Hirdetés

Two Point Museum teszt - nem őskövület

|

Új résszel jelentkezett a Theme Hospital örökségét folytató sorozat, és az a helyzet, hogy múzeumi kurátornak lenni is kifejezetten szórakoztató.

Hirdetés

Vannak sztorik, amik annyira megtetszenek, hogy szinte mindig eszembe jutnak egy adott témáról, ezek közül pedig az egyik a Rainbow Six: Siege-hez kapcsolódik. A Redditre posztolta ki valaki, hogy az okosórája feldobott neki egy értesítést, miszerint ellenőriznie kellene jóllétét, mivel emberünknek egy helyben ülve nagyjából 200-ra szökött fel a pulzusa. Ezért természetesen egy feszült játékbeli helyzet volt a felelős.

A Two Point Museum akkor lesz neked való játék, ha az ehhez hasonló szituációknak pont az ellenkezőjére vágysz, ugyanis a menedzsmenttel foglalkozó sorozat legújabb része kicsit olyan, mint egy virtuális zen-kert. Ugyan a múzeumigazgatók élete nem nélkülözi a kihívásokat, a stressz nagy eséllyel teljesen el fog kerülni, amíg Two Point megye különböző részein terelgeted kultúrális intézményeidet.

Hirdetés

A régi jó dolgokból sok minden megmaradt

A menedzsment műfaj rajongói valószínűleg már eleve dörzsölték a tenyerüket a Two Point Museum érkezése láttán, ugyanis a mögötte álló Two Point Studios pedigréje kiválónak számít a műfajban. Nem elég, hogy alapítói még anno a Bullfrgonál dolgoztak, amikor a kiváló Theme Hospital (a Theme Park folytatása) elkészült, de mióta 2016-ban megalakult új cégük, már két játékkal, a Two Point Hospitallal és a Two Point Campusszal is bizonyították, hogy a modern korban is sikerrel tudnak olyan játékot készíteni, amiben valamilyen intézmény vezetését bízzák a játékosra.

Így nem meglepő, hogy a múzeumigazgatásra épülő Two Point Museum, még ha nem is mutat fel sok újdonságot, a műfajra leginkább jellemző mechanikákat kiválóan alkalmazza. Egyfelől múzeumunk sikeréhez elengedhetetlen, hogy jól menedzseljük a különböző erőforrásainkat - elsősorban a pénzünket és a dolgozóinkat -, másfelől vérbeli menezdsmentjátékhoz hűen rengeteget kell majd azon gondolkodnunk, hogy milyen térbeli elrendezésre van ahhoz szükségünk, hogy múzeumunk a lehető legjobban üzemeljen.

Itt ne csak arra gondoljatok, hogy például nem érdemes a fáradt munkatársak által rendszeresen használatba vett pihenőt olyan helyre tenni, aminek az elérése is értékes időt vesz igénybe (amit persze nem töltenek hasznosan). A fejlesztők ugyanis az új epizód témáját is kiválóan fűzték össze ezzel a fajta játékmenettel, így a kiállítási tárgyaink taktikus elhelyezése is a játékmenet szerves része.

Amellett, hogy a legjobb tárlatvezetések is azok, ahol az egy témába tartozó látványosságok mindössze néhány lépésre vannak egymástól, más tematikus okot is szolgáltat a játék, hogy egy kicsit puzzle-özzünk a rendelkezésre álló térben kiállított dolgainkkal. Meglehet ugyanis, hogy jó okunk van egymástól távol helyezni őket: míg a trópusi növények a forró, párás levegőt szeretik, addig bizonyos kövületek állagát a szárazság segít megőrizni. Eközben fagyott leleteinknek nyilván hideg levegőre van szüksége. Ezeket a körülményeket érthető módon nehéz egymástól mindössze néhány méterre biztosítani. Ugyanakkor a különböző múzeumi témák egyedi sajátosságait is beleszőtte a Two Point Studios ebbe a mechanikába, így a tengeri múzeumunkban arra is figyelnünk kell, hogy az akváriumaink lakói ne egyék meg egymást, míg az űrmúzeumban begyűjthető földönkívüli tárgyak egymás energiaforrásaiként is működnek, így eszerint érdemes megkeresni a helyüket.

Jó, de mi van az üveg mögött?

