A második világháború témája már régóta foglalkoztatja a játékfejlesztő stúdiókat, de sok rajongó bánatára már rég elmúltak azok az idők, amikor három kiváló franchise versenyzett egymással, hogy minél jobb világháborús FPS-ekkel örvendeztesse meg a játékosokat. A Call of Duty a Vanguarddal és korábban a WWII-vel visszatért a közkedvelt háborús történetekhez, de a Battlefield most éppen a modern hadviselést igyekezett megragadni, nem túl sok sikerrel.
Érdekes történet viszont a Medal of Honor sorozaté, amely 2002-es kiadása, az Allied Assault alapjaiban meghatározta a második világháborús lövöldék piacát PC-n. Sokan a mai napig az egyik legjobb FPS-nek tartják a stíluson belül a játékot, amely alapötlete és története is szorosan kapcsolódik Steven Spielberghez. Most lett éppen 20 éves, ünnepeljük meg gyorsan egy rövid visszaemlékezéssel, végül azt is megtudhatjátok, HP-nak miért keserédes ennek a játéknak az emléke.
Szolgálati Ryan közlemény
A Medal of Honor széria megszületése nagyban köszönhető Spielbergnek, aki hatalmas videojáték-rajongó, és már 1974 óta foglalkozott különböző alkotásokkal. A rendező-producer-forgatókönyvíró 1997 novemberében találkozott a DreamWorks Interactive csapatával, és osztotta meg az ötletét egy második világháborús FPS-sel kapcsolatban. Spielberget egyrészt saját filmje, a Ryan közlegény megmentése, másrészt fia inspirálta, aki akkoriban játszott a GoldenEye 007-tel. Filmjét egyébként 1997 júniusától nagyjából két hónapon keresztül forgatta, így még nagyon frissek voltak az ötletei, és konkrét elképzelése volt a játék történetét illetően. A sztorit viszont nem ő, hanem Peter Hirschmann írta, a produkció katonai tanácsadója pedig az a Dale Dye volt, aki együtt dolgozott Spielberggel a Ryan közlegény megmentése forgatásain is.
Az első Medal of Honor 1999. október 31-én robbant be a piacra. A játék nevét a legmagasabb fokozatú amerikai katonai kitüntetésről, a Becsület érdeméremről kapta, amelyet 464 katona érdemelt ki a második világháborúban. A játék hatalmas siker lett, amelyet köszönhetett az egyedi hangulatnak, a kiváló történetnek, illetve Michael Giacchino teljes zenekarral készített zenei témájának. Számos kritikus korszakalkotóként jellemezte, viszont a játékosok csak korlátozottan érhették el, ugyanis kizárólag PlayStationre jelent meg.
A folytatásra nem is kellett sokat várni, a Medal of Honor: Underground 2000. október 23-án debütált PS-en, de két évvel később már Game Boy Advance-on is elérhetővé vált. A játék története az Office of Strategic Services, vagyis az USA a második világháború ideje alatt működő speciális ügynökségének tagja, Hélène Deschamps Adams élete alapján készült, a produkcióban ezúttal is közreműködött Spielberg és Giacchino is.
A sorozat első két játéka nagyszerű alapot adott egy újabb folytatáshoz. A kiadó Electronic Arts a 2015, Inc. csapatát bízta meg egy új Medal of Honor fejlesztésével, amely ezúttal kizárólag PC-re készült. A stúdió nem csak konzultált Spielberggel, hanem Zied Rieke közreműködésével készült története is alapvetően a Ryan a közlegény megmentése hangulatát adta vissza sok tekintetben. A zeneszerző ismét Michael Giacchino volt, aki a korábbi játékokból átemelt dallamok mellett több új szerzeménnyel tette felejthetetlenné az Allied Assault élményét.
A fejlesztőcsapat a korszak egyik legjobb játékmotorját használta, a Heavy Metal: F.A.K.K. 2 módosításaival bővített id Tech 3-mat, amely alapverzióját a későbbi nagy versenytárs, az Infinity Ward a 2003-ban kiadott első Call of Duty-jához is alkalmazott.
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!
Ahol a part szakad
A Medal of Honor: Allied Assault története Lt. Mike Powell karakterét követi, aki a US Rangers és az OSS tagja. Powell és csapata az európai és az észak-afrikai hadszínéren is megfordul, náci bázisokat vesznek be Norvégiában és Algériában, illetve Franciaországban működnek együtt a helyi ellenállással és a brit haderőkkel. Talán az egyik legemlékezetesebb küldetés pedig a D-Day, vagyis a normandiai partraszállás az Omaha Beachen, amelyhez kapcsolódó jelenetek nagyszerűen adják vissza a Ryan közlegény megmentése zseniális képsorait.
