Azt hiszem, nem sokan tudják, hogy mégis milyen messzire nyúlik vissza Turok, a mesteri dÃnóvadász története. A cseppet sem ijedÅ‘s srác még 1954-ben tűnt fel elÅ‘ször a Western Publishing által kiadott Four Color Comics ötszázkilencvenhatodik számában, és ekkor érdemelte ki a megtisztelÅ‘ Son of Stone titulust is. Néhány évtizeddel késÅ‘bb persze már Å‘ sem kerülhette el sorsát, és megkezdÅ‘dött a nagy hÅ‘s játékpályafutása: az elsÅ‘ három epizód eleinte Nintendo exkluzÃv cÃm volt, és csak valamivel késÅ‘bb lettek átportolva PC-re. A 2002-ben megjelent folytatás, a Turok: Evolution már messze nem volt képes hozni azt a szintet, mint az elÅ‘dök, a kritikai és pénzügyi botlás miatt pedig nem is meglepÅ‘, hogy a franchise hosszú idÅ‘re eltűnt a süllyesztÅ‘ben. Két évvel ezelÅ‘tt lehetett elÅ‘ször arról hallani, hogy a Disney Interactive megvásárolta a licencjogokat, és a meglehetÅ‘sen ismeretlen Propaganda Games csapatát bÃzta meg a legújabb kaland elkészÃtésével.
Turok is back...
... és ráadásul milyen jól is néz ki! MielÅ‘tt bárki bármit félreértene, tisztázzuk, hogy itt természetesen a vizuális megvalósÃtásról van szó - hiszen valljuk be, a sorozat erÅ‘ssége sohasem a csodálatos grafika volt (sokkal inkább az adrenalinpumpáló akció). Szerencsére az Ãnséges korszaknak ezennel vége, az új Turok játék alatt ugyanis nem kisebb motor dübörög, mint az Unreal Engine 3. Azok a szÅ‘rszálhasogatók, akik még a képeknek se hisznek, támaszkodjanak a 2006-os E3-at megjárt kritikusok véleményre... Nos szerintük ez még élÅ‘ben is az áll-leejtÅ‘s kategóriába tartozik. Nincsenek még ennyire biztos információink a mesterséges intelligenciáról, mert a kiállÃtott verzióban még a legtöbb jelenet elÅ‘re scriptelt volt. A Propaganda Games persze égre-földre esküdözik, hogy minden karakter és dinoszaurusz meglehetÅ‘sen okosan (illetve adott esetben vadul) viselkedik majd, Ãgy a játék által nyújtott kihÃvással sem lesznek gondok. Az Unreal Engine 3 másik nagy elÅ‘nye lehet a remek fizikai motor is, ami igencsak kellemes perceket Ãgér a lövésektÅ‘l ide-oda rángó, vagy éppen éles fogak között kapálózó ellenségek képében.
A halál nem jár egyedül
A történet szerint a sors ezúttal egy idegen planétára veti Turokot és kicsiny csapatát, ahol háborús bűnösök egész garmadáját kellene felkutatniuk. Amikor belevetik magukat a dzsungel átfésülésébe a fÅ‘gonosz Kane után, még csak nem is sejtik, hogy hamarosan a bolygó Å‘slakosaival is összetűzésbe kerülnek. A helyzetet tovább bonyolÃtja, hogy ezúttal nem egy békés kis bennszülött ewok törzsrÅ‘l van szó, hanem a lehetÅ‘ legvérszomjasabb dinoszauruszokról. Turok és társai tehát üldözÅ‘bÅ‘l üldözötté válnak, és egyetlen céljuk a túlélés marad... Az elsÅ‘re kissé talán elcsépeltnek ható történet egyébként nagyszerű lehetÅ‘ségekkel kecsegtet, hiszen a két ránk vadászó frakció nem csak irgalmatlanul nehézzé teszi a játékot, hanem alkalomadtán egymással is összetűzésbe kerül. Taktikus játékosok simán megoldhatják azt, hogy a támadó dÃnókat elcsalják az ellenség közelébe, ahol majd kellemesen széttépdesik egymást. Mint azt már emlÃtettem, a program által nyújtott kihÃvás is igencsak megugrik ettÅ‘l az ötlettÅ‘l, hiszen az átlagosnak induló tűzpárbaj során is elÅ‘fordulhat majd, hogy néhány kedves kis raptor lep meg hátulról. A túléléshez tehát elengedhetetlen lesz, hogy megfelelÅ‘en kihasználjunk társaink minden tudását - a srácok állÃtólag maguktól is igencsak ügyesen harcolnak, néhány egyszerűbb parancs kiadásával pedig még hatékonyabbá tehetjük Å‘ket.
