Illúzió, szemfényvesztés, bűvésztrükk: rokonértelmű szavak, amelyek tökéletes illusztrálják, ahogy a videojátékok működnek. Az erőforrások korlátozott mivolta (az egyik oldalon a büdzsé, az idő, a személyi állomány, a másikon pedig a célplatform vagy platformok limitációi) miatt a fejlesztők trükkök garmadáját vetik be, hogy elhitessék velünk, amit a képernyőn megelevenedni látunk, az "valóságos és tényleg ott van", mármint az adott játék keretein belül.
Erőforrást spórolnak azzal, hogy csak annyit renderelnek ki a játéktérből, amennyi az adott pillanatban a látómezőnkben szerepel, vagy hogy például bárhogy igyekszel, nem tudod úgy forgatni egy-egy TPS-ben a kamerát, hogy szemből mutassa a karakterünket (még a számos díjjal jutalmazott Alan Wake 2 is beveti ezt a trükköt). Máskor pedig, mint arra még tavaly egy BioWare-es fejlesztő rámutatott, azért kell csalniuk, hogy a hardver korlátai ne menjenek a játékélmény rovására.
John Epler a pár hónap híján tízéves Dragon Age: Inquisition trükkjéről még tavaly rántotta le a leplet. Lehet, hogy volt, akinek anno feltűnt, de például simán elhittem, hogy ha gyorsabb iramra ösztökélem a lovam, akkor valóban hamarabb érek oda utam következő állomására. De nem így történt, az átverésre pedig azért volt szükség, mert a Frostbite motor nem tudta elég gyorsan betölteni a térképet.
A minap John Ebenger a Concordon dolgozó Firewalk Studios cinematic directora, egykori BioWare-veterán elárulta, hogy a 2007-es Mass Effectben is ugyanehhez a csaláshoz folyamodtak, és pusztán azzal teremtették meg a nagyobb sebesség illúzióját, hogy megváltoztatták a kamera látómezejét sprintelés során, amikor például a Citadel állomáson rohangáltunk fel és alá. Az okok hasonlóak voltak, mint 2014-ben. Arra már nem emlékszik, hogy a Mass Effect 2 és Mass Effect 3 esetében is trükközniük kellett, vagy javult a betöltési sebesség.
Same thing in Mass Effect 1 when you try to run on the Citadel. No change in speed, just in the FOV of the camera to give the illusion you’re moving faster. Can’t remember if that stayed true for 2 & 3 or if load times were better by then https://t.co/I0uLYIhWDq
— John Ebenger (@EbengerJohn) June 9, 2024
Érdemes megjegyezni, hogy a trilógia epizódjait kisebb-nagyobb mértékben felfrissítő Legendary Editionben már nem csak illúzió a gyorsabb haladás, ha Shepard megszaporázza a lépteit.