Hirdetés

Botrányos játékok, amiket meg kellett semmisíteni

|

Van úgy, hogy elkészül egy játék, meg is jelenik, ám valamilyen oknál fogva később kiderül, hogy a kukában a helye.

Hirdetés

Kellemetlen lehet, hogy hónapokon, akár éveken át dolgozol valamin, majd amikor végre átadhatod a célközönségnek és elkezdhetnél vele pénzt keresni, felmerül valamilyen probléma, ami miatt az egész, minden befektetett munkád semmissé válik. Nem csak a fiatalokat védő hatóságok dönthetnek úgy, hogy blokkolják egy játék forgalmazását, jogi konfliktusok, súlyos technikai problémák, fogyasztóvédelmi okok is állhatnak a háttérben.

Az alábbi játékokat nem tiltották be, megjelenhettek, de valamilyen oknál fogva vissza kellett őket vonni. A digitálisan terjesztett címek esetében ez könnyebb volt, de azoknál, amiket lemezen adtak ki, komoly logisztikával járt a megsemmisítés.

Hirdetés

Grand Theft Auto: San Andreas

Sok ütést kapott bizonyos köröktől megjelenésekor az egyébként óriási sikert arató Grand Theft Auto: San Andreas, hiszen a franchise akkor már ismert volt nem csak a játékosok, de az erőszakos játékok ellen tüntetők számára is. Erőszakossága miatt azonban, ahogy elődeit, úgy ezt sem sikerült elgáncsolni - azt, hogy meg kellett semmisíteni a játék egyes példányait, nem ez idézte elő, hanem a fejlesztők hanyagsága.

A megjelenést követően modderek észrevették, hogy a kódban rejtett sorok maradtak, amiket szabályok szerint játszva nem, csak némi trükközéssel lehetett előhívni, azonban akinek úgy sikerült, egy perverz minijátékot játszhatott: a főszereplőt, CJ-t irányíthatta szexuális aktusok során. A Hot Coffee-botrány következtében az amerikai korhatár-besorolási bizottság, az ESRB a lehető legdurvább kategóriába sorolta át a játékot, a fogyasztóvédelem pedig perrel fenyegette a Take-Two-t, így az kénytelen volt visszahívni a hibás példányokat a boltokból, majd kiadni egy javított változatot, amiben a minijáték már semmilyen formában nem volt elérhető.

X-Men Destiny

A Silicon Knights csapata néhány egészen élvezhető játékot is készített, köztük például a Blood Omen: Legacy of Kainnel, a gamecube-os Eternal Darknessel és az első Metal Gear játék The Twin Snakes címet viselő remake-jével, azonban a 2010-es évek elején a srácok csúnya ügyekbe keveredtek. 2007-ben beperelték az Epic Gamest az Unreal Engine 3 miatt, amivel részben az volt a bajuk, hogy nem a korábban ígért időpontban jelent meg, részben meg az, hogy a motor mellé kiadott dokumentáció hiányos volt, ám az Epic viszontperelte őket, mondván tudniuk kellett, hogy a funkciókat folyamatosan teszik majd elérhetővé, ahogy haladnak a Gears of War fejlesztésével, valamint bizalmas információk közzétételére, illetve az UE3 kódrészleteinek saját motorjukban való felhasználására sem voltak jogosultak.

Az ügy 2012-ben zárult le, az Epic nyert, minek következtében a 2008-ban kiadott Too Human és a 2011-ben debütált X-Men Destiny minden egyes el nem adott példányát meg kellett semmisíteni, hiszen ezek mind jogosulatlanul használták az Epic szellemi tulajdonait. A Silicon Knights 2014-ben csődbe ment, és bár a Too Human ma már újra elérhető, mi több, ingyenesen lehet letölteni Xboxra, az X-Men Destiny végleg az enyészeté lett - csupán néhány példány kering még az eBay-en.