A vér nem válik vÃzzé
Lehet szó itt persze Unreal Engine 3-ról, szupermesterséges intelligenciáról és összehangolt csapatjátékról, a megállás nélküli akció tekintetében a Turok legújabb epizódja is hű marad a hagyományokhoz. Az immár kétfrontos, túlélésért vÃvott harcunkban ügyességünk és reflexeink mellett minden apró kis trükkre szükségünk lehet. A csaták zömét természetesen a megszokott lÅ‘fegyverekkel vÃvjuk majd meg, de ezenkÃvül olyan különlegességeket is kapunk, mint az igencsak ütÅ‘s lángszóró/gránátvetÅ‘ párosÃtás. Még elképzelni is nehéz, milyen pusztÃtást vihetünk majd végbe ezzel: a ránk rontó dÃnókat már messzirÅ‘l bombázhatjuk, amelyik pedig esetleg a közelünkbe érne, abból rövid úton sült húst gyárthatunk. Néhány hasonlóan kellemes, de eddig még le nem leplezett apróság mellett további újdonság, hogy az eddigieknél sokkal fontosabb szerepet kap a csendes gyilkolás is. Az Ãj szerepe magától értetÅ‘dÅ‘, használatával ugyanis elkerülhetjük, hogy felfigyeljenek ránk a környéken ólálkodó, zsákmányra éhes ragadozók. Az igazán elegáns akciók kedvelÅ‘i pedig kapnak egy remek vadászkést is, amivel hátulról cserkészhetik be a gyanútlanul posztoló Å‘röket. Talán már mondanom sem kell, hogy itt se Splinter Cell-szerű, lassú, idegÅ‘rlÅ‘ mozdulatokra számÃtsunk, a jelenetet inkább úgy kell elképzelni, hogy a bokorból kirontva hátulról megragadjuk szerencsétlen áldozatunkat, majd pedig egy határozott mozdulattal elvágjuk a torkát. Fincsi... (csak aztán nehogy valami idióta marketinges kitalálja, hogy az alacsonyabb korhatár besorolás érdekében ki kell vágni az ilyen részeket).
Nincsen Turok...
... dÃnók nélkül - tartja a közmondás. Persze szó sincs itt most a Jurrassic Parkban és hasonló buta gyermekmesékben megismert aranyos kis Å‘slényekrÅ‘l. Nincs villanykerÃtés, nincs kábÃtó puska, ami megvédhet minket ezektÅ‘l a gyilkológépektÅ‘l. A játékból külön kiemeltek néhány érdekes momentumot a fejlesztÅ‘k, például amikor egy csata során egy csapat kiéhezett raptor ront ránk és ellenségeinkre. Aki nem képes azonnal reagálni, és figyelmét a bestiákra fordÃtani, az egy szempillantás alatt széttépett húscafattá válhat. Hasonló a helyzet a király, a T-Rex megjelenésekor: az egész környék felbolydul, a kisebb dÃnók azonnal menekülni kezdenek, és mi is jobb, ha követjük a példájukat, kivéve, ha éppen van nálunk egy kisebb atombomba. A fejlesztÅ‘k Ãgérete szerint minden Å‘slénytÃpus saját mesterséges intelligenciával bÃr majd, a kisebb ragadozók csapatosan támadnak ránk, megpróbálnak bekerÃteni, majd gyors támadásokkal elragadni valakit a csapatból. A T-Rexeknek és társaiknak ilyen gondjuk nem lesz, Å‘k testi erejük és sebezhetetlenségük biztos tudatában törnek az életünkre, és ha nem bÃrjuk lerázni Å‘ket, akár a világ végére is üldöznek majd.
A nagy vadász
Érdekesség, hogy a játék maga ugyan belsÅ‘ nézetben játszódik, azonban a kamera gyakorta dinamikusan követi az eseményeket. Valami hasonlót eddig talán a Peter Jackson's King Kong cÃmű remekműben láthattunk: ha mondjuk, apróbb ragadozók támadnak ránk, akkor a nézÅ‘pont eltávolodik a földtÅ‘l, hogy jobban átláthassuk a helyzetet és levadászhassuk Å‘ket. InteraktÃv mozis élményre azért ne számÃtson senki, de arra mindenképpen jó lesz ez a néhány jelenet, hogy feldobják a sima akciók végeláthatatlan folyamát. Ami kicsit kiábrándÃtó viszont, hogy egyelÅ‘re még semmi emlÃtést nem tettek a régihez hasonló csavaros fejtörÅ‘krÅ‘l, reméljük, nem lesz a divathullám áldozata ez a rész. Turok tehát hamarosan visszatér, és mint láthattátok, talán még jobb formában van, mint valaha. A vérforraló akció, a rengeteg izgalmas szituáció, a kétfrontos harc, és a csapattársak megjelenése mellett külön öröm, hogy a grafika is nagyon ott van a szeren, mert végre nem Nintendo, hanem PS3 és Xbox 360 a célplatform. Hivatalos megerÅ‘sÃtés a PC-s verzióról egyelÅ‘re ugyan még nem érkezett, de egyre több helyen csicseregnek róla a madarak - mi biztosra vesszük, hogy a Disney Interactive nem hagyna ki egy ekkora ziccert...