A 2014-es évben sajnos folytatódott a trend, nem kaptunk sok stratégiai játékot, és amik megjelentek, felemás fogadtatásban részesültek. Persze voltak így is kiemelkedő alkotások, mint például a Civilization sorozatban maradó, de a szokásos formulától kicsit eltérő Beyond Earth, vagy a meglepetésként érkező, kegyetlenül nehéz indie városépítő stratégia, a Banished. Az új Civhez hasonlóan szintén a körökre osztott stratégiák rajongóinak kedvezett az Age of Wonders III, de az RTS-ek rajongói közül is sokan rácuppantak a Wargame: Red Dragonra.
Sajnos nem volt minden felhőtlen, olyan, korábban nagy névnek számító sorozatok új részei, mint a Planetary Annihilation, vagy a Company of Heroes: Adrennes Assault szinte észrevétlenül jelentek meg, és nem is szereztek maguknak maradandó rajongókat. 2015-ben sem fogunk belefulladni az újonnan megjelenő stratégiák tengerébe, de köszönhetően kisebb stúdiók kifejezetten érdekes címeinek, és olyan nagy sorozatok visszatérésének, mint a Total War, vagy a StarCraft, nem maradunk tejesen a műaj képviselői nélkül. Íme az az öt (és egy bónusz) stratégiai játék, amit mi a legjobban várunk idén.
Total War: Attila (Megjelenés: 2015. február 17. Platformok: PC, Mac)
A Creative Assembly tavaly a stúdiótól megszokott műfajon kívül bizonyított az Alien: Isolationnel, a rajongók között azonban sokan szkeptikusak az elvileg hazai pályának számító Total War: Attila kapcsán. Az előző TW-rész, a Rome II ugyanis rengeteg buggal indult, és főleg a csaták lefolyása miatt nagyon sok hardcore rajongó volt elégedetlen a játékkal. A brit csapat előtt itt a lehetőség, hogy bebizonyítsa, továbbra is tudja, mitől döglik a légy, ha birodalommenedzsmentről és valósidejű csatákról van szó. Ez eddig látottak és a beígért újítások alapján úgy tűnik minden adott ahhoz, hogy Isten Ostora valóban az apokalipszist hozza el.
StarCraft II: Legacy of the Void (Megjelenés: 2015. Platformok: PC, Mac)
„Hell. It’s about time…” Öt évvel az első rész, a Wings of Liberty megjelenése után végre befut az utolsó frakció köré épülő epizód, a Legacy of the Void is, hogy teljes legyen a StarCraft II-trilógia. Ez persze nem csupán azt jelenti, hogy a többjátékos módot jónéhány változás fogja érinteni, hanem érkezik a kampány záró fejezete is, nagyjából húsz új küldetéssel, ami a protoss frakció körüli történetszálra fókuszál majd. Hasonlóan az előző két részhez, ezúttal is egy központi karaktert terelgetünk,aki a templar Artanis lesz, de feltűnik az előző két főszereplő, Jim Raynor és Kerrigan is. A Legacy of the Voidban a különböző speciális egységeket azoktól a Protoss törzsektől kaphatjuk meg, akiknek az oldalára állunk a fajt megosztó zűrös belharcok során. A záró epizódban két új játékmód is bemutatkozik: az Archon mód egyszerre lesz PvP és kooperatív mód is, ugyanis a csatázó frakciókat egyenként két játékos menedzseli egyszerre, beleértve a bázisokat és a seregeket. Az Allied Commander mód ezzel szemben tisztán kooperatív lesz.
Act of Aggression (Megjelenés: 2015. május. Platformok: PC)
Bár a Eugen Systems neve talán még nem cseng olyan ismerősen, mint néhány a listán található nagyágyúé, egyáltalán nem kezdőkről van szó, ami a stratégia műfaját illeti. Olyan címek fűződnek ugyanis a nevükhöz, mint a R.U.S.E., az Act of War-játékok, vagy a WarGame-széria. Új játékuk, az Act of Aggression nem a történetével vagy a művészi stílusával fog minket levenni a lábunkról, ezek ugyanis egy elég átlagos, közeljövőben játszódó katonai konfliktust ábrázolnak, már sokszor látott stílusban. Viszont a francia csapat az utóbbi játékaiban arra törekedett (egyre nagyobb sikerrel), hogy a régi Command & Conquer-játékok szellemi örökösét készítse el, az Act of Aggressionnel pedig nyíltan vállalták ezt a célkitűzést. És mivel az EA úgy tűnik, hogy a közelben nem próbálkozik meg egy újabb C&C-vel, talán az Act of Aggressionnel járnak a legjobban azok, akik újra át akarják élni a Westwood klasszikusainak hangulatát – legalábbis ami a játékmenetet illeti.
