A Fallout-sorozat neve ma már sokak számára összeforrt a Bethesdával, akik a jogok megszerzése után a 2008-as harmadik epizóddal háromdimenziós élményt faragtak az atomháború szaggatta vidékek felfedezéséből, a veterán gamereknek viszont valószínűleg továbbra is az Interplay gondozásában megjelent első és második rész ugrik be először a szó hallatán.
Októberben lesz 26 éve, hogy a még izometrikus nézetben készült eredeti Fallout felkerült a boltok polcaira, nemrég pedig nem más, mint a játék atyja mesélte el, hogy egyébként milyen pokoli kihívás volt megtalálni a címet, amely ma már a játéktörténelem egyik legismertebb szériáját fémjelzi.
Tim Cain teljesen egyedül, 1994-ben látott neki egy posztapokaliptikus RPG elkészítésének, majd idővel néhány interplayes kollégát is toborzott maga mellé, akik eleinte a szabadidejükben segítettek be a projektbe. 1996-ban viszont már vagy harminc ember kalapálta játékot, akiknek határozott elképzeléseik voltak a történetről, a fejlődési rendszerről és a dizájnról, csak épp a cím kérdésében nem bírtak dűlőre jutni.
A projekt eleinte "Testbed" (kb. tesztkörnyezet) néven futott, majd GURPS-ként kezdték emlegetni a Steve Jackson Games univerzális asztali szerepjátékrendszere után. Az olyan, akkoriban kissé túlhasznált kifejezések, mint például a "Blood", a "Dark" vagy a "Shadow" kizárását követően váltottak át a Vault-13 címre, ami már egész találó volt, hiszen így hívják a bunkert, ahol kezdetét veszi a kalandunk. A gondot épp csak az jelentette, hogy ez a cím alaposan megnehezítette volna egy esetleges folytatás elnevezését.
"Azt mondtam: ha valaha is készítünk még egy részt, nem nevezhetjük ezt a játékot Vault 13-nak, mert akkor hogy hívnánk folytatást? Vault 14? More Vault 13? Beyond Vault 13? Ez egy rossz cím volt. Megmondtam a többieknek, hogy tényleg ki kell találnunk valami jobbat."
- emlékszik vissza Cain, aki az erről szóló YouTube-videójában egy 1996. június 14-i keltezésű memóból is idéz. Ez másfél évvel a megjelenés előtt még mindig az elnevezés-dilemma körül forgott, és azt részletezte, hogy miért is olyan kemény dió a megfelelő cím kiagyalása.
"Nem könnyű olyan nevet találni, amely egyszerre fülbemászó és valamennyire árulkodik is a játék alapfeltevéséről. Az olyan menő, nukleáris háborút leíró szavak, mint az 'Apocalypse', 'Holocaust', 'Armageddon' vagy a 'Wasteland' vagy már foglaltak, vagy olyan vallási konnotációkkal bírnak, amelyeket nem szeretünk."
Idővel egy nagy meetinget is tartott a csapat, ahol a címadás volt a központi téma, és egyebek mellett a következő "gyöngyszemek" kerültek terítékre: After the Bomb, Devastated Earth, Doomsday Warrior, Earth AD, Hiroshima Revisited, Moribund World, Nuclear Summer, Out of the Vault, Return to the World, Vault 666, Warriors of the Apocalypse, World Gone Mad.
Hírek, érdekességek, tippek, ajánlók, unboxing, hardveres videók, minden, ami 1-2 percbe belefér. Kövess minket TikTokon is!
Bármennyire is vicces mondjuk a Hiroshima Revisited: New Vegas gondolata, végül a projekt társalkotója és az Interplay alapítója, Brian Fargo akadályozta meg, hogy bármelyik cím is eljuthasson a dobozig a fentiek közül. Az ő fejéből pattant ugyanis ki a sokatmondó és elegáns Fallout név, amit aztán Cainnek is elmesélt. A játék atyjának innentől csak aludnia kellett egyet a dologra, másnap pedig már úgy kelt fel, hogy kifejezetten tetszett neki az ötlet, ezért elő is terjesztette azt a csapatnak. Nem nehéz kitalálni, hogy végül a többi fejlesztő is ráharapott a javaslatra, ami a Valult 13-mal ellentétben a folytatások esetében is remekül működött.
A történet rámutat, hogy olykor bizony a kreatív folyamat legegyszerűbbnek tűnő momentumai is óriási kihívást jelenthetnek. Azt persze nem zárhatjuk ki, hogy a végül Fallout: A Post Nuclear Role Playing Game címen debütált játék akár World Gone Madként is ugyanilyen sikeres lett volna, de ebbe a fejtegetésbe talán felesleges is belemenni.