Elnézést ezért a macsós indÃtásért, persze azokat is megértem, akik Sarapova (Mauresmo, Williams, Dementieva stb...) stÃlusáért rajonganak, és olyan pasit szeretnének maguknak, mint Federer, Hewitt vagy mondjuk Moya. Lelkük rajta: ebben a teniszprogramban szinte mindegyik mai nagy teniszezÅ‘t „ki lehet" próbálni. Sokan már ezért is megvennék, pedig ez még csak a felszÃn, ami alatta van, az tetemes mennyiségű tartalom.
A mesterművek szerepe a teniszben
A tenisz kifejezetten hobbisport, nem véletlen, hogy ilyen népszerű világszerte. A világ minden táján rengeteg teniszpálya van, és szinte mindenkinek a kezében volt már ütÅ‘; végül is nem egy bonyolult dolog: van egy labda, amelyet egy ütÅ‘vel át kell ütni a háló felett. Más kérdés, hogy ezt jól csinálni: nos, ahhoz rengeteg tehetség és edzés kell. Ezért is hihetetlenül jó a Top Spin 2 karrier módja, ahol egyrészt igencsak részletes „genetikai" üzemmód segÃtségével tudjuk elkészÃteni saját teniszezÅ‘nket, másrészt végigjárhatjuk a szamárlétrát úgy, hogy nem kell 10-15 évet rászánnunk. A dolog ugyanis pont errÅ‘l szól: a csutka gyenge kis teniszezÅ‘bÅ‘l kell eljutnunk a világranglista tetejére. Azért emelem ki, hogy „gyenge", mert kezdéskor a képességek elég alacsony szintje áll rendelkezésünkre, s ezt csak folyamatos edzésekkel tudjuk növelni, illetve szinten tartani. Magyarán nemcsak csili-vili, „folyton meccset játszunk, és kész" az élet, hanem rengeteg brusztolás, unalmas gyakorlat, netán jópofa edzésfeladat (céltáblák lövöldözése, falak lebontása, hatalmas medicinlabdák odébb pöcögtetése, bábuk ledöntése stb. ...) kell ahhoz, hogy képességeink fejlÅ‘djenek. Mert hiába is vagyunk a gamepad ördögei, ha kis teniszezÅ‘nk képtelen 70 mph-nál gyorsabb szervát ütni, egészen egyszerűen azért, mert ezt a képességét még nem fejlesztettük fel. Egyébként az idÅ‘k során elég sok ilyen képességet kell növelni, szerencsére erre a célra rengeteg edzési lehetÅ‘ségünk lesz, fÅ‘leg az elején, amikor a ranglista hátsó részében vegetálva esélyünk sincs, hogy a nagyobb tornákra benevezhessünk.
Mi a gamepad ördögei vagyunk
EmlÃtettem az elÅ‘bbiekben a gamepad ördögeit - nos, a Top Spin 2 tipikusan az a játék, ahol minimum hat gomb tökéletes idÅ‘zÃtésű használatát el kell sajátÃtani: a négy alapgomb az alapütéseket jelképezi, mÃg ezeket a gamepad elején található gombokkal kombinálva „risk-shotok", azaz kockázatos ütések jönnek létre. Szerencsénkre a fejlesztÅ‘k mellettünk álltak: az egyik gomb MINDIG jól visszaadja a labdát: ezzel az ütéssel sokra nem megyünk, de legalább egy meredek helyzetben biztosak lehetünk, hogy a labda visszakerül az ellenfél oldalára. Az egy másik kérdés, hogy ezzel mit kezd majd az ellenfél, ugyanis a tenisz az ütÅ‘erÅ‘ meg az ütések arzenálja mellett leginkább a taktikáról szól: mi futtatjuk az ellenfelet, vagy Å‘ minket. Ehhez ez a hat gomb és ezek kombinációi minden segÃtséget megadnak, sÅ‘t ahogy a képességeink nÅ‘nek, úgy a precizitásunk is: a labda inkább csÃpi a vonalat, mint hogy széles legyen. Apropó, csÃpi a vonalat! Nagyon fontos az idÅ‘zÃtés a Top Spin 2-ben - nem mindegy, mikor nyomjuk le az ütés gombját, és meddig tartjuk lenyomva, minden ezen múlik: hogy merre megy a labda, mit csinál. Ja, még egy fontos dolog: a képernyÅ‘ felsÅ‘ oldalain van egy Risk méter: minél magasabb a csÃk, annál jobban sikerül egy-egy rizikós ütés - érdemes odafigyelni, mikor lehet kockáztatni. Egyébként nem bonyolult megtanulni, figyelni kell a nagy teniszezÅ‘ket a tv-ben, és utánozni Å‘ket. Na kb. ennyi. Hogy én ezt milyen jól leegyszerűsÃtettem! Újdonság az elsÅ‘ részhez képest egyébként, hogy a már emlegetett edzÅ‘k igen sokfélék, és amikor úgy látják, hogy bizonyos képességeink nem erÅ‘södnek kellÅ‘képp, illetve hogy lehetnénk jobbak, jelentkeznek, és bájos üzeneteket hagynak a rögzÃtÅ‘nkön. Aranyos!
