De bizony, Roy Campbell ezredest is meglátogatták az űrlények, sőt ennek még bizonyítéka is van. Szintén Naomi keresése közben belefuthatunk a közel térdig érő fűben egy kisebb körbe. Szabályos, geometriailag pontos kör, mint amilyeneket a kukoricaföldeken láthatunk(?). Az ezredes ilyenkor belekezd a saját sztorijába, hogy pár napja hazafelé autózott, mikor is meglátott az égen egy nagy, kerek narancssárga objektumot. Nem tudta, hogy mi az, de nagyon furcsán ide-oda mozgott, majd egy vakító fény után otthon találta magát rögvest. Érdekes, felettébb érdekes…
5. A letört férfiasság
Solid Snake sok mindent elmondhat magáról. Harcolt a világ számos pontján, megállított egy-két atomháború kitörést, vagy éppen a világ kontrollált pusztulását. Mégis sok éves pályafutása alatt, megannyi sikeres bevetés után fáradtan, megtörten csak egy dolog járhat az eszében: hogy miért kellett a Közel-Keleten letörnie a férfiszobor ágaskodó tagját. Még a játék legelején észrevehetünk egy szoborcsoportot, amihez ha közel megyünk hozzá, akkor Snake magát szobornak álcázva rejtőzhet el az ellenség elől. Ha ezt a mozdulatsort háromszor egymás után megcsináljuk, akkor sajnos főhősünk letöri a szobor vesszőjét, és láthatjuk, hogy nagyon megviseli ez a dolog. Talán jobb is nem felemlegetni ezt.
4. A PS3 konzol és kontroller
A háború megváltozott, ezért újabb kütyük kellenek nekünk is. Az új kamuflázs ruhánk és a Solid Eye-unk mellett kapunk még egy Mk. 2-re keresztelt kis robotot is. Nagyon hasznos kis jószág, hiszen előre felderíthetjük vele a terepet, lesokkolhatjuk az ellent messziről stb. Az érdekesség az egészben az, hogy mikor átváltunk a robot irányítására, láthatjuk, hogy Snake egy PS3 kontrollert nyomkodva vezérli az egészet. Továbbá maga a PS3 konzol is feltűnik a játékban, szintén a Mission Briefings alatt; ha átváltunk egy kisképernyőre, akkor megfigyelhetjük, hogy Sunny, a kislány egy nagy csomagot kap ajándékba, melyben egy eredeti PS3 lapul…
3. Johnny "Akiba" Sasaki
Még a történet legelején ismerkedünk meg Meryl kommandós osztagával, a Rat Patrol Team 01-el. A mindenre elszánt csapat egyik tagja viszont kilóg a sorból: Johnny (akit mindenki csak Akibának hív) nem éppen egy egyszemélyes hadsereg. Gyenge, ügyetlen, kétbalkezes és rettentő sokat beszél. Ezen kívül még gyomorrontása is van, melynek abszurditása bármelyik Amerikai pite filmben megállná a helyét. Mégis a különleges Johnnyban az, hogy ő is egy veterán a Metal Gear-történelemben. Meryl ővele törölte fel a padlót még a Shadow Moses bázison, de a Snake Eaterben is megemlítik; mikor Big Bosst bezárják a börtönbe, akkor a börtönőr (aki nem mellesleg Johnny nagypapája) kezd el neki mesélni a családjáról, így a még meg nem született Johnnyról is.
2. Psycho Mantis visszatér
Akik jártasak az előző epizódokban, azoknak hamar feltűnik, hogy az egyik boss kísértetiesen hasonlít Psycho Mantisre, a legelső Metal Gear Solid ikonikus ellenségére. És bizony vissza is tér az orosz lebegő démon, aki talán még erősebb lett az utolsó találkozásunk óta. A rajongók már attól elérzékenyültek, hogy a vele vívott harc egy az egyben ugyanúgy folyik le, mint anno 1998-ban. De az igazi meglepetés csak a harc után jön: Mantis újra megkér minket, hogy tegyük le a kontrollerünket, mert ő megint életre fogja kelteni azt (a rezgés tulajdonság révén). Ha egy Dualshock 3-as kontrollert használunk, akkor valóban elkezd majd rezegni - ezzel Mantis nevetve és megdicsőülve hal meg. Viszont ha olyan vezérlőt használunk, amelynek nincsen vibrációs funkciója (pl. egy SIXAXIS-t), akkor Mantis meglepődik, megőrül és végül atomjaira hullik.
1. A kígyó és a tengerimalac története
Be kell vallani, Kojima mindig is értett a mögöttes tartalmak kreálásához. Nincs ez másképp az MGS 4-el sem - de itt talán egy nagyon erős témát feszegetett. A második küldetés elején, az átvezető videóban láthatjuk, ahogy Snake kúszik előre a susnyásban, mialatt egy éppen arra járó kígyó elkap egy tengerimalacot. Senki nem értette, hogy ez mire volt jó, mit jelképez ez a játékban, minek kell őket a fókuszba tenni stb., egészen addig, amíg nem néztük ezt az egész jelenetet a "dobozon kívül".
Mielőtt belemennénk ebbe az értelmezésbe, nem árt, ha tudjátok, hogy ez egyáltalán nem egy igazolt állítás, csupán egy feltételezés (de mondjuk annak eléggé durva, hogy ne legyen igaz). A Sony felvásárolta az MGS 4 exkluzív jogait, így az "only on PlayStation" cím lett. Ezzel csak az a baj, hogy Kojima a kezdetektől fogva mindig multiplatformra szerette volna kiadni a játékait, csak mindig le lett teremtve ezzel. Továbbá a PS3 megjelenésekor nem volt annyira rózsás a helyzet: nehézkes volt a konzol, kérdéses volt a processzor ereje, sokszor nem működött stb. Plusz (ahogy Kojima említette egy későbbi bejelentésében) a fejlesztők elől zárolták a hardver erőforrásának egy részét, így nem tudták kihozni a játékukból a maximumot. Pontosan emiatt tették bele a fentebb említett jelenetet, amiben tiszta sor, hogy a kígyó magát a Metal Gear-sorozatot jelenti, de hogy kerül ide a tengerimalac? Kisebb wikipédiázás után kiderül, hogy a Sony az 1950-es végén élte az igazi fénykorát. Mindenki felnézett rá, dicsőítették a céget világszerte. Pontosan ezért nevezték őket az "ipar tengerimalacának", mivel még a tengerentúlon is sikert sikerre halmoztak - ezen felül egy arany tengerimalac szobor is ott figyel a Sony főhadiszállásán. Ennek ismeretében már könnyű egy konzekvenciát levonni a jelenet láttán, nem igaz? De hogy már utaltam rá, ez nem több csupán, mint egy feltételezés…