Batman: Arkham Knight PC

Ritkán látunk akkora balhét, amibe az Arkham Knight keveredett 2015-ben. Míg a konzolos változatok alapján a Batman-központú sorozat legfrissebb része méltán került az előző konzolgeneráció legjobb játékai közé, a PC verziót a Warner Bros. vállalhatatlan állapotban adta ki, technikai problémák tömkelege szennyezte az élményt, gyakorlatilag játszhatatlan volt, ezért a megjelenés után egy nappal felfüggesztették az árusítását a Steamen, és visszavonták a PC-s verziót a boltokból is. Végül csak októberben tudtak kiadni belőle egy javított változatot, ami nem volt tökéletes, de legalább működött, és nagyjából azt az élményt kínálta a PC-seknek, amit a konzolosok már júniusban átélhettek. A portért felelős Iron Galaxynak nemrég egyébként egy másik balhéja is volt: ők hozták össze a The Last of Us: Part I számítógépekre írt verzióját, ami förtelmes lett, és folyamatosan gigantikus patchekkel javítgatják - de legalább meg lehet venni. Vagy ez sovány vigasz?

The Race Against Time

Jöjjön egy kevésbé ismert játék egy közismert kiadótól. A Codemasters és az Oliver ikrek szándéka nemes volt: 1988-ban egy sportolókat segítő szervezetre, a Sport Aidre szerették volna felhívni a figyelmet egy Amstrad CPC-re, C64-re és ZX Spectrumra kiadott játékkal, amelynek összes bevételét a szervezetnek szánták. A The Race Against Time-ban a szudáni futó, Omar Khalifa szerepében kellett hat kontinensen meggyújtanunk egy-egy lángot, elfutva a Buckingham Palota, a Sydney-i Operaház és a Rushmore-hegy előtt, kerülgetve a különféle, területenként változó akadályokat.

Alapvetően egész élvezetes volt, célját viszont nem érte el: bár 1 millió angol font gyűjtése volt a cél, ezt messze nem sikerült elérnie, ráadásul még a Sport Aid is összeomlott, miután 2 milliós tartozást halmozott fel - ez nem tett jót a Codemasters megítélésének sem. És hogy még jobban fájjon az egész: a megjelenés után nem sokkal be kellett darálni, mivel a borítón Jesse Owens szerepelt, akinek képét engedély nélkül használták fel. Utána lecserélték Carl Lewisra, aki ezért semmit nem kért; így adták ki ismét, de ez már a helyzeten nem segített.

Stadium Events

Ha esetleg az eBay felé tévedtek, és rákerestek a Stadium Events címére, láthatjátok, hogy a játék eredeti példányait több százezer forintért kínálják, de van olyan darab is, aminek 41 millió forintért keresnek új tulajdonost. Az észak-amerikai kiadásból nem tudni, mennyi, de feltehetően nagyon kevés került forgalomba - 1987 szeptemberében jelent meg, majd miután a Nintendónak megtetszett a táncszőnyegre hasonlító Family Fun Fitness pad kiegészítő, nem árulta tovább az eredeti kiadást, World Class Track Meet néven jelentette meg újra 1988-ban a játékot, a Nintendo Power Padre átkeresztelt kiegészítővel együtt. Pletykák szerint 2000 darab készült, amiből csak 200-at küldtek boltokba, de a részletek ködösek.

Spider-Man 2: Enter: Electro

2001. szeptember 11-én szörnyű tragédia rázta meg a világot: terrortámadás érte az Egyesült Államokat, a New York-i World Trade Center jellegzetes ikertornyaiba repülőgép szállt. Ennek következtében számos filmet, sorozatot, és természetesen videojátékot is elhalasztottak, módosítottak: volt, amit még időben át tudtak alakítani (például a GTA III-at), és volt, aminek gyártását le kellett állítani, átírni a fájlokat, majd újra a másolóba küldeni. A Spider-Man 2: Enter: Electro szeptember 18-án jelent volna meg, és a legvégén Pókember egy a Világkereskedelmi Központról mintázott felhőkarcoló tetején harcolt volna, de a megjelenés napján az Activision bejelentette, hogy a játék csúszni fog, az áldozatok és hozzátartozók iránti tiszteletből eltávolítják a problémásnak ítélt részeket. Pályákat neveztek át, átvezetőket változtattak meg, és persze az utolsó összecsapás is másképp alakult.