A film jelenetei és dialógusai is többször megjelennek a játékban. Az Omaha Beach mellett a hidakon való mesterlövészkedés is konkrét jelenetekre, illetve több szöveg is a Ryan közlegény megmentésének sztorijára utal.
Furcsa egybeesés, hogy a játék nevének rövidítése, a MOHAA az OMAHA anagrammája, de erről nem tudni, hogy tudatos döntés volt-e.
A játék nemcsak 2002 egyik legsikeresebb PC-s játéka, hanem a széria legnépszerűbb darabja is lett. 2002 januári megjelenésétől 2006 augusztusáig több mint 900 ezer darabot adtak el belőle, és 34,2 millió dolláros bevételt termelt. A 2000-2006 közötti időszak 9. legjobban fogyó PC-játéka volt az Egyesült Államokban, a kritikusok pedig szinte csak dicsérni tudták. Érdekesség, hogy az Allied Assault volt az első olyan PC-játék az Egyesült Államokban, amelyet az IDSA modern, standardizált dobozában árusítottak, amelyet már régóta használtak a konzolos címek és a DVD-k csomagolásához.
Köd előttem, CoD utánam
Steven Spielberg és a 2015, Inc. a modern FPS-ek egyik legfontosabb mérföldkövét alkották a Medal of Honor: Allied Assaulttal. A játék egyértelmű ihletet adott a Call of Duty sorozatnak, illetve az első két Medal of Honor sikere megalapozott a Battlefield széria népszerűségének is. Az Allied Assault később két kiegészítőt is kapott, a teljes csomagot, vagyis az alapjátékot, valamint a Spearhead és Breakthrough DLC-ket a War Chest kiadással jelentette meg az EA. A 10. évforduló alkalmából megjelent a 10th Anniversary Bundle is, amely zenei CD-t, illetve a Pacific Assault és Airborne játékokat is tartalmazta.
A Medal of Honor azóta sajnos már nem tündököl az egykori siker fényében. A 2012-es Warfighter nagyon gyenge értékeléseket kapott, a franchise következő kiadására pedig 8 évet kellett várni, de a VR-ra fejlesztett Above and Beyond se váltotta meg a világot (annak ellére, hogy egyébként élvezhető játék, néhány igen remek pillanattal). Ha pedig mást nem is, de a megjelenésének 20. évfordulóját ünneplő, ikonikus Allied Assaultot minden FPS-rajongónak érdemes kipróbálnia. Főszerkesztőnk, HP is ezt ajánlaná, ha nem lenne egy kellemetlen emléke az egész korszakról...
HP a közlegény, aki az első golyót kapta
Ahogy minden ostromnál akad egy katona, aki az első találatot kapja, úgy minden játékújságíró életében van egy első cikk, amivel kirohan a lövészárokból, és cafatokra szaggatják az olvasók. Emlékszem, 20 évvel ezelőtt Ender hívott írni az 576 Kbyte magazinhoz, és életem első tesztjeként azonnal hozzám is vágta a Medal of Honor: Allied Assaultot, amivel jó pár napig izzadtam egy nem túl acélos gépen. Dawe barátommal közösen írtuk a hat oldalas nagy tesztet (vele egyébként most is éppen együtt dolgozunk, a nemrég indult Zöld Pálya főszerkesztőjeként tevékenykedik szerkesztőségünkben), szívünket-lelkünket beletettük, de ez nem volt elég. A fórumon megjelenés után golyózáporként hullott ránk az olvasói elégedetlenség, és akkoriban még egészen más súlya volt annak, ha elküldenek anyádba a neten. Okozott pár álmatlan éjszakát a céltábla élmény, így utólag nézve már persze könnyebb Ender bölcsességét osztani a témában, aki csak legyintett az egészre: "majd megszoknak". Szerencsére megmaradtam a szakmában, és írtam sokkal jobb teszteket is azóta, de a Medal of Honor sosem lesz a kedvenc játékom, pedig nagyon szerettem játszani. Olvassátok el a tesztet, előkotortam nektek PDF-ből, emlékezzünk meg egyszerre Spielberg remekművéről, és az én első nagy bukásomról.