Azt senki sem vitathatja, hogy a PlayStation brand jelene és közeljövője csodásan fest, nemcsak a kilencedik generációs konzol fogyása dönt rekordokat, hanem a platform új sztárjátékáé, a Marvel's Spider-Man 2-é is. Egyedül akkor tűnnek fel az aggodalom ráncai a rajongók homlokán, ha azt nézzük, hogy milyen bejelentett, vagy akár formálisan is leleplezett projektek készülnek a PlayStation stúdióinál, mivel ezeken belül meghökkentően nagy az ún. live service, azaz szolgáltatásalapú címek aránya.
A 2024 tavaszán nyugdíjba vonuló Jim Ryan utolsó éveiben a Sony Interactive Entertainment élén látványosan eltolódott a fókusz a PlayStation védjegyének számító, gyakorta filmszerű single-player játékokról a különböző monetizációs konstrukciókkal éveken át fejhető multis alkotásokra. Ennek szellemében 2026 márciusáig nem kevesebb mint 12 szolgáltatásalapú játékot tervezett piacra dobni.
Ezek közé tartozik a The Last of Us többjátékos spin-offja, a multiplatform Marathon, a Jade Raymond stúdiója, a Heaven Studios által fejlesztett Fairgame$, valamint a Firewalk Studiosnál formálódó Concord is. Az egész stratégia arra épült, hogy majd a Halo és Destiny szériákon edződött Bungie mutatja az utat a többi csapat számára, és segíti őket tanácsaival, megosztva velük a live service-es játékok világában szerzett tapasztalatát.
Igen ám, de időközben a Bungie-nál jelentős létszámleépítésre került sor (mint utóbb kiderült, a Destiny 2 lassan elszivárgó játékosbázisa, valamint a vártnál 45 százalékkal kevesebb bevétel miatt), ami közrejátszhatott abban, hogy a Sony elnöke, Hiroki Totoki közlése szerint megfelezik a 2026 márciusáig kiadandó szolgáltatásalapú játékok számát. Egyelőre legalábbis ez a terv, mert bár újraértékelik a stratégiát, szó sincs arról, hogy 180 fokos fordulatot vennének, és az elmúlt évek munkáit kidobnák az ablakon. Totoki hangsúlyozta, hogy prioritásként kezelik a minőséget, arra törekszenek, hogy olyan játékokat adjanak ki, amelyeket a játékosok szeretnek és sokáig élvezhetnek.