Tavaly már összegyűjtöttük a játékipar történelmének legnagyobb bukásait, illetve bemutattuk azokat az MMO-kat is, amelyek kaszálását a leginkább sajnáltuk. Ezúttal is az online játékoké a főszerep, ugyanis olyan, multiplayer fókuszú címekre emlékezünk vissza, amelyekben volt szeretnivaló, és rengeteg kellemes pillanatot okoztak a játékosoknak.
Az alábbi listában 10 online játékot mutatunk be, amelyek az indulásuk idején népszerűek voltak, de előbb-utóbb érdektelenné váltak, és ma már csak emlékként élnek tovább.
Battlefield Heroes
A Battlefield Heroes a franchise különleges oldalága, ami jelentősen különbözött a fő Battlefield-címektől. A DICE az Easy Studios együttműködésével adta ki 2009-ben az ingyenesen játszható TPS-t, ami a sorozat komolyabb hangvételével ellentétben egy színes, rajzfilmszerű világban játszódott. A kiadó a játékból származó bevételt a mikrotranzakciókból és a weboldalon megjelenő reklámokon keresztül termelte, viszont maga a játék teljesen reklámmentesen élvezhető volt, a battlefunds fizetőeszközzel fegyvereket, emote-okat, különböző boostokat és kozmetikai tárgyakat lehetett vásárolni.
A Heroes 2011-ben 7 millió felhasználót regisztrált a honlapon, egy évvel később pedig több mint 10 millióan iratkoztak fel az akciódús TPS-re. A meccsek pörgősek és kiegyensúlyozottak voltak az úgynevezett intelligens spawnrendszernek és a profilszinthez kapcsoló matchmakingnek köszönhetően, a missziók rendszerével pedig azok sem unatkoztak, akik minél több achievementet szándékoztak begyűjteni.
Az EA 2015. július 14-én jelentette be, hogy 90 nap múlva lekapcsolja a Heroes szervereit a teljes Play 4 Free katalógussal együtt, amibe a Need for Speed: World, a FIFA World és a felejthető Battlefield Play4Free is tartozott. Egy 2019-ben indult privát szerveren még továbbra is elérhető a Battlefield Heroes a nosztalgiázni vágyóknak.
Gotham City Impostors
Batman világának népszerűsége évtizedekre tekint vissza, így nem meglepő, hogy erre alapozva próbált sikerre vinni egy online FPS-t a Monolith Productions csapata. A Gotham City Impostors a Detective Comics 2010-es történetét dolgozta fel, ami a 867-870. füzetekben játszódott. A játékban 6 imposztor Joker figurával küzdött 6 amatőr igazságosztó Batmannek öltözve.
Az elborult humor, a különböző ruhák és eszközök variálhatósága szerethetőek voltak, a mozgás kicsit hajazott az akkori Call of Duty címekre. Kevés térképen lehetett viszont csak játszani, és rengeteget kellett költenie annak, aki teljes valójában szerette volna kihasználni a testreszabhatóság lehetőségeit.
A 2012. február 7-i megjelenést követően az első hetekben még rengetegen játszottak, de hamar érdektelenné vált az Impostors, így a Warner Bros. augusztus 30-án ingyenesen elérhetővé tette Steamen. Ekkor PC-n közel 7000 imposztor hentelte egymást egy időben, két hónap múlva viszont már az ezres játékosszámot sem sikerült elérni.
The Culling
Szomorú véget ért a battle royale játékok egyik úttörőjének története. A Xaviant kifejezetten úgy tervezte a játékot, hogy a livestreameken szórakoztató legyen nézni a remek spectator módnak köszönhetően, illetve akár e-sport címként is megállhassa a helyét. A kezdeti sikerek nem maradtak el, az egyedi hangulatnak és a F.U.N.C. crafting rendszerrel felpezsdített játékmenetnek hála a 2016 márciusában elindult early access verzió rögtön felugrott a Steam aktív játékoslistájának első 10 helyezettje közé.
A 2017 októberi hivatalos megjelenésre viszont már kezdett veszíteni a népszerűségéből a PUBG és a Fortnite berobbanásával. A fejlesztés decemberben le is állt, a Xaviant pedig ezután úgy próbálta feléleszteni a játékot, hogy egy folytatást dobott ki bárminemű promóció nélkül 2018. július 10-én. A The Culling 2 már a megjelenés napján sem tudott egy meccsre elegendő játékost összeszedni. A játékot 8 nap után lelőtték, 2020 májusában pedig felbukkant a The Culling: Origins, amiben fizetni kellett a meccsekbe lépéshez szükséges zsetonokért. Nem meglepő, hogy ez már senkit nem érdekelt, a PC-s szervereket hamar le is kapcsolták.