Persze a jól kigondolt játékmechanikák csak akkor lesznek élvezhetők a játékos számára, ha egy jó múzeumhoz hasonlóan (igaz ez a valódi kiállítóterekre és a játékban létrehozott tárlatainkra is) a befogadónak is jól elmagyarázzák, mi miért fontos. Ebből a szempontból a Two Point Museum kifejezetten jól vizsgázik, még ha nem is hibátlanul. A részletes tanulást egy rövidebb-hosszabb oktatóküldetés helyett tulajdonképpen a teljes kampánymód hívatott kiszolgálni, ahol a különböző mechanikákat és beépíthető helyszíneket szépen, apránként csepegtetik a fejlesztők, hogy legyen alkalmunk beletanulni a múzeumépítés és üzemeltetés minden apró részletébe.

Kiváló ötlet az is, hogy a különböző helyszíneken megtalálható - és így a kapcsolódó témára koncentráló - múzeumok közötti ugrálás mellett egy másik küldetéstípust is kitalált a Two Point Studios. A megyében ugyanis akadnak olyan kiállítások is, amiknek csak egy-egy aspektusa felett vesszük át az irányítást, így pontokban mérhető kihívások teljesítése közben gyakorolhatjuk mondjuk a múzeumok biztonságának vagy marketingjének csínját-bínját. Így ezek a pályák még letisztultabb tanulási lehetőséget nyújtanak amellett, hogy megtörik a kampány monotóniáját.

De ahogy fentebb említettem, a tanulási folyamat nem teljesen mentes a hibáktól és a hiányosságoktól. Egyfelől vannak olyan mechanikák, amikre az egész kampánnyá nyújtott oktatás során sem igazán jut idő. A Two Point Museum például megadja a lehetőséget, hogy különböző sorterelőkkel és egyirányú ajtókkal irányítsuk a látogatóink tömegét. Erre pedig ugyan felhívja a figyelmünket a játék, arról már egy szó sem esik, hogy ezeket az eszközöket hogyan is hasznosíthatnánk, illetve hogy hogyan is tudják hatékonyabbá tenni a múzeumunk működését.

A másik probléma nem szigorúan a játék mechanikáinak megismertetéséhez kapcsolódik, hanem a szélesebb körben vett információátadáshoz: ha valamilyen oknál fogva félresiklik a múzeumod működése, akkor viszonylag kevés kapaszkodót ad a Two Point Museum, hogy min is kéne változtatnod, hogy újból felfelé íveljen az intézményed pályája. Jó lenne például látni, hogy ha a múzeumlátogatók elégedetlenek valamivel, az milyen tényezők eredménye, ám az erre vonatkozó menük ilyen lebontást nem adnak, magunktól kell kitalálnunk, mitől mehet feljebb egy aggasztóan alacsony százalék. Abból a szempontból furcsa ez a hozzáállás a fejlesztők részéről, hogy például a dolgozók boldogsága esetében pontos számokat kaphatunk - ahogy az logikus egy ilyen százalékos mechanika esetében - amit bizonyos tényezők felfelé, míg mások lefelé húzhatnak.

Simművészeti múzeum

Két dolog van még, amit mindenképp meg szeretnék tárgyalni, hogy teljes képet kaphassatok a Two Point Museumról. Az egyik a rendelkezésre álló játékmódok listája, a másik pedig a körítés egyedisége, amivel némileg megkülönbözteti magát a műfaj hasonló játékaitól ez a széria.

A játékmódokra nem azért szerettem volna kitérni, mert olyan sok lenne, a kampány mellett csak a sandbox opció vár ezen a téren. Ugyanakkor több opció is rendelkezésre áll, amikkel testreszabhatjuk a játék nehézségét. Ez azért érdekes, mert így azok is megtalálhatják a számításukat, akik a "normál" nehézségtől szeretnének eltérni, akár azért, mert komolyabb kihívást szeretnének, akár azért, mert nem szeretnének egy pillanatig sem aggódni azért, hogy elég pénzük van-e megépíteni álmaik múzeumát. A Two Point Museum ugyanis egész sok lehetőséget ad a különböző dekorációs tárgyak, fal- és padlóburkolatok és más eszközök segítségével, hogy az épületeink ne csak hatékonyak, hanem szépek is legyenek. Ez különösen jó hír lehet azoknak, akik mondjuk a The Simsben is órákat tudnak eltölteni azzal, hogy házakat terveznek.

