A személyiségünktől a képzettségünkön át magáig az állásig számtalan tényezőtő függ, hogy miként éljük meg a munkát, de ha fogadnunk kellene, az emberek nagy része valószínűleg az első adandó alkalommal búcsút intene az élet eme megkerülhetetlen kötelezettségének, amit mi sem bizonyít jobban, mint a lottózás töretlen népszerűsége.
A játékokban elvégzendő munkához viszont már jóval barátságosabban viszonyulunk, elég csak arra gondolni, hogy hányan ölik órák százait az MMORPG-kben való grindolásba, vagy hogy milyen sokan veszik az olyan hardcore műveket, mint a fűnyírós Lawn Moving Simulator, a Bus Simulator és a Power Wash Simulator, ahol még a NASA Mars-szondáját is kezelésbe vehetjük a mindent lepucoló magasnyomású mosónkkal.
Május elseje, vagyis a munka ünnepe alkalmából most mi is összegyűjtöttünk néhány játékot, ahol szerettünk dolgozni, akár mellékküldetésként, akár "teljes állásban".
Shenmue - t, mint targonca
Talán a precíz navigálhatóságuk, vagy az iszonyatos erejük teszi, de a targoncákban van valami végtelenül szórakoztató, amit kiválóan megfogott a Sega 1999-es klasszikusa, a Shenmue. A nyílt világú akciójátékok eme korai úttörőjében egy banda után nyomozva épültünk be a kikötői raktármunkások közé, ahol nem csak az egész jól fizető pakolászásból vettük ki a részünket, de napi versenyeken is indultunk a kollégáink ellen. A villás öszvér később számos más játékban is feltűnt, ott volt például a Grand Theft Auto: San Andreas hírhedt Robbing Uncle Sam küldetése, és persze a műfaj Szent Grálja, a Forklift Simulator 2019 is.
Hard Truck: 18 Wheels of Steel - végtelen utakon
Az Euro Truck Simulator-széria mára szinte teljesen leuralta a kamionos mókák piacát, a sorozat mögött álló SCS Software azonban a 2002-es Hard Truck: 18 Wheels of Steellel alapozta meg a zsánerhez fűződő hírnevét. A maga korában lenyűgöző méretű térképeket kínáló játékban 18 amerikai város között fuvarozhattunk különböző cégeknek, ügyelve az üzemanyagra, a törékeny rakományra, a túlsúlyra és a sebességkorlátozásokra. Az akkoriban kifejezetten mélynek ható szimuláció könnyedén rabul ejtette a témára fogékony közönséget, és fel sem tűnt, hogy hosszú órákat égetünk el a kissé ingerszegény autópályákon.
Grand Theft Auto: Vice City - pizza is love, pizza is life
A GTA-sorozat mindig is remekelt a mellékes időtöltésekben, amit a Vice City járatott a csúcsra, hiszen a hagyományosnak mondható rendőrködés, mentőautózás és taxizás mellet saját night clubot, filmstúdiót, autókereskedést, taxitársaságot és drogkereskedelmi láncot is "menedzselhettünk". Itt és most viszont a pizzafutárkodást emelnénk ki, egyrészt mert imádjuk ezeket a paradicsomszósszal borított boldogságbombákat, másrészt mert baromi jó volt a 80-as évek legnagyobb slágereire átzümmögni a városon a Pizzaboy nyergében. Az pedig már csak slusszpoén, hogy a pizzákat szabályosan hozzávághattuk az ügyfelekhez, és hát mi lehetne szórakoztatóbb, mint fejbe csűrni a strandolókat egy tarjás-kolbászos négysajtossal.
Kingdom Hearts II - a deszkás kétszer csenget
A Kingdom Hearts-széria elkötelezett rajongói bizonyítják, hogy a játéktörténelem egyik legzseniálisabb ötlete volt egyetlen címbe gyúrni a Final Fantasy és a Disney karaktereit, az első rész 2005-ös folytatása pedig sokak szerint a sorozat legerősebb darabja lett. A PS2-re kiadott mű teljesen újragondolta a postás szakmát, a mifelénk használt zöld kerékpár és VW Transporter helyett gördeszkát adva a levelek célba juttatásához. A kézbesítés így lényegében egy pörgős tisztelgés lett a Tony Hawk's Pro Skater előtt, ha pedig megpihentünk volna két ugratás között, kipróbálhattuk a Cargo Climb nevű melót is, amelyben egy megrakott szekeret kellett eltaszigálnunk a garázsáig.
