Ha azt kérdeznénk, szerintetek melyik volt minden idők legnagyobb példányszámban eladott játéka az első PlayStationre készült címek közül, valószínűleg kevesen gondolnának a Gran Turismóra, és azt sem sokan tippelnék meg helyesen, hogy a harmadik helyezett a GT2 lett, azt csak a Final Fantasy VII tudta beelőzni. A Polyphony Digital 1997-ben, egy nappal karácsony előtt megjelent versenyjátéka maga mögé utasította a Tekken 3-at, a Tomb Raider, a Metal Gear Solid és a Crash Bandicoot szériák minden egyes részét, pedig mai fejjel azt gondolhatnánk, hogy egy szerep- vagy akciójáték nagyobb közönséget tud megmozgatni.
A Gran Turismo játékok nem csak az első PlayStationön törtek az élre, a harmadik és negyedik rész a PlayStation 2-n lett dobogós (a Grand Theft Auto: San Andreas mögött, de a Vice Cityt beelőzve), az ötödik pedig a PlayStation 3 második legjobban fogyó játéka lett, közel 5 millióval többet adtak el belőle, mint a The Last of Usból vagy bármelyik Unchartedből.
A siker abszolút megérdemelt: Kazunori Yamauchi és csapata olyan szakértelemmel, igényességgel és aprólékossággal ültette át a vezetés élményét a virtuális térbe, ahogy jóformán senki más. A Gran Turismo 7-tel új magasságokat tudtak elérni: a játék több mint négyszáz, az utolsó részletekig kidolgozott, válogatott alkatrészekkel tuningolható és testreszabható autót kínál, melyek mindegyike valósághűen viselkedik, hangjukat egyenként rögzítették, úgy szólnak, ahogy a való életben is. A pályák hiteles újraalkotására szintén nagy hangsúlyt fektettek, olyan részletekre is figyeltek, hogy a hangok másképp verődjenek vissza különböző tereptárgyakról, és hogy a felhők a világ más-más tájain úgy nézzenek ki, ahogy a való életben is. Az időjárási körülmények realisztikusan hatnak a járművek viselkedésére, sőt, a tócsák egy esőzés után felszáradnak, ott gyorsabban, ahol az autók áthajtanak rajtuk.
A széria tündöklésében sok minden közrejátszott, nézzük, miért szerették és szeretik milliók mind a mai napig.
Gran Turismo (1997)
A Polys Entertainment a Sony Computer Entertainment egyik divíziójaként üzemelt eleinte, két, könnyed árkád versenyjátékot készített, mielőtt formát öltött volna a Gran Turismo, ami meghozta a sikert és az elismerést a csapat számára. A nagyobb önállóság indokolttá tette a névváltást: így született meg a Polyphony Digital. Ami magát a játékot illeti, öt éven át készült, 178 autó és 11 versenypálya került bele, és két játékmódot játszhattunk: az Arcade-ben szabadon választhattuk meg a kocsikat és a pályákat, míg a Simulationben jogosítványokat kellett szereznünk, hogy indulhassunk a versenyeseményeken. A megszerzett kreditekből már akkor is fejleszthettük autóinkat és bővíthettük garázsunkat. A GT az egyik első játék volt, ami kihasználta a Dual Shock kontroller képességeit, jelentősen fokozva ezzel a játékélményt.
Gran Turismo 2 (1999)
A folytatásra mindössze két évet kellett várni, és ugyan a játékmenetet, a látványt vagy a fizikai modellt érintő forradalmi újítások nem voltak benne, illetve maradt az Arcade és a Simulation mód is, tartalom tekintetében sokkal többet kínált: közel 620 autót hajthattunk 27 pályán, akár ralifutamokon is. Bár nem fogyott belőle annyi, mint elődjéből, így is óriási sikert aratott, a játékosok kedvét az itt-ott előforduló hibák sem vették el, ráadásul a Sony ezekre gyorsan reagált, visszatérítést ajánlott azoknak, akiknél nem működött megfelelően a játék.
Gran Turismo 3: A-Spec (2001)
Eltelt újabb két év, piacra került a PlayStation 2, így a Polyphony megmutathatta, mire képes egy jobb hardver segítségével. A Simulation mód egy kicsit átalakult, megjelentek rövid és extra hosszú versenyek, átláthatóbbá, kevésbé szabaddá és így több kihívást kínálóvá vált az Arcade is. A 19 pálya között megtalálhattuk a Laguna Secát és a Monaco Grand Prix pályához hasonló Côte d'Azurt, az autók közé pedig bekerültek Forma-1-es versenygépek másolatai - igaz, még így is jelentősen kevesebb, 187 jármű került a választékba, de mindenért kárpótolt minket a korát meghazudtoló látvány és a nagyobb részletesség. A Gran Turismo 3 főleg azoknak szólt, akik tényleg a motorsportokat kedvelik, még egy külön kormány is készült hozzá a Logitech közreműködésével.
