Hirdetés

URU: Ages beyond Myst

|

A Myst sorozat új epizódja sok tekintetben különlegesebb elődeinél és a műfaj képviselőinél. Lélegzetelállító 3D-ben tündököl, és nemcsak egyjátékos módot tartalmaz, hanem arra is lehetőséget ad, hogy kalandjainkat később online folytathassuk.

Hirdetés

Közel tíz év telt el minden idÅ‘k legsikeresebb kalandjáték-sorozata, a Myst elsÅ‘ részének megjelenése óta. Több mint 12 millió példányban kelt el – ezt azóta csupán a The Sims

volt képes túlszárnyalni – és máig számtalan rajongója van. Ez annál is érdekesebb, mivel a Myst a legkevésbé sem "populáris" játék. Valódi kihívást jelent még az elvetemült rajongóknak is, éppen ezért mindig is voltak, akik idegenkedtek tÅ‘le. A játékban semmi sem "kézenfekvÅ‘", nem kapunk tippeket, nem rágják a szánkba – az egyébként rettentÅ‘en bonyolult – sztorit, és az egykor virágzó civilizáció maradványai között bóklászva folyamatosan "kívülállónak" érezzük magunkat. Persze, mások éppen emiatt szeretik – méghozzá a jelek szerint nem is kevesen. Bár az Uru sok tekintetben követi az alpkoncepciót, valahogy mégis barátságosabb az eddigi részeknél. Anélkül, hogy csalódást okozna a keményvonalas Myst-fanoknak, bárkinek lehetÅ‘séget ad arra, hogy bekapcsolódjon a mítoszba.


Welcome to the (un)real world!
A korábbi részekkel ellentétben az Uru a jelenben kezdÅ‘dik, Új-Mexikóban találjuk magunkat, közel a D’ni-ásatásokhoz. Mint minden korban, itt is az a fÅ‘ feladatunk, hogy rábukkanjunk hét darab kéz formájú mágikus szimbólumra: ezek mindegyikét megérintve "teljesítettük" az adott kort. A sivatag csupán a bevezetÅ‘: miután bóklásztunk kicsit, megismerkedtünk Zandival – a bahama-inges pacákkal, aki a lakókocsija elÅ‘tt ülve olvasgat, és Peter Gabrielt hallgat –, bejártuk az ásatást, meghallgattuk Yeesha üzenetét, és megtaláltuk az összes szimbólumot, egy apró, lebegÅ‘ szigetre érkezünk. Mostantól ez lesz a fÅ‘hadiszállásunk, a játékban ugyanis nem lehet menteni; ha késÅ‘bb esetleg "meghalunk" – például lezuhanunk egy szakadékba –, mindig ide kerülünk vissza. A szigeten egy apró kunyhó áll, amelyben a többi korhoz vezetÅ‘ könyveket gyűjtögetjük, és egy szekrény, ahol a külsÅ‘nket változtathatjuk meg. Ez egyébként hatalmas poén: aprólékosan meghatározhatjuk kinézetünket, testalkatunktól, korunktól kezdve egészen az általunk viselt ruháig. Ennek igazából csak online módban lesz jelentÅ‘sége, de azért jól el lehet szórakozni vele, fÅ‘leg az olyan részletek meghatározásánál, mint az arc: ha akarjuk, kis munkával elkészíthetjük saját hasonmásunkat, hiszen a száj szélessége, az áll, a szemek mérete, az orr formája mind-mind állítható. KésÅ‘bb kunyhónkon is változtathatunk, az ún. Relto-könyv segítségével, bár ez ugyancsak az online játékban kap fontos szerepet. Találunk még négy oszlopot a szigeten, amely négy korba vezet, így azonnal el is kezdhetjük felfedezni Å‘ket.


