Mi magyarok örök álmodozók vagyunk: hiszen mióta szeretnénk már megrendezni a labdarúgó EB-t. Egy időben az osztrákokkal is társultunk volna, ők a svájciakkal karöltve el is nyerték a rendezési jogot. Vajon velünk lehet a gond? Mivel elnézve a hazai fociállapotokat legfeljebb akkor juthatnánk ki egy világversenyre, ha mi rendeznénk. Így már érthető, miért szeretnénk ennyire.
A PC és a magyar futball
Hadd kezdjem ezt a cikket egy kis „filozófiai" elemzéssel: sokan sokféleképp elemezték már a helyzetet, én azonban rájöttem az összefüggésre. Mind jól tudjuk, hogy a FIFA-sorozat (amelynek tagja az UEFA Euro 2008 is) bizony elvesztette piacvezető pozícióját az utóbbi években: bármennyire is népszerű még mindig a franchise (lássuk az eladásait: PS2-n 2,49 millió, PS3-on 1,24 millió, Xbox360-on 1,11 millió, stb... A konkurens Pro Evolution Soccer 08 bizony összesítve jobb számokat hozott (PS2-n 3 millió, PS3-on 1,41 millió, Xbox360-on 0,89 millió), s a kritikák is jobban kedveztek a japán terméknek. Érezték is az EASportsnál, hogy lehetnek ezzel gondok, és néhány éve az alapoktól kezdték az egészet „újracsinálni", amivel a legfőbb probléma az, hogy konzolokon érződik is az igyekezet, de PC-n. Nos az olyan, mint a magyar foci: folyamatosan romlik az állapota, ahogy fejlődik a világ. Ahogy megjelennek az újabb változatok, minden szebb és jobb lesz, kivéve a PC-s változatot, amely - figyelembe véve a többi next-gen verziót - lassan már külön játékprogram kezd lenni.
Eleve ott az ősi probléma, amely a PC-s változatokra jellemző: a billentyűzet vs. joypad kérdése. Ugyanis egyértelmű, hogy a kontroll, azaz az irányítás a joypadra van kitalálva, ennek használata (ahogy ezt sokszor elmondtam-leírtam már) sokkal jobbá teszi a játékélményt, hiszen a dizájnerek az irányítást erre az eszközre optimalizálják, nem a PC-s billentyűzetre. Lehet, sokan hiszik úgy, hogy ez nem lehet oka a PC-s változatok gyengélkedésének, de én úgy gondolom, egyik faktora akár ez is lehet. Másik fontos faktor az eladott példányok száma - érthető, hogy a „régi" PS2 verziót támogatja a kiadó, hiszen majd 2 és fél millió példányt a nagy öregen adtak el a játékból - a PC-s változat pedig a PS2-es közeli rokona. Az eladások azonban elég messze találhatók a PS2-estől... Mondhatni nagyon messze. Megértem a kiadót, hogy kevesebb energiát fektet a PC-s változatba, persze, tisztán üzleti szempontból. Emberi szempontból viszont semmiképp. Úgy gondolom, a játék „magárahagyatottsága" is hozzájárulhatott ahhoz, hogy sok PC-s nem vásárolja meg, aki régen megtette - hiszen ezen a platformon alig fejlődik a játék - ez pedig sokakat kényszeríthet arra, hogy ne adjanak ki pénzt ugyanazért (és igaz ez úgyis, hogy „elvileg" van fejlődés).
Sőt, továbbmegyek - az egy helyben toporgást sokak a visszafelé fejlődés jeleként is érzékelhetik, hiszen évről évre, ahogy fejlődnek más játékok, úgy látszik egyre „csúnyábbnak" a PC-s FIFA - hiszen relatíve egyre távolodik az általános grafikai/prezentációs színvonaltól. Magyarán lehet, hogy kevesebb figyelem jut a PC-s változatra, mert kevesebbet adnak el belőle, de szerintem azért adnak el belőle kevesebbet, mert valaki úgy döntött, hogy jusson rá kevesebb figyelem... S ezért olyan, mint a magyar foci - ahogy egyre kevesebb figyelem jut rá, egyre kevesebben mennek meccsre, egyre jobban távolodik tőlünk a nemzetközi élvonal, mi pedig egyre jobban lemaradunk. Ahogy a PC-s FIFA is. Hogy miért mondtam el mindezt? Mert az UEFA Euro 2008 PC-s változata is ugyanazzal az engine-nel jelentkezik, mint a FIFA 08... Kommentáljam ezt tovább? Ugye nem szükséges...