Gran Turismo 4 és Prologue (2003 és 2004)
Eredetileg úgy tervezte a Polyphony, hogy 2003-ban már kész lesz a Gran Turismo 4, de ez nem jött össze. Az új részre váró rajongók éhségét a Prologue-gal kívánta enyhíteni, ami ízelítőt adott abból, mit várhatnak majd a teljes változattól. Ebben 50 autó kapott helyet egy autós iskola, versenyek, időmérő mód és néhány pálya kíséretében, Európában egy extra dokumentumfilmmel.
A teljes változat végül 2004 végén jelenhetett meg Japánban és csak 2005 tavaszán Európában, de megérte rá várni: 80 gyártó több mint 700 autója közül lehetett benne válogatni, voltak egészen extrém koncepciók is, mint a NIKE által tervezett NIKE ONE 2022 vagy az 1886-os Daimler Motor Carriage. Ebben a részben debütáltak a pickupok, itt jelent meg először dízeles autó, SUV és kisbusz is. Az 51 pálya közé több valódi is bekerült, köztük a legendás Nürburgring Nordschleife. Összetettségét jól mutatja, hogy Ázsiában egy 212 oldalas kézikönyv járt hozzá, ami a vezetésről oktatta a játékosokat.
Azt, hogy mennyire valósághű, a Top Gear műsorból ismert Jeremy Clarkson is próbára tette, és ugyan megjegyezte, hogy bizonyos autók nem pontosan úgy viselkednek, ahogy a valóságban, összességében elismerését fejezte ki.
Terveztek hozzá online módot, amit végül elkaszáltak, csak kevés játékossal, rövid ideig kíséreltek meg egy úgy-ahogy nyilvános tesztelést. Végül inkább vártak még egy generációt.
Gran Turismo 5 (2010)
A Gran Turismo 4 után rengeteget kellett várni a következő számozott részre, időre volt szüksége a csapatnak ahhoz, hogy a PlayStation 3 nyújtotta lehetőségeket ki tudja használni. Elsőként az ingyenes HD Concept jelent meg a platformra, benne 10 autóval, 2 móddal és egyetlen pályával. Ahogy az előző rész esetében, úgy a Gran Turismo 5 újításaiból is egy Prologue kiadás adott ízelítőt, amit aztán 2008-ban frissítettek. A csökkentett tartalmú csomagban lehetőség volt 16 fős versenyeken való részvételre, elhozta a belső nézetet működő visszapillantókkal és műszerfallal, átdolgozta a menürendszert, és megnyitotta a kapukat az online versenyzés előtt. A Prologue-ot többször is frissítették, mielőtt megjött a teljes változat.
Az újítások között szerepelt, hogy dinamikusan változtak a napszakok és az időjárás, hivatalos WRC, NASCAR és Super GT licenceket használt, valamint hogy mechanikusan és külsőleg is sérültek az autók, viszont két kategóriába osztották az 1074 különböző típust: voltak azok, amiket jobban kidolgoztak, és jelentős többségben azok, amiket kevésbé. A pályák száma 77-re nőtt.
Ezzel együtt indult el a GT Academy program is, amivel a legügyesebb játékosokból valódi versenyzőket kívántak képezni, 2008-tól egészen 2016-ig tartott, több mint 20 sportolónak jelentett ugródeszkát.
Gran Turismo 6 (2013)
Ahelyett, hogy a PlayStation 4 megjelenésére készült volna, a csapat még a PlayStation 3-ra szánta a GT6-ot - érdekes módon hónapokkal az újabb konzol debütálása után érkezett meg, és nem is tudott úgy tarolni, mint elődje. Sok tartalmat átvett tőle, ezeket új pályák, több mint 150 új autó (köztük egyedi tervezésű, kimondottan a játékhoz kitalált verdák), testreszabási elemek, és számos közösségi funkció egészítette ki. Érkezett hozzá egy pályaszerkesztő, amivel mobilon lehetett alkotni, majd alkotásainkat átvihettük a teljes játékba, és azt se felejtsük el, hogy autózhattunk a Holdon.
Gran Turismo Sport (2017)
A sorozat fő szálához tartozik ugyan, mégis más irányba indult a Gran Turismo Sport, ebben ugyanis Yamauchiék a kompetitív online versengésre helyezték a hangsúlyt. Kezdetben 168 autóval és 29 pályával érkezett (kivagdosták belőle az elavult kocsikat), de frissítésekkel előbbiek száma megduplázódott, utóbbiaké majdnem megtriplázódott. Az időjárás változása nem volt dinamikus, de különböző feltételek mellett gurulhattunk pályára. A Sport módban hetente változó versenyeken indulhattunk, a FIA szövetség által hivatalosan felügyelt Nations Cupban országunk képviseletében száguldozhattunk, a Manufacturers Cupban pedig az egyes gyártók szekerét tolhattuk. Később visszatérő egyjátékos módokkal is feldobták.
