Manapság, amikor 16 GB memóriára már nem kapjuk fel a fejünket és terabyte-okban gondolkodunk, amikor a tárkapacitás a téma, már-már elképzelhetetlennek tűnik, hogy néhány évtizeddel ezelőtt az előbbi mennyiségek töredékével operáltak a legjobb számítógépek is. Pedig igaz: az 1950-es évek végén és az 1960-as évek elején, mikor a személyi számítógépek éppen a szárnyukat bontogatták, még nagyon más volt az összkép.
Az informatika mint fogalom még nem volt ismert, az ezzel kapcsolatos témákra inkább kibernetikaként hivatkoztak. A gépekben túlnyomó többségben nem voltak adattároló egységek, egyáltalán nem volt bennük hangvezérlő és a specifikációk is nagyon lassan fejlődtek, mindezeket pedig a viszonylag nehezen megtanulható kezelőfelület koronázta meg. Ezeket aztán mind zárójelbe tette a Commodore cég, mikor 1982-ben leleplezte a Commodore 64-et, ami alapjaiban változtatta meg a szélesebb közönség hozzáállását.
A nép számítógépe
Már negyven évvel ezelőtt is Las Vegas adott otthont a CES-nek, ahol a világ minden pontjáról összegyűlnek az elektronikai cikkeket gyártó vállalatok, hogy bemutassák a legújabb és leglátványosabb fejlesztéseiket. 1982-ben azonban nem beszélhettünk érdemi versenyről, hiszen a Commodore új gépe minden riválisát lesöpörte az asztalról.
A Commodore 64 a cég korábbi, VIC-20 névre hallgató gépének utódja volt, azonban jóval többről beszélhettünk egyszerű ráncfelvarrásnál. Épp ezért kukázták a VIC-40 nevet és futott be helyette a nem utolsósorban menőbben is csengő Commodore 64. A számozás a gépben dolgozó memória méretére utalt: egészen pontosan 65 536 byte-tal rendelkezett a szerkezet - ízlelgessük a gondolatot.
A gépet először 1982. januárjában mutatták be, majd még azon a nyáron piacra is dobták. A Commodore 64 világszerte zajos sikert aratott, még az - ugyancsak legendás - Apple II-t is maga mögé utasította, amit két tényezőnek köszönhetett. Először is a Commodore vállalat házon belül gyártotta a gép legtöbb elemét, így nem függött a beszállítók áraitól, másfelől a Commodore 64 volt az egyik első olyan személyi számítógép, amit nemcsak PC hobbiboltokban és elektronikai szaküzletekben, hanem általánosabb jellegű kiskereskedelmi egységekben is árulni kezdtek.
A számítógép körül akkora volt a felhajtás, hogy még a Szovjetunió tagállamait is "megfertőzte". A gép 1982-es indulásakor azonnal felkerült a COCOM-listára, amely a keleti blokk országainak exportját korlátozta. A Commodore 64 ettől függetlenül darabokra szedve beszivárgott a Szovjetunióba, ahol összeszerelték majd árusították is őket. 1985-től már legálisan is kapható volt, amivel újabb hatalmas piacra tört be a gép. Nálunk is roppant népszerű volt, a Vámhivatal jelentése szerint csak 1989 januárja és májusa között több mint 36 ezer gép érkezett Magyarországra. A számok ismeretében cseppet sem meglepő, hogy 1989 augusztusában elindult a Commodore Világ nevű havilap, amelyet végül 1997 májusáig rendszeresen megtaláltunk az újságárusoknál.
"Halló, Commodore-tábor! Ott vagytok? Mi meg itt jövünk… Annyi levelet írtatok már a Spectrum Világ "szerkesztőségének" (teljes 2 ember, de az egyik mindig maga alatt van, tehát jó esetben is max. 1.75), hogy úgy gondoltuk, nem ártana, ha nektek is lenne egy "Világ"-otok. Ez lenne az - vagyis annak az első száma." - részlet az első Commodore Világból.
A gép sikereit a Ford T-modellhez is hasonlították, ugyanis ez volt az első gép, ami széles körben utat talált a háztartásokba.
Mit jelentett a Commodore 64 a játékosoknak?
Mai szemmel lehetetlenül gyenge volt a Commodore 64 specifikációja. A processzor egy MOS 6510-es volt, ami 1 MHz-en ketyegett, ezt egészítette ki a 64 KB memória és az első hanggenerálás specifikus eszköz, az SID. Ezeknek köszönhetően a Commodore 64 korábban sosem látott látványra és hanghatásokra volt képes.
A játékok ekkor még kazetták formájában voltak elérhetőek a gépre, amiket a fiatalabb generációk képviselői jellemzően már inkább csak a zenei felvételekkel kapcsolnak össze. Ezek használatához természetesen külön olvasóra volt szükség, ez azonban nem tántorította el az embereket, a Commodore 64 kora legnépszerűbb játékos platformja volt.
A gép élettartama alatt több mint tízezer szoftver jelent meg rá, amik között számos játék is szerepelt. A grafikus megjelenítésre is képes gép felbontása is páratlan volt a maga idejében, a MOS VIC-II-es video hardver 160x200-as felbontást kínált színes módban, monokrómban pedig 320x200-on működött a gép. A C64 rendelkezett továbbá egy DE9M névre hallgató porttal, amire joystickot lehetett csatlakoztatni, később pedig a specifikus egér is ezen a csatlakozón kommunikált a géppel.
Egyjátékos sztorikból számtalan készült Commodore 64-re, itt fogant meg azonban egy máig rendkívül népszerű kategória is, a Massively Multiplayer Online Role-Playing Game, azaz MMORPG. Elképesztő belegondolni, hogy ezen a hardveren ilyen játék is működhetett, pláne, hogy akkortájt másodpercenkénti 300 bites átvitel jelentette a felső határt.
A Habitat névre hallgató játék 1987 januárjában vált elérhetővé, a fejlesztést a LucasArts Games végezte. A később Club Caribe néven is ismerté vált alkotás a Q-Link (Quantum Link) hálózatán keresztül működött és óránként 6 dollárt kóstált. A játékosok különböző interakciókat végezhettek, beszélgethettek egymással és tárgyakat cserélgethettek.
Az online grafika erősen korlátozott volt 35-40 évvel ezelőtt a sávszélesség miatt, ezért a Habitat lokálisan, egy floppyn tárolta a grafikai elemeket, hogy ezzel enyhítse a hálózati terhelést. Ha téged is érdekelnek a retró hardverek és játékok, ezen a weboldalon megtalálod és ki is próbálhatod a szóban forgó játékot, amit egyébként a NeoHabitat projekt keretén belül ténylegesen fel is támasztottak.
A Commodore 64 utóélete
A Commodore 64-et hivatalosan 1982. augusztusa és 1994. áprilisa között árusították. Ez idő alatt valahol 17 és 25 millió közötti darabszámban fogyott az eszköz. Ezzel az eredménnyel a mai napig a legnagyobb példányszámban eladott számítógépes modellként tartják számon a Guiness világrekordok között.
A Commodore vállalat 1994-ben csődöt jelentett, miután több, a Commodore 64-et követő újdonsága is kudarcot vallott. A cég azóta kétszer is visszatért. 2007-ben Commodore Gaming néven tervezett forgalomba hozni csúcskategóriás gamer-PC-ket, 2010 áprilisában pedig megalapították a Commodore USA céget, ami egy évvel később piacra dobta a Commodore 64x-et, ami az akkori elvárásoknak megfelelő hardvert zsúfolt a klasszikus formába.