RollerCoaster Tycoon World (Megjelenés: 2015. Plaformok: PC)
Újabb nagy visszatérő a listánkon a RollerCoaster Tycoon sorozat legújabb része, a RollerCoaster Tycoon World. A tavalyi mobilos RollerCoaster Tyccon 4-gyel ellentétben idén egy teljes értékű PC-s megjelenést kapunk, mikrotranzakciók nélkül. Hasonlóan az előző, 2005-ös részhez, ezúttal is 3D-ben szemlélhetjük és építhetjük vidámparkunkat, sőt, fel is ülhetünk az általunk kreált jobbnál jobb hullámvasutakra. A megjelenéskor négy különböző stílusban kezdhetünk el építeni, például vadnyugati, vagy sci-fi témájú épületeket húzhatunk fel. A Zoo Tycoon-játékokból átemelik az úgynevezett Park Pulse rendszert, aminek segítségével gyorsan megtudhatjuk, milyen jól teljesít a parkunk, és hogyan érzik magukat a betérő emberkék. A sorozatban először a RollerCoaster Tycoon Worldbe többjátékos funkciók is bekerülnek, többek között meglátogathatjuk egymás parkjait, megoszthatjuk épületek tervrajzait, de egy kifejezetten multira kihegyezett módban négyen is menedzselhetünk egy közös parkot. Valószínűleg az is jól fog szórakozni, aki a lehető legjobban működő vidámparkot akarja megépíteni, és az is, aki csak körbe szeretne falazni pár elégedetlenkedő látogatót.
Grey Goo (Megjelenés: 2015. január 23. Platformok: PC)
Sokan gondolják, hogy az Evolve-nak köszönhetően újra divatba jöhetnek az aszimmetrikus multiplayer játékok, és a Starcraft mellett végre még több stratégiában tér vissza a teljesen eltérő frakciók egymás ellen ugrasztása. A Grey Goo is ilyen lesz, ami a nevét a nagyon ráérő emberek által kitalált sok világvége-szcenárió egyikéről kapta. Eszerint a Földnek elég kevés esélye lenne a túlélésre, ha elszabadulna néhány olyan nanorobot, ami minden szerves anyagot felzabálva sokszorosítaná magát. Jó mókának hangzik, nem? Ha nem a valóságban, hanem csak a képernyőnkön történik, akkor alapvetően igen. A játék klasszikus RTS játékmenete során a valamelyest hasonló emberi és a Beta frakciók terelgetése mellett a címszereplőt is irányíthatjuk, a Szürke Trutyiként viszont egészen másképp játszhatunk. Egységeinket és épületeinket egy nagy Goo-ból választhatjuk le, de bázisunkat mozgathatjuk a pályán, és eközben bekebelezhetjük a szétszórt nyersanyagokat. A Grey Goo már megjelent, tesztünket hamarosan olvashatjátok.
+1: Total War: Arena (Megjelenés: 2015. Platformok: PC)
A Total War-sorozat is fontos év elé néz, ugyanis az Attila mellett két spin-off is megjelenik. Egy külön csapat a Total War Battles: Kingdomon dolgozik, de a mobil platformokon is játszható játéknál érdekesebbnek tűnik a Total War: Arena. A CA a MOBA-műfajból merített az Arena megalkotásakor, ami a csapatjáték fontosságában biztos, hogy meg fog mutatkozni. Az online csatákban két tízfős csapat feszül egymásnak, ahol minden játékos három egységet vezet majd csatába, a Total War-sorozatból megszokott birodalomépítés helyett a fejlődésünk kulcsa a csatákban nyújtott teljesítményünk lesz. A történelmi személyiségek közül kiválasztható tábornokunk és az egységeink is szinteződnek, a megszerzett pénzünket pedig majd különböző felszerelésekre köthetjük majd, tovább növelve katonáink hatékonyságát. A különböző fejlesztésekkel pedig különböző buildeket alkothatunk majd meg, amik segítségével egy bizonyos szerepet tölthetünk majd be a csapatunk méretes seregében. Akármennyire szeretjük, ahogyan a hosszú Total War-kampányok alakulnak, ez a csatákra koncentráló spin-off legalább olyan kiváló ötlet.
Ezek tehát az idei év sikervárományosai a stratégiák terén. Írjátok meg, ti mit vártok közülük idén, vagy ha egy olyan cím érdekel titeket, ami nem szerepel a listán, tegyétek hozzá kommentben. Hamarosan folytatjuk, eddigi listáinkat az alábbi linkeken olvashatjátok:
Felbőg a motor - top 5 legjobban várt versenyjáték