A legkisebb fiú esete
Ahogy „rövid" bevezetőmből is kikövetkeztethető, a legújabb FIFA-fejlesztés PC-n a már megszokott grafikai engine-nel jelentkezik. Ez már önmagában is roppant szomorú dolog, s amint már említettem, globálisan tekintve is az. Főleg olyankor szomorodik el igazán az ember, amikor egy-egy átvezető animációnál közelről mutatják a játékosokat, illetve amikor látszik a közönség - a mezek elmosódottak, nem túl szépek, az arcok sem az igaziak, a textúrák nagyon mosottak, a kezek-lábak egymásba lógnak, a közönség pedig - hát egy szóval randa. Sok-sok éve ostorozom a fejlesztőket szebb közönségért, de ez már 3-4 éve is randa volt, mostanra meg egyenesen patetikus. Emellett pedig, amit régóta emlegetek, ott a tükrözött fotós esete - komolyan hülyének néznek már minket? Be kell valljam, hogy jártam Varsóban, az Electronic Arts által szervezett kelet-európai UEFA Euro 2008 bemutatón, ahol a konzolos változatokat mutatták be - PS3-akon és X360-akon nyomultunk és játszottunk.
Sőt, az újdonságokról is ezekkel a változatokkal számoltak be. Amikor rákérdeztem a PC-s verzióra, jött a hümmögés, hammogás, hogy hát ott is lesznek dolgok, de végül is nem minden... Szerencsénkre a legújabb játékmód, a Captain You Country benne van a PC-s változatban. Ennek az a lényege, hogy olyan játékossal vagyunk egy kötött kamerás Be a Pro módban, amely játékos egyelőre a B válogatott tagja...s olyan teljesítményt kell nyújtani, amely segítségével a játék „végén" az Európa-bajnoki döntő után mi, azaz a nyertes csapat csapatkapitánya (hiszen ez a cél, hogy tartalék játékosból csapatkapitányok legyünk) emeljük fel a trófeát. Én már fanyalogtam eleget a Be a Pro játékmód miatt, és változatlanul nem tartom túl jónak, azt azonban elismerem, hogy így végre van valamennyi értelme. Ugyanis így benne van a megfelelő cél, a kihívás. Ja és még egy dolog - sajnos egy videojáték nem mese: a legkisebb fiúból itt nem lesz király..
Rugó Bot
Nem, nem, ez nem egy WoW-os titkos kütyü vagy okosság, hanem a PC-s UEFA Euro 2008 egyik legújabb tulajdonsága, amellyel érdemes foglalkozni. Már ebben a cikkben is említettem, hogy felétlenül érdemes joypadot beszerezni ahhoz, hogy egy modern sportjátékot méltón élvezhessünk PC-n. A Kick Stick „szolgáltatás" azonban egyenesen kötelezővé teszi ennek beszerzését. Ahogy megszokhattuk, a joypad jobb oldali joystickjére pakolnak rá funkciókat: csináltak ilyet már régebben is, sőt a FIFA franchise történetében raktak már ide mindenféle funkciót, hasznosat, haszontalant egyaránt.
A Kick Stick azonban igencsak hasznos, és elképzelni nem tudom, billentyűzetről hogyan lehet majd megoldani (persze, már előre látom a fórumot, ahol okostojások majd írják, hogy ha lenyomod a ZS-t és a CS-t egyszerre, akkor utána az M-mel lehet tekerni a labdát). Ugyanis a Kick Stick nem más, mint a lövés röppályájának és erejének meghatározása. Például szeretnénk a sorfal mellett elrúgni a labdát egy szép kifliben. Fogjuk a jobb joystickot, magunk felé húzzuk, majd előre tolva enyhén kitérítjük jobbra, majd balra - ezzel szimulálva, hogy a labda előbb jobbra kanyarodjon, majd a „kifli" második felében csapódjon bal felé. Én magam sosem voltam kimondott szabadrúgáslövő alkat a FIFA-ban, de most megtáltosodtam: Kick Stickkel olyan gyönyörűségeket lőttem, hogy csak na. Ugyanez igaz a tizenegyesek esetében is - akarunk egy Panenka-féle laza kis pöccintéses-emeléses büntetőt lőni? Semmi gond, kis gyakorlás a Kick Stickkel és máris csúnyán megszívathatunk bármilyen kapust. Ugyanígy lehet használni ezt a funkciót szögletkor is - tehát bátran kijelenthető, hogy minden kötött játékállásnál, azaz rögzített helyzetnél. Már ez önmagában is elég trükkös dolog lenne, azonban a trükk lényege pont az, hogy játék közben is használhatjuk lövésre - kifut a kapus elénk, és elegánsan át akarjuk emelni? Megfelelő sebességgel és röppályával, amit a Kick Stickkel „rajzolunk" máris meg tudjuk tenni bármelyik meccsen.
