Egy emberöltőnyi idő bizony nem kevés, főleg ha a videojátékokat nézzük. Mégis a valaha készült egyik legnépszerűbb széria, a Dragon's Lair idén lett 35 éves.
Ki ne hallott volna Dirkről, a csenevész, de bátor lovagról, és a megmentésre váró Daphne hercegnőről? Vagy éppen a gonosz varázslóról, Mordocról, és az ő mágikus kastélyáról? Esetleg magáról Singe sárkányról? Ha mindegyikről dereng valami, akkor azért, ha éppen azt se tudod, hogy kicsodák-micsodák a fentiek, akkor pedig azért olvasd végig jubileumi cikkünket a Dragon's Lair-szériáról. 35 év, 35 tény, 35 érdekesség következik.
35. - Az 1980-as években számtalan újítás vette kezdetét a videojátékok terén (is), mint például a 3D-s vagy éppen a vektoros grafika elterjedése, a digitális hangok felhasználása, avagy a lézermeghajtók megjelenése.
34. - A lézerlemezen kiadott játékok legnépszerűbb úttörője a Cinematronix kiadó volt az Advanced Microcomputer System (AMS) fejlesztőcsapattal együtt.
33. - Az ő párosukból született meg 1983-ban a legelső Dragon's Lair.
32. - Maga a Dragon's Lair egy klasszikus mese volt rengeteg humorral: Singe, a közel hat emelet magas sárkány fogva tartja Daphne hercegnőt, és a főhős, Dirk lovag indul a megmentésére, viszont a kastélyban minden egyes sarkon halálos csapdák leselkednek ránk.
31. - A játékban kétféle forradalmi újítás történt; az egyik, hogy lézerlemezre rögzítették magát az animációt, a másik pedig, hogy egy interaktív rajfilm lett a Dragon's Lair.
30. - Bátran lehet az alkotást a mai QTE (Quick Time Event) elődjének tekinteni. A teljes játék arról szólt, hogy az animációt nézve a közeledő támadások elől a megfelelő irányba kellett kitérnünk (a joystickkel vagy az iránygombokkal). Ha sikerült, haladhattunk tovább. Ha nem, akkor meghaltunk és kezdhettük a legelejéről.
29. - A játék (gyönyörű) képi világáért Don Bluth volt a felelős, aki még a Disney egykori animátora is volt.
28. - A Dragon's Lair annyira sikeres lett, hogy 1983-ban Amerika legnépszerűbb játékának könyvelték el (harmadmagával persze a Pac-Man és az eredeti Donkey Kong mellett).
27. - Az animátorok elmondása szerint először a karaktereket és a helyszíneket rajzolták meg, aztán rögzítették a különféle animációkat (pl. Dirk megkapaszkodik a párkányon, vagy Dirk a mélybe zuhan).
26. - Az AMS cég alapítója, név szerint Rick Dyer azt nyilatkozta anno, hogy a Dragon's Lair sztorijánál az Adventure játék inspirálta őket. (Ez egy őskori kalandjáték, amely csak szöveget tartalmaz, képet, vagy animációt nem.)
25. - Az első változatnál nem is Dragon's Lair lett volna a címe, hanem The Fantasy Machine, és teljesen megegyezett az Adventure-rel (azaz semmi animáció, csak szöveg).
24. - De hamar rájöttek, hogy erre már nincs nagyon kereslet (egy ilyen szövegalapú játékot csaknem bárki tudott már csinálni). Dyer szerencséjére az egyik prezentációjuk közben az Ideal Toy Company (egy játékgyártó cég) valamelyik alkalmazottja besétált, ezzel megzavarva az előadást, és ekkor ötlött fel benne, hogy rajzfilmszerűen, animációval lehetne ezt a történetet eladni.
23. - Ehhez még hozzájött egy 1982-es fantasy film is mint inspiráció, A NIMH titka.
22. - A fejlesztés közel hét hónapig tartott, a büdzsé pedig 1,3 millió dollárra rúgott - annak ellenére, hogy teljes játékidő összesen 22 perc lett.
21. - Daphne "megalkotása" felettébb furcsa anekdota: a rajzolók elmondása szerint a hercegnő végleges alakját több playboyos nőből ollózták össze, hogy egy tökéletes női karaktert kapjanak.