Fable II - heroikus gürizések
Mit tehet egy hős, ha belefásul az állandó harcba és a végtelen felfedezőutakba? Szögre akaszthatja a páncélt, és beállhat például csaposnak, favágónak vagy kovácsnak, legalábbis a Fable II-ben, ahol ilyen földhözragadt munkákkal is szert tehettünk némi extra jövedelemre. Méghozzá egész jó hatékonysággal, így bizonyára nem kevesen vagyunk, akik vállalhatatlan mennyiségű időt töltöttünk ezekkel az egyébként nem túl izgalmas, de addiktív minijátékokkal. A magam részéről a végigjátszásaim alatt legalább egy Vastrónra való kardot hajigáltam be a mindent elnyelő hordóba, és sajnos nem esküdnék meg rá, hogy soha többé nem ragadok kalapácsot.
Hírek, érdekességek, tippek, ajánlók, unboxing, hardveres videók, minden, ami 1-2 percbe belefér. Kövess minket TikTokon is!
Papers, Please - határőr blues
A "papírmunka" és a "szórakozás" szavak ritkán kerülnek egy mondatba, ha pedig mégis, akkor többnyire egymás szöges ellentéteként hivatkozunk rájuk, de a 2013-as Papers, Please elvágta a gordiuszi csomót, és összebékítette őket. Az ex-Naughty Dogos Lucas Pope többszörös díjnyertes játékában a kommunista Arstotzka határőreként kell átfésülnünk a belépéssel próbálkozó emberek dokumentumait, kémek, bűnözők és terroristák után kutatva, döntéseink pedig nagyban befolyásolják a súlyos morális dilemmákat és 20 különböző küldetést tartogató sztori befejezését.
Stardew Valley - paraszt vagyok, tanyán lakok
Nem mondjuk, hogy ha csak egyetlen gazdálkodós játékkal játszol, akkor a Stardew Valley legyen az, de… na jó, mégis: ha csak egyetlen gazdálkodós játékkal játszol, felejtsd el a Farmville-t, ugord át a Story of Seasonst és állj ellen a 3D-s környezettel csábító Farming Simulator kísértésének, Eric Barone műve ugyanis mindegyiket felülmúlja. A terápiás programnak sem utolsó Stardew Valley nem véletlenül lépte át a 15 millió eladást, hiszen minden részletén tetten érhető a fejlesztő kitartó gondoskodása. A játék helyszínéül szolgáló farm egy főállásra való feladattal vár a növénytermesztéstől az állattenyésztésen át a piaci kufárkodásig, így még a legelszántabb sztahanovisták is kiélhetik benne magukat.
Watch Dogs 2 - the future is now, old man
A Watch Dogs 2 megjelenésekor már 2016-ot írtunk, a szép új világban pedig nem menő a taxizás, ezért itt egy Uber-szerű szolgáltatás sofőrjének szegődhettünk el, a Driver AF nevű mobilos alkalmazásból kapva a fuvarokat (igen, ez a Driver: San Francisco előtt tisztelgett). Ez a koncepció pedig nem csak a frissessége és a játék hackeres témájával való harmóniája miatt ütött nagyot, hanem azért is, mert így bármilyen autóval letudhattuk a munkát, utasaink pedig értékelésekkel minősítették a teljesítményünket. Az alapjáték összesen 17 történetközpontú fuvart tartogatott változatos karakterekkel, egy későbbi DLC pedig plusz egy küldetéssel fejelte meg a repertoárt.
Overcooked - szakítópróba
Aki legalább egy nyári munka erejéig dolgozott már konyhán, az pontosan tudja, milyen stresszes meló ez, a többieknek pedig a 2016-os Az ételművészt (a fordítók nevében is elnézést a magyar címéért) és persze az Overcooked-szériát ajánljuk, amely kooperatív mókaként tálalja a főzés nemes mesterségét. Azt azonban érdemes hozzátenni, hogy csak olyan baráttal/párral/akárkivel üljünk le elé, akivel nagyon erős a kapcsolatunk, a felületesebb kötelékek ugyanis könnyedén rajta veszhetnek egy lassan szeletelt hagymán, vagy ne adj' isten paradicsomon.
Beat Cop - egyenruhás mindennapok
A lengyel Beat Cop egyetlen játékban gyúrja össze a 80-as évek zsarus akciófilmjeinek összes ikonikus paneljét, ám itt nem egy Axel Foley-hoz, vagy Martin Riggshez hasonló fenegyereket alakítunk, hanem egy egyszerű talpas járőrt, akinek három hete van, hogy tisztázza a nevét egy szövevényes bűnügyben. A 2D-s kaland 21 egymást követő brooklyni munkanapot mesél el, a reggeli eligazítástól egészen a műszak zárásáig, a kettő közötti időt pedig büntetőcédulák szorgos gyártásával és a helyiek ügyes-bajos gondjainak megoldásával töltjük, miközben a fő sztorinak is igyekszünk a végére járni. Csakis rajtunk áll, hogy korrupt, vagy mintaszerű zsarut alakítunk, a 4 eltérő befejezéssel zárható történetet pedig popkulturális utalások és cseppet sem polkorrekt poénok garmadája teszi még szórakoztatóbbá.
Ti mivel egészítenétek ki ezt a listát? Írjátok meg kommentben!