Igen, elfogadom, hogy bonyolultabb, mint „csak" gombokat nyomogatni, kétségtelenül kell hozzá gyakorolni, nem is keveset, de egy-egy kemény meccsen néha csak egy-két lehetőségünk van gólt szerezni: olyankor egy Roberto Carlos-féle kifli kapura küldése akár Európa-bajnoki címet is jelenthet nekünk. Annak idején, a dicső békeidőkben, amikor Sensible Soccerrel nyomtuk Amigán, ott lehetett ilyen jókat tekerni a joystickkel - most lehet próbálkozni az UEFA-val is - fogalmam sincs róla, hogy lehet ezt előhozni billentyűzetről, lehet, hogy sehogy - ideje beszerezni egy joypadot (most kéne a hirdetés, hogy „Gyu márkájú joypadok olcsón eladók..." :) )
Mindent összefoglalva
Sajnos elfogyott a hely, elnézést kérek tőletek, hogy szegény, hátrányos sorsú FIFA-s PC-sek nevében is filozofáltam egy kicsit, de itt az ideje levonni a végső következtetéseket - az UEFA Euro 2008 next-gen konzolon már-már közelít a PES-hez, PC-n sajnos még nem. Megmaradt a repetitív, egysíkú játék, a gép különböző trükközései, bár az kétségtelen, hogy a játékmechanizmus sokat javult a játékosok felgyorsításával, és a labdakezelés megfelelő állítgatásával. Ezek az „arcade" azonban elemek nem pótolhatják a mesterséges intelligenciát: egy meccset bátran végigjátszhatunk úgy, hogy ugyanazt az akciót próbáljuk tízszer lenyomni, és a védők várhatóan ugyanazt fogják csinálni - a konkurens meccs közbeni tanulási képességét EA-fejlesztő nénik és bácsik is átvehetnék.
A Kick Stick nagyon jó dolog, sajnos a játékkal ígért egy-két új online módot (lásd dobozunkat) nem állt módunkban kipróbálni, de higgyük el, hogy jó A Grafika és az engine viszont - mit mondjak, ez már tényleg kettes alá. Kedves EA csináljatok már valamit! Ugyanez igaz a játék közbeni átvezetőkre - míg konzolokon az egyik leglátványosabb eleme a játéknak, amikor a szakadó esőben a víz csöpög a játékosok csatakos mezére az állukról, itt semmi ilyesmit nem tapasztaltam, sőt - grafikailag irány 2003... Ez nagyon szomorúvá tesz. Persze jönnek majd a modderek, akik kitalálnak mindenféle ügyességeket, de az engine attól nem lesz jobb. Elvileg a játékban vannak időjárási effektek is, tócsában elakadó labda stb... ,hát nekem ilyesmivel nem sikerült találkozni. Bizonnyal a béta-állapot miatt, nem tudom, konzolon nagyon látványosak a véletlenszerű tócsák, a felspriccelő víz, amikor egy hátvéd 5 méterről csúszik be...És bizony, ha a tócsa a gólvonal előtt van, akár el is akadhat benne a labda, szóval óvatosan a gurítgatással - reméljük a legjobbakat PC-n is. Ronaldinhos trükkökre ne számítsunk ebben a játékban, ugyanis ez egy EURÓPA-BAJNOKSÁG!
A magyar válogatott természetesen jelen van a játékban, hiszen a selejtezők is újrajátszhatók. Akár Andorrával is lehetünk, ha azt szeretnénk - a producer a varsói eseményen elmesélte, hogy voltak meccsen a Feröer-szigeteken, és hihetetlen, máshol nem tapasztalható hangulat volt - és nem a hideg és a halszag miatt A közönség megfelelően reagál, egyes csapatok esetében hangosan és élesen kifütyülve az ellenfelet, tehát bátran állíthatjuk, hogy a hangulati elemekkel nincs gond, bár számomra elég furcsa szokott lenni, amikor az első félidő 10. percében a védekező csapat tagjai örömmámorban törnek ki, amikor egy ellenfél mellé bombáz egy helyzetet. Ez azért kicsit bugyuta megoldás. Ha nincs jobb dolgunk, ezzel a játékkal el lehet lenni, de inkább menjünk buliba, vagy focizni a térre...