Az eredeti, első Culling viszont remek szórakozást kínált, a népszerű tartalomgyártók több milliós nézettségű videókat osztottak meg róla, egy ideig még a Twitch egyik legnézettebb játéka is volt.
Realm Royale
A Battlefield Heroes után egy újabb ingyenesen játszható TPS, ami hamar bukott. A Heroic Leap Games által fejlesztett Realm Royale a Hi-Rez Studios hero shootere, a Paladins alapján készült, és próbálta meglovagolni a battle royale őrületet. Eredetileg a Paladins beépített módja lett volna, de inkább különálló címként indult először Paladins: Battlegrounds címen.
A 2018. június 5-i Steam Early Access megjelenést két hónappal később követték a PS4-es és Xbox One-os verziók, az indulás pedig remekül sikerült. Első héten PC-n több mint 100 ezren játszottak, a streamerek befolyásának hála három hét alatt már több mint 3 millió játékost számlált, az egyik legnézettebb játék volt Twitchen és Mixeren. A csúcsot 2019 júliusában érte el 10 millió játékossal.
A játékmenet nem volt túlbonyolítva, a színes és humoros világ rengeteg játékost megmozgatott. A klasszikus battle royale játékmódban 90 játékos ugrott le egyedi karakterekkel, hogy megküzdjön egyedül vagy négyes csapatokban másokkal. Extra poén volt, hogy a hagyományos "knockdown" helyett csirkévé változtak a játékosok, akik ebben a formában is sebezhettek.
A Realm Royale kevésbé halott, mint az eddig bemutatott címek, de az egyik legnézettebb streamerjátékból a két battle pass ellenére több változtatással tucatjáték (sok egykori rajongó szerint Fortnite-klón) lett, nem tudta tartani a lépést a versenytársakkal. PC-n azért még lehet találni meccseket, napi legfeljebb 1500-an játszanak egyszerre a Steam adatai alapján.
Evolve
Biztosan mindenki emlékszik még a klasszikus Left 4 Deadre, amelyet a Valve South csapata készített 2008-ban. Miután a stúdió kivált a Valve égisze alól, Turtle Rock Studios néven alkotta meg az ambiciózus Evolve-ot. Az aszimmetrikus multiplayer FPS-ben négy vadásznak kellett legyűrnie egy szörnyeteget, amit szintén egy valódi játékos irányított. Négy különböző vadász és öt szörny közül lehetett választani, a kooperatív lövöldék piacán egyedi koncepciót képviselt a játékmenet.
Rengeteg különböző eszközt és stratégiát lehetett alkalmazni, barátokkal vállvetve remek szórakozás volt. Az Evolve bukását viszont az agresszív mikrotranzakciók, a "grindolós" fejlődés és a túl sok DLC okozta. Jó kritikákat kapott és tényleg jó móka volt, viszont a játékosbázist eltántorították a túlárazott fizetős tartalmak egy teljes árú játékban. A 2015 februári megjelenést követően 2016 júliusában Evolve: Stage 2 címen ingyenesen játszhatóvá vált PC-n - a pár száz fős játékosbázis 50 ezresre duzzadt. De már így sem lehetett megmenteni a játékot, év végére újból 1000 fő alá csúszott a játékosszám, így a kiadó 2K 2018 szeptemberében leállította a szervereket.
Atlas
A lista egyik legfrissebb darabja, amivel még mindig játszanak naponta 2-3 ezren, viszont az igazi csúcsát a megjelenést követő egy hónapban produkálta. A Grapeshot Games túlélőjátéka hatalmas, nagyjából 45 ezer négyzetkilométeres területen játszódik, a kalózos téma pedig rengeteg játékosnak felkeltette a figyelmét. Még crossplay is elérhető PC-n és Xbox One-on, nagy csapatokkal elképesztő hangulatos tengeri csatákat lehet lezavarni.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.
Az Atlas PvE és PvP módban is játszható, illetve támogatja a modokat és az egyedi szabályok alapján működő szervereket. A több száz fős PvP csaták népszerűek voltak a streamer közösségeknek hála, de a bugok és a játék hibáit kihasználó csalások miatt sok játékos kedve elment a multiplayer élménytől, egyedül pedig sokkal kevesebbet nyújt a játék. A 2018 decemberi indulást követően nagyjából több mint 55 ezren játszottak egyszerre az Atlas világában, következő év februárjában már csak 25 ezren, azóta pedig drasztikusan és folyamatosan csökken a játékosbázis, még az utóbbi idők frissítései sem tudják újra bevonzani az embereket - a Sea of Thieves a kalózkodni vágyóknak épp elég.
