Körülbelül hat évvel ezelőtt játszottam utoljára igazán jót a magyar fejlesztésű Screamer 4x4-gyel, amely már akkor elég magasra állította az off-road szimulátorok mércéjét. Az UAZ Racing 4x4-ben az orosz autóipar egyik csodája, az UAZ terepjárómárka került a középpontba. Annak, aki gyerekkorában nem kukásautóra kapaszkodva akart utazni, hanem inkább a zöldséges Józsi bácsi leharcolt 2206 típusú UAZ-ával szimpatizált, ez lesz az év játéka! Az alapokat a Techland által fejlesztett Chrome engine szolgáltatja, amelyet az Xpand Rally-ban láthattunk. A grafikára nem is lehet panaszkodni, jó, 2008-as szemmel már lehetne rajta mit csiszolni, de azért elég korrekt, és igazából nem is ez az, ami miatt jogosnak érezhetjük a 2000 forintos árcédulát.
UAZ, a mi autónk!
Ahogy említettem, a legendás orosz terepjárómárka legkülönfélébb típusait vezethetjük, a régi UAZ-452 és 2206-os mikrobusztól kezdve a Hunterig, illetve a SUV-szerű UAZ Patriot modellekig. Természetesen a játék elején még nincs annyi pénzünk, hogy a legerősebb kocsival csapathassunk, a futamokból befolyó pénzdíjakból vásárolhatunk majd új kocsit, javíthatjuk azt, illetve a bónusz pontok begyűjtésével unlockolhatjuk a tuning alkatrészeket is. Bezony, a terepjárókat a garázsunkban mi magunk is megpiszkálhatjuk. Persze nem kell komoly tuningra gondolni, a fontosabb alkatrészeket cserélhetjük mindig egyre jobbra. Vehetünk jobb gumikat, erősebb motort, jobb féket, komolyabb bukócsövet, sőt még turbót is, hátha le akarjuk gyorsulni a bozótosból előbukkanó Bambit. A szokásos egyjátékos örömök mellett (trial, trophy, sprint, free ride, tájolás, éjjeli vezetés) elindulhatunk az öt különböző tájat (Közép-Oroszország, Bajkál-tó, Karélia, Kamcsatka, tajga) magában foglaló bajnokságon is, sőt interneten és helyi hálón is összemérhetjük másokkal vezetési tudásunkat.
Visít a nagyi, tedd már kettesbe, fiam!
Az eddig leírtak alapján akár jó is lehetne a játék, viszont van néhány kevésbé kellemes mozzanata is. Az egyik a motorhang, amely leginkább a motorháztető alá préselődött nagymama hurutos köhögésére emlékeztet, aki indulás előtt megpróbálta ellenőrizni az olajszintet. Bár nem vagyok egy nagy UAZ-szakértő és isten ments, hogy kétségbe vonjam a hangok hitelességét, azt kell mondanom, fél óra után kezd nagyon fejfájdító lenni, javaslom inkább a háttérzeneként szolgáló orosz slágerek felhangosítását. A másik problémám a fizikával és a sérülésmodellel volt. Lefogadom, hogy a kedves fejlesztők biztos rendszeresen lógtak a fizika óráról, és helyette inkább a szemközti bisztróban tolták a Street Fightert.
Hiába a vonzó belső nézet, a működő ablaktörlő, a „felező" áttételi fokozat és az egyéb nyalánkságok, a kocsi viselkedése néha nagyon messze van a valóságtól, a törésről meg ne is beszéljünk. Mintha páncélótóba ülnénk! Sajnos azt kell mondanom, számomra nem volt akkora kihívás a játék végigtolása, mint anno a Screamer 4x4, mindamellett játszottam már pár 4x4-es játékkal, és azt mondhatom, ilyen ínséges időkben a hibái ellenére is meg fogja állni a helyét a budget kategóriás off-road autós csodák között.