Most gyorsan meccsezzünk egyet, bébi!
A hosszan tartó karrier mód mellett szerencsére vannak gyors játékmódok is, például a Quick Match, amely kimondottan arra szolgál, hogy kiválasszunk két profit (vagy valamilyen, a karrier módból importált karaktert), és azonnal püfölhessük a labdát. Itt az egyes és a páros bármilyen kombinációja létrejöhet: ahogy a GSTV filmben is láthatjátok, hölgy úr ellen vagy hölgy páros vegyes páros ellen stb. Ahogy a valós teniszben, az urak kicsit erÅ‘teljesebbek, ezért jó kihÃvás lehet mondjuk Dementievával játszani Federer ellen. Mindenesetre nagyon jópofa, hogy akár mondjuk a Grand Slam-környezet, akár egy lepukkant nyilvános chicagói teniszpálya is választható: a közönség úgyis szépen gyülekezni kezd, ha izgalmas a meccs. Itt szeretném megemlÃteni, hogy a környezet életszerűsége semmi kÃvánnivalót nem hagy maga után: amikor a Federer-Roddick meccsrÅ‘l készÃtettem screenshotokat, az emberkék a háttérben randiztak, sétáltak, a kertész locsolta a virágokat, a kóbor kutya becsászkált a pályára, autók jöttek-mentek a kerÃtésen túl: szóval a hangulat az ott van, nagyon tetszett a dolog. Persze lehet ezt a világ legelegánsabb stadionjaiban is művelni, de a lényeg a tenisz. Egyébiránt elég sok úgynevezett cut-scene animáció van a játékban, a játékosok feltűnÅ‘en gyakran ünneplik magukat egy-egy jól sikerült pont után: ez néha zavaró a hölgyeknél, ahol a grafikus motor picit hibázik olykor a kebel megjelenÃtésében - de meg lehet szokni.
Jé, ez a csávó tiszta Moya
A grafikus motor tisztességgel teszi a dolgát: gondolom, a „nagy tesó" Xbox 360-on sem lehet kevésbé látványos a dolog. Minden hÃres profi jól felismerhetÅ‘, bár Å‘szintén szólva olyan vonzó nÅ‘i teniszezÅ‘knél, mint Dementieva vagy mondjuk Sarapova pont az a megfoghatatlan emberi báj hiányzik, amelytÅ‘l Å‘k a valós életben olyan csinosak, amilyenek. No persze ez nem a grafikus motor hibája, egyszerűen csak itt tart a technika egyelÅ‘re. Lesz ez jobb is 5-10 év múlva, biztosan. UgyanÃgy a pályák, az idegen objektumok is kiválóan rendereltek, sÅ‘t arra is ügyeltek, hogy mondjuk egy kisebb pályán, ahol nyitva van egy ajtó, ha arra gurul a labda, ott simán kigurul. Nagyon apró részlet, de fontos a hitelesség szempontjából. Szerencsére a fizika is jól működik, az eltérÅ‘ borÃtások másképp viselkednek, sÅ‘t a különbözÅ‘ ütÅ‘k is, de úgy gondolom, hogy ez alap egy teniszprogramban.
Ebben a progiban tehát minden adott ahhoz, hogy jó meccseket lehessen játszani a gép ellen, sÅ‘t hosszú karrier is áll elÅ‘ttünk - de ha csak bolondozni akarunk, és van több gamepad a gépünkön, akkor is vannak nekünk való apró, árkád teniszjátékok, amelyekkel szórakoztathatjuk egymást a haverokkal. Szóval igazi mesteri iparosmunka a Top Spin 2, szinte lehetetlen bárhol is belekötni: talán az irányÃtás viszonylagos bonyolultsága az, ami picit zavaró lehet alkalmanként, de ha valaki megszokta, hogy 6-8 gombot tökéletesen kezeljen egy gamepadon, akkor már ezzel sem lehet problémája.
91%