Rocket Arena
Jópofa karaktereket és szórakoztató játékmenetet hozott a 2020. július 14-én debütált Rocket Arena, de a Final Strike Games lövöldéje hamar a feledés homályába merült. A 3v3 kompetitív TPS-ben rakétákkal kellett kilőni a többieket, az életpontok helyett az ellenfél Blast Meterének feltöltésével repítettük ki őket a pályáról. A 10 különböző karakter különböző eltérő képességekkel rendelkezik, 10 térképen 5 módban lehetett megmutatni, hogy forgatjuk a bazookát a kezünkben.
Pörgős, színes és humoros játék volt, de hamar repetitívvé vált, a PC, PS4 és Xbox One közötti crossplay ellenére sem tartottak ki sokan mellette. A 2021 szeptemberi negyedik szezont követően egy kisebb frissítést követően meg is szűnt a Rocket Arena támogatása, manapság alig lézengenek a szervereken.
Dirty Bomb
A Splash Damage ingyenesen játszható FPS-e igazi kincs volt azok számára, akik egy elképesztően pörgős csapatos lövöldére vágytak. A 2015 júniusában megjelent Dirty Bomb sokak érdeklődését felkeltette, közel 13 ezren játszották egyszerre. Kezdetben 12, később 23 különböző karakterrel lehetett pusztítani az ellenséges frakció tagjait két játékmódban, lehetőség volt 5v5 és 8v8 meccsekre is.
Sajnálatos módon a stúdió nem tudta támogatni a játék fejlesztését, 2018 októberétől nem érkezett több frissítés hozzá. A néhány ezres játékosbázis jelentősen megcsappant, az utóbbi időben jó esetben 100-200 játékos pörgeti a népszerűbb időszakokban.
APB: Reloaded
Az All Points Bulletin eredetileg 2010 nyarán jelent meg PC-re, a világ első akció-MMO TPS-eként reklámozták. Kétségtelenül egyedülálló, őrült világában remekül testreszabhattuk a karakterünket és a verdánkat, az Enforcer és a Criminal frakciót képviselve is bőven akadt akció San Paro városában. Pár hónappal az indulást követően becsődölt az eredeti fejlesztőcsapat, és a szervereket le kellett állítani, de 2011-ben újraindult a móka APB: Reloaded néven.
Több mint 30 fegyver és 27 jármű közül lehetett válogatni, rengeteg kihívást lehetett teljesíteni a városban, és még a PvP lehetősége is adott volt. A 4-5 ezres játékosszám sokáig fenntartható volt, de összességében alulmúlta a fejlesztő és a kiadó várakozásait is, ugyanis a beszámolók alapján több mint 100 millió dollárba került a fejlesztés, ezt pedig az előfizetéses és a VIP tartalmak eladásából nem igazán sikerült megtéríteni. 2016-ban megjelent Xbox One-ra, 2017 PS4-re, de összességében sem játszanak az APB: Reloadeddel néhány száznál többen.
Brink
A Splash Damage csapat kreativitására a Dirty Bomb előtt sem lehetett panasz, viszont a 2011-es Brinkben a lövöldözés mellett a különleges mozgásrendszeren és az egyedi látványvilágon volt a hangsúly. A stúdió ezúttal is négy karakterosztály lehetőségét kínálta, ahogy korábban a Wolfenstein: Enemy Territory és az Enemy Territory: Quake Wars, majd a Dirty Bomb esetében is, a játékosok a sztori szerint vagy a The Resistance, vagy az Ark Security frakció küldetéseit igyekeztek teljesíteni.
A utópisztikus lebegő Ark városában a SMART, vagyis a Smooth Movement Across Random Terrain rendszere gondoskodott arról, hogy a mozgás ne csak intuitív, hanem látványos is legyen. Sokan várták eredetileg a játékot, de a 2009 tavaszi megjelenést többször is halasztotta a fejlesztőcsapat és a kiadó Bethesda. Ennek ellenére a debütálás döcögős volt, több javításra volt szükség rövid időn belül.
Igazi klasszikus lehetett volna, de a játékosok gyorsan lemondtak róla a telített FPS-piacon, a játékosszámot 2017 augusztusi free to play frissítés csak pár hét erejéig tudta az ezres határ fölött tartani, 2600 fős csúccsal.
Ti melyik bukott játékra emlékeztek vissza a legszívesebben? Van olyan kedvencetek, amit hiányoltok a listáról?