Játszható PlayStation VR-ral is, ami egészen különleges élmény, tényleg úgy érezhetjük, mintha kocsiban ülnénk (és csak egy kicsit szédítő), akár egy DualShock 4 kontrollert döntögetve is jobban beleélhetjük magunkat a versenyzésbe.
Gran Turismo 7 (2022)
Huszonöt évvel később elérkeztünk hát a sorozat hetedik számozott részéhez, ami már a teljes csomagot kínálja: a Sportból átemelt többjátékos módok mellé rengeteg egyjátékos tartalom is jár, amiknek az étlapok adnak keretet. A játék központi helyszíne a Café, itt ismertetik velünk a továbbhaladáshoz szükséges tudnivalókat: hogy épp melyik bajnokságot kell teljesítenünk, milyen autókkal kell bővítenünk a gyűjteményünket, melyik jogosítvány megszerzése szükséges a továbbhaladáshoz vagy milyen új funkciót próbálhatunk ki. Ha megkaparintunk például három kocsit egy szettből (ezek lehetnek például Mustangok, AMG-k, vagy más, legendás autók), a kávézó tulajdonosa vagy egy szakértő mesél nekünk érdekességeket keletkezésük történetéről, arról, hogyan érdemelték ki a rajongók szeretetét, miért váltak emlékezetessé. Az egész játék lényege az autózás múltja, az autós kultúra iránti tisztelgés, ez minden elemében átjön.
A Gran Turismo 7 válogatott módokon segít a kezdőknek belerázódni, mert a fejlesztők számára fontos volt, hogy mindenki, akár a sorozatot még nem ismerők és az autós játékok világában bizonytalanul mozgók is saját szemmel láthassák a játék által kínált magas minőséget. Aktiválhatunk olyan segítségeket, mint az ideális ív kijelzése, a kanyarok jelölése, a fékezésre figyelmeztetés, de van fék- és kanyarodás rásegítés is. Aki szeretné megmutatni egy avatatlan ismerősének, miért olyan remek a játék, a Music Rally móddal teheti ezt meg a legkönnyebben, ahol kényelmes tempóban, változatos zenék kíséretében róhatjuk a köröket, amíg a dal véget nem ér.
Ha épp nem a pályaversenyeket teljesítjük, elvállalhatunk speciális, előzgetős vagy időmérő kihívásokat, vagy csinosítgathatjuk autónkat. A mosás, az olajcsere vagy a karbantartás egy idő után jól jöhet, de ha például nem elégszünk meg az alap festéssel, szabadjára engedhetjük kreativitásunkat, matricákkal, festésekkel tehetjük egyedibbé járgányainkat a részletes, minden eddiginél könnyebben használható és több lehetőséget adó Livery Editorral.
Szintén sokat fejlődött a Scapes mód is, amiben valódi fotósok módjára örökíthetjük meg kedvenc járműveinket a világ gyönyörű tájain - akár a Parlamenttel vagy a Szabadság-híddal a háttérben. Rengeteg beállítási lehetőség áll rendelkezésünkre, de nem kell a fényképezés minden fortélyát ismerni ahhoz, hogy eligazodjunk a beállítások között - viszont határozott előnyt jelent, ha tudjuk, mi az a záridő vagy a rekeszérték.
A játék PlayStation 5-ös változata maximálisan kihasználja a konzol és kontrollere adta lehetőségeket. Az önmagában sokat jelent, hogy 4K-ban és 60 fps-sel is gyönyörű látvány mellett autózhatunk, az autók belső terei, a környezet, a fények és az árnyékok csodálatosan mutatnak, viszont aki tényleg valami egészen élethűt szeretne látni, aktiválhatja a ray tracinget, avagy a realisztikus fénysugár-követést, mely versenyek közben ugyan nem látható, de a visszajátszásokban, a menükben, a Caféban és a Scapesben segít, hogy a tükröződések, a karosszéria csillogása szebben mutasson.
A DualSense kontroller haptikus visszajelzése azonnal életbe lép, ahogy letérünk az aszfaltról, de az ütközésekre, az erősebb fékezésekre is reagál. Az adaptív ravasz másképp feszül meg eltérő tulajdonságokkal rendelkező autókban: van, hogy nehezebb a fékbe lépni, vagy épp a blokkolásgátló ABS hatását érezhetjük az ujjunkkal.
Akár tapasztalt GT-sként, akár kezdőként vágnátok bele, ha szeretitek az autókat és a versenyzést, a Gran Turismo 7-nek köszönhetően páratlan élményben lesz részetek. A Polyphony további frissítéseket tervez, a jövőben a pályák, az autók, a tuninglehetőségek száma és összességében a tartalmak mennyisége is nőni fog - ha olyan ütemben és mértékben frissítik, mint a GT Sportot, nem lesz okunk panaszra.