LittleBigPlanet

A LittleBigPlanet egy nagyon bájos játék, főszereplője, Sackboy hamar a PlayStation 3-as játékosok szívéhez nőtt. A kritikusok is dicsérték, a játékosok izgatottan várták a megjelenését, ám egy muszlim gamernek ismerős szavak ütötték meg a fülét, amikor meghallotta az egyik betétdalt a bétában. Ebben ugyanis az iszlám vallás szent könyvéből, a Koránból voltak hallhatók idézetek, ami sérthette a vallásos embereket, ezért a Sony inkább visszakérte a boltokba már kiküldött, de polcokra még nem került lemezeket, majd egy héttel elcsúsztatta a megjelenést. A kérdéses számot egyébként a botrány közepette alkotója, Toumani Diabate igyekezett megvédeni, ő az idézetekkel próbálta a vallása felé terelni a hallgatókat, és egyébként nincs olyan szabály, ami tiltaná Mohamed próféta szavainak ilyesfajta felhasználását, országában, Maliban ez gyakori. Mindenesetre a kiadó nem akarta megkockáztatni a megsértett gamerek haragját, a LittleBigPlanet pedig egy héttel később, ezen zene nélkül is egy ugyanolyan jó játék lett.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Limbo of the Lost

Néha előfordul, hogy ismerős elemek bukkannak fel egy-egy játékban, de olyan pofátlan plagizálást, amilyet a Majestic Studios elkövetett, nagyon kevesen mernek megkockáztatni. A 2007-ben megjelent játék fejlesztését még a '90-es évek elején kezdték el, aztán többször is abbahagyták, amikor azok a platformok, amikre meg akarták volna jelentetni, olyan mértékben veszítettek népszerűségükből, hogy a bukást inkább egyik kiadó sem kockáztatta meg. Végül 2003-ban nyúltak újra hozzá, a koncepciót megtartották, de sok elemet lecseréltek: sajnos kreativitás híján a helyszínek egy részét az Oblivionból vették át, emellett voltak a Sea Dogsból és a World of Warcraftból lopott dolgok, mi több, a Black & White 2-ből a kurzort emelték el, és a Thiefből is a megengedettnél durvábban inspirálódtak. A végeredmény borzalmas lett, a fejlesztőcsapat több tagja is leköszönt a botrány után, a játékot pedig annak visszavonása után már nem kavarták meg, inkább a kukába dobták az egészet. Rajongók egy bootleg demake formájában emlékeztek meg róla, a Macarena of the Missing ennek állít emléket.

Mario Party 8

A LittleBigPlanethez hasonlóan a Mario Party játékokról sem gondolná az ember, hogy bármi baj lehetne velük, de a Mario Party 8-at az Egyesült Királyságban kénytelen volt a Nintendo visszakérni a boltoktól. A kiadó gyártási hibára hivatkozott, de viszonteladók arról számoltak be, hogy a visszavonás oka a "spastic" szó használata - ez a briteknél szitokszónak számít, amit a fogyatékkal élőkre használnak. Később aztán a Nintendo is elismerte, hogy emiatt kellett kavarni. Lehetett valami akkoriban a levegőben, ugyanis a Ubisoft a Mind Quiz című, agytornáztató PSP-s játékát ugyanezen szó miatt volt kénytelen visszahívni.

ET: The Extra Terrestrial

És hát egy ilyen listáról természetesen nem hiányozhat minden idők egyik legrosszabb játéka, a játékipart kis híján romokba döntő E.T. the Extra-Terrestrial, ami nem korának egyetlen rossz játéka volt, de szerepet játszott a piac 1983-as összeomlásában. A játékosoknak elege lett a borzalmas, összecsapott, élvezhetetlen, csak a lehúzásukra játszó címekből, így amikor megtudták, hogy az E.T. is rossz lett, már nem álltak érte sorba a boltokban. Az Atari nem tehetett mást (vagy legalábbis úgy gondolta), a megmaradt készleteket más, hasonló sorsú és megítélésű játékokkal együtt egy új-mexikói területen elásta, összesen 728 ezer kazetta végezte ott. Ezt a temetőt 2014-ben feltárták, az ott megtalált játékkazetták körülbelül 10%-a volt E.T., a többi más, el nem adott címeket tartalmazott.

Van szerintetek olyan játék, amit ugyan nem daráltak be, de megérdemelte volna, hogy a világ tudomást se szerezzen róla?

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)