Ezen felül egy pillanatra visszakacsintva a kampánymódra, muszáj megjegyeznem, hogy a legfontosabb újítás, ami mindkét módban visszaköszön, az az expedíciók rendszere, melyek segítségével új kiállítási tárgyakat szerezhetünk. Ez a különböző területekre szakosodott szakértőink egyik fő tevékenysége, illetve a kurátori fejlődésünk egyik kulcsa, ugyanis a különböző, egyre jobb és persze változatosabb kiállítási tárgyakkal kecsegtető helyszínek feloldása általában különböző feltételekhez van kötve.

Annak érdekében pedig, hogy egy idle game-nél egy fokkal összetettebb legyen ez a szisztéma, csökkenthetjük vagy növelhetjük is a küldetések rizikófaktorát jobb jutalmak, vagy a balesetek elkerülésének reményében. Ehhez a szakértőink statisztikai bónuszain, illetve a befektethető idő hosszán kívül olykor döntési helyzetet kínáló dilemmák is tartoznak. Más kérdés, hogy ezek nem olyan részletesek, mint más hasonló rendszerek, például ami pár éve egy Total War DLC-be került be, de mivel az expedíciók lebonyolítása mellett egy múzeum vezetése is ránk hárul, nem rónám fel a készítőknek, hogy igyekeztek kordában tartani ezeknek a kalandoknak az összetettségét.

Chilldiana Jones kalandjai

Az eddigiekben igyekeztem érzékeltetni, hogy a Two Point Museum bőven ad feladatot a játékosok szürkeállományának, de ennek ellenére nem a frenetikus kapkodás, inkább a teljes zen és nyugalom uralkodik el azon, aki múzeumigazgatónak áll. Ebben sokat segít, hogy a játék tempója alapvetően egészen kényelmes, de ha valamilyen problémát mégis sebtében kellene orvosolnunk, vannak időmanipulációs eszközeink is. Így, ha kell, a bonyolultabb műveleteket, mint mondjuk egy egész kiállítási részleg átköltöztetése, is elvégezhetjük Flash munkatempójával. Másfelől ott van a zenei aláfestés, ami telibe találta azt a tartományt, ami kellemesen megbújik a háttérben, amikor épp másra koncentrálnánk, de az üresjáratokban, mikor van időnk rá figyelni, kifejezetten szórakoztató.

Ezt viszont azokról az elemekről már kevésbé tudom elmondani, amik a Two Point sorozatra abszolút jellemző módon egy nagy kanál humort igyekeztek az élményhez adni. A viccesnek szánt kiállítási tárgyak, mint a megkövült floppy-lemez és a kevésbé pörgős perceket kitölteni hivatott rádiós bejátszások mind azt mutatják, hogy a brit csapat igyekezett frappáns ötletekkel megtölteni a játékot, de a legtöbb poénra inkább pejoratív értelemben mondanám, hogy az angol humor ékes példái (pedig a Monty Python-féle blődségeket imádom).

Azért van két aspektusa a Two Point Museumnak, ami rendszeresen mosolyt csalt az arcomra. Egyfelől a múzeumi dolgozóknak néha vicces nevei vannak, mint Rob Servation, a gondnok, másrészt a látogatók közé is csempészett néhány poénos archetípust a fejlesztőcsapat. Ezzel együtt a Two Point Museum humora általában nem sokat ad az élményhez, de legalább nem is ront rajta különösebben.

Összességében véve a Two Point Museum kiváló szórakozás akkor is, ha nem fogod folyamatosan a térded csapkodni a kacagástól. Főleg akkor szippanthat be sok-sok órára, ha szeretsz megfontolnan haladva felépíteni rendszereket, illetve azt sem bánod, ha változatos hibákat kell mindeközben elhárítanod.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Two Point Museum
Ha valaha is szeretted a menedzserjátékokat, nincs rá jó okod, hogy kihagyd.
Ami tetszett
  • Kiváló agytorna
  • Bőven van benne tartalom
  • Nem kifejezetten drága
  • Zseniális zenei aláfestés
  • Nagyrészt ügyesen tanítja a kezdőket is...
Ami nem tetszett
  • ... de néhány helyen hiányos információkat ad
  • A humoros elemek nagy része egyszerűen nem vicces
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)