Szép új világ
A különbözÅ‘ korokba érve tudatosodik csak igazán bennünk, hogy milyen fantasztikus részletességgel van kidolgozva az Uru világa. A grafika végre teljes egészében 3D-s – ami nem kis szó, mivel a gyakran használt "Myst-klón" kifejezést a panorámanézetes, szimulált térbeli kalandjátékokra szoktuk érteni. Ami ennél is megkapóbb, hogy az eddig csodaszépnek hitt 2D-s rajzok ugyanolyan jól mutatnak 3D-ben is, sÅ‘t! Nem úgy tűnik, mintha a fejlesztÅ‘ Cyan különösebb kompromisszumokat kötött volna – bár ez meg is látszik a gépigényen –, hiszen a Myst-játékok legnagyobb erÅ‘ssége, a helyszínek egyedi hangulata megmaradt. Persze, aki nagyon akar, az felfedezhet apróbb hibákat, közelrÅ‘l elnagyoltnak tűnÅ‘ textúrákat vagy néhány darabosabb tereptárgyat, de ez nem változtat azon, hogy néhány órás játék után egyszerűen "beszippant" a világ, és az ember azon kapja magát, hogy nem is igazán töri a fejét a különbözÅ‘ rejtvényeken, csak tátott szájjal nézelÅ‘dik… és ez hatalmas dolog. Számtalan apróságot csak azok látnak meg, akik játszottak az elÅ‘zÅ‘ részekkel: rengeteg apró utalást találunk a korábbi részekre, melyeket nem kell feltétlenül értenünk, de az avatott, fanatikus Myst-rajongók biztosan elalélnak majd ezektÅ‘l.


Miénk itt a tér
Érdekes továbbá, hogy a jellegzetesen belsÅ‘ nézetes Myst ezúttal külsÅ‘ nézetbÅ‘l indít: Å‘szintén szólva nem nagy öröm, érdemes inkább azonnal belsÅ‘re váltani ([F1]), mert így sokkal precízebben irányítható, ráadásul jobban látjuk a környezetet is. Semmiféle kezelÅ‘felület nem "csúfítja" a képet, nincs inventory sem – tehát nem kell különféle tárgyakat gyűjtögetni és kombinálni. A 3D nemcsak "fless" (:D), hanem bizonyos fejtörÅ‘kben fontos szerepet kap: egyrészt futkározhatunk, szakadékokon ugrálhatunk át (minÅ‘ öröm), másrészt néha a földön található tárgyakat nekünk kell "odalökdösni" a kívánt helyre, ahol használhatjuk Å‘ket – ez még mozgalmasabbá, élÅ‘bbé teszi a világot, és távolabb visz az eredeti Mystek sokat szidott, steril mozdulatlanságától. A hangok, effektek is kihasználják a 3D-t, tökéletesen illeszkednek az atmoszférához, arra pedig, aki térhatású hangrendszerrel rendelkezik, garantáltan nagy élmény vár. A zene szintén nagyon jó, bár csupán néha szólal meg, de éppen emiatt sosem válik unalmassá.


Online kalandjáték?!
Bár az alapjáték nem túl hosszú, az Uru egyik legérdekesebb újdonsága, hogy kalandjainkat online is folytathatjuk. Maga az ötlet meghökkentÅ‘, hiszen kalandjáték esetében nehéz elképzelni, miként is fest ez. Már működik az MMORPG-khez hasonlóan havi díjas Uru Live, amely játékélmény terén lényegesen mást, illetve többet nyújt az egyjátékos módhoz képest. A Cyan új kalandokat, új korokat tesz elérhetÅ‘vé, az új helyszíneket másokkal együtt is bejárhatjuk. Mindez úgy is felfogható, mint egy virtuális klub, ahol látjuk azokat, akikkel beszélgetünk: mindenkinek lehet saját háza, amelyet ízlése szerint testre szabhat, és barátaival kialakíthatja a saját szomszédságát. Csatangolhatunk a már bejárt korokban, ahol már nem leszünk egyedül, és számtalan kalandorral futhatunk össze, leállhatunk trécselni, vagy meghívhatjuk Å‘ket saját rezidenciánkra. Az egész Myst sorozat hátterében álló Randy Miller szerint a lényeg voltaképp az, hogy maguk a játékosok állítsák helyre a rég letűnt D’ni civilizációt, hiszen elÅ‘bb-utóbb hatalmas lakóövezetek, virágzó városok jönnek majd létre. Ezek mellett néhány hónapon belül elérhetÅ‘vé válnak azok az eszközök is, melyekkel akár új korokat is teremthetünk... Ha belegondolunk, a lehetÅ‘ségek korlátlanok.

92%

A cikket eredeti formájában minden extrájával megtalálhatod a GameStar magazin 2004/01-es számában!


Kapcsolódó linkek:
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)