20. - A két főhős kivételével mindenki másnak maguk az animátorok kölcsönözték a hangjukat.
19. - Az akkor piacra dobott lézerlemez meghajtók nem voltak annyira a toppon: a játék nagy megterhelése miatt sokszor kellett szervizbe vinni őket.
18. - Az európai árkád Dragon's Lair kiadásokat az Atari licenszelte.
17. - A folytatásig (Escape from Singe's Castle) egészen 1987-ig kellett várni, a Software Project cég jóvoltából.
16. - A játék Amstrad CPC-re, Commodore 64-re és ZX Spectrumra jelent meg. Később portolták át Amigára, Atari ST-re és sima PC-re is.
15. - Egyébiránt az Escape from Singe's Castle nem egy igazi második rész, csak az elsőnek egy kisebb kiegészítése (azon jelenetekkel, melyek anno nem fértek bele ilyen-olyan okokból).
14. - 1990-re egy NES-re (Nintendo Entertainment System) kiadott Dragon's Lair is napvilágot látott - mint platformjáték. A sztori egy az egyben ugyanaz volt, de a kivitelezés már hagyott némi kívánnivalót maga után. A játékot még az Angry Video Game Nerd is bemutatta.
13. - 1991-ben pedig még Nintendo Game Boyra is átportolták - igaz, ez sokkal inkább egy Roller Coaster-játék volt, mintsem egy igazi Dragon's Lair.
12. - Mindezekkel szemben a számozott (igazi) folytatás is 1991-ben került a boltok polcaira, Dragon's Lair II: Time Warp címen.
11. - A történet igencsak megmosolyogtató: Dirk és Daphne már házasok. Boldogok, élik a hétköznapi életüket, sok-sok gyerkőccel együtt. Viszont az első rész gonosz varázslója, Mordoc visszatér, és megint elrabolja Daphnét. Dirk újfent a hercegnő megmentésére indul egy talán még hajmeresztőbb kalandra.
10. - A játék mechanikája semmit nem változott az évek alatt. Érdekesség viszont, hogy később ez az epizód - az elsővel egyetemben - még Nintendo Wii-re is megjelent.
9. - A trilógia záró darabjára két évet kellett már csak várni: 1993-ban debütált a Dragon's Lair III: The Curse of Mordread.
8. - A sztori szerint az elhunyt Mordoc tesója, a szintén varázsló Mordread elrabolja az egész Dirk birtokot sötét mágiával. Pechére Dirk éppen nem volt otthon, így bátor lovagunk újra felölti gúnyáját, hogy leszámoljon végleg a varázsló famíliával.
7. - Ha már '93-nál tartunk, nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy egy újabb Dragon's Lair platformjáték jelent meg SNES-re (Super Nintendo Entertaintment System), ami nem volt annyira rossz, mint az elődje. Élvezhető kis ugrabugra lett.
6. - Sonic és Mario után Dirknek is 3D-s köntöst kellett kapni, amelyre 2002-ig kellett várnunk Dragon's Lair 3D: Return to the Lair címmel.
5. - Az Ubisoft által fejlesztett játék inkább volt egy remake, mint egy különálló fejezet a sorozatban, de sok újdonság is került azért bele (újabb szobák, több animáció stb.)
4. - A grafikára külön odafigyeltek. Cel shading technológiát alkalmaztak, hogy megidézze a régi klasszikust. (Ilyen grafikát láthatunk még a Zelda: Wind Wakernél, vagy a Breath of the Wildnál, vagy éppen a Sly Coopernél.)
3. - Az új rész animátora és egyben rendezője is Don Bluth volt (újra).
2. - Viszont a nosztalgia kevésnek bizonyult: a Return to the Lair közepes értékeléseket kapott világszerte.
1. - Ennek ellenére a széria népszerűsége töretlen. Sok filmes és sorozatos utalásokba futhatunk, ha szemfülesek vagyunk (pl. Stranger Things, Family Guy, Rontó Ralph, A Goldberg család, vagy éppen a Szamuráj Jack).
Ti játszottatok még anno az eredeti Dragon's Lairrel? Melyik a kedvenc részetek a sorozatból?