Számomra mindig is idegen volt a The Elder Scrolls világa. Nekem, aki JRPG-ken és a Warcraft high-fantasy környezetében "nőttem fel", fura volt a széria komor hangvétele. Ettől függetlenül élveztem ezeket a hatalmas játékokat, élükön az online verzióval, amelyet tényleg a végtelenségig lehet játszani. Annyira azonban még sosem éreztem magam otthon benne, mint amikor dark elf orgyilkosommal megérkeztem Summerset szigetére. Az elfek világa Tamriel paradicsoma, amelynek minden szegletét érdemes beutazni.
A királynő nevében
A Summerset nyitánya szerint a királynő kikiáltotta, hogy az eddig lakat alatt tartott sziget ezentúl szabad préda minden szerencsevadász számára. Az elf lakosság jelentős része persze nem vette jó néven a dolgot, de a többségük csak furán morogva nézett a harci sebektől és szörnyvértől mocskos kalandozókra. Aztán ahogy beindul a történet, szépen lassan kiderül, hogy van egy csoport, amelynek nem az a legnagyobb bűne, hogy megvetően grimaszol. A szervezet nagy erővel gyűjti be a gyanútlan utazókat, és a szerencséseket rabságra, a szerencsétleneket halálra ítélik. A történet meglepően erősen indul, de sajnos nem képes fenntartani lendületét, és az érdekes társadalmi dráma az istenek és kölykeik mágikus harcává válik.
Azért is tűnt gyengének a sztori, mert a tavalyi Final Fantasy XIV kiegészítője már feladta a leckét MMO-s történetmesélésből. Abban egy teljes birodalmat kellett megbuktatunk és egy lázadást levezetnünk. Ehhez képest a Summerseté egy zavaros tündérmese, amit azért az úton megismert társak így is egy szerethető kalanddá varázsoltak (Razum-dar a legnagyobb haverunk). Kicsit sajnálatos, hogy a ZeniMax a történet második felétől elvette a dolog élét, de aki jártas az Elder Scrolls világában, és jól ismeri annak fontosabb szereplőit, élvezni fogja a kampányt. A Summerset fősztorija laza 6-7 óra alatt lepörgethető, és mivel nincs szinthez kötve a haladás, így akár már egyes szinten nekiülhetünk az új világ drámájának. Ehhez hozzátartozik, hogy a fejlesztők láthatóan szeretnék is, hogy mielőbb végezzünk a sztorival, és elkezdjük szépen felfedezni a rengeteg opcionális újdonságot. A ZeniMax előszeretettel kínálja az újoncoknak a legfrissebb tartalmakat; nem számít, ha még életedben nem játszottál a TESO-val, akkor is Summerset Isle-re dob a játék.
Takarító kerestetik
Bár maga az új helyszín a többi MMO-kiegészítő hatalmas térképeihez mérve apró, rengeteg tartalmat kínál. A fősztori mellett számtalan mellékküldetés vár ránk, amelyek kifejezetten változatosak is: egyik pillanatban egy síró édesanya egyetlen fiát próbáljuk megtalálni egy szekta rejtekhelyén, a másikban egy rosszul végződött szerelmi háromszög történetét igyekszünk felgöngyölíteni. Bármit is mondanak rólunk a tündék, azt nyugodtan elengedhetjük a fülünk mellett, mert amikor hullák után kell kutatni a domb alatti katakombákban, akkor bizony minket fognak hívni. És ha már katakombák: Summerset szigete hat publikus dungeont tartalmaz, amelyek mindegyikéhez kötődik egy-egy kisebb küldetéssor. Ezeket egyedül vagy csapatban is felfedezhetjük és kifoszthatjuk. A barlangok mellett több World Boss is vár ránk, amelyeket véletlenszerűen összeverődött csapatokban vághatunk le komoly tárgyjutalmakért. Az instance-olt PvE-kalandok rajongóinak két új dungeon és egy új 12 fős trial is elérhető.
Mindezek mellett egy új szervezet, a Psijic Order is bekerült, amelynek vezetője a szokásos megoldás (beszélj az NPC-vel, aztán csináld ezt és ezt a következő három hónapban) helyett egy hosszú misszióra küld bennünket. Első körben "lepacsizunk" egy beszélő koponyával, aki tekintélyes kora és testének teljes hiánya ellenére is meglepően jókedvű, és három perc alatt őrületbe kerget mindenkit, aki nem képes elviselni közepesen vállalható szóvicceit és fura humorát. A koponya megmutatja, hogy hol keletkeztek repedések a valóság szövetén. Ha ezeket bezártuk, csatlakozhatunk az elmemágusok rendjéhez, és új képességekhez férhetünk hozzá rajtuk keresztül. Az új varázslatok és az új jewelcraft mesterség bőven ad fejleszteni való extrát ahhoz, hogy ismét elkezdjünk képességpontok után kutatni.
Cseresznyefák tövében
A keresgélést és a nyílt világ felfedezését megédesíti Summerset egyszerűen gyönyörű látványa. A sztori kiindulópontjától a sziget fővárosáig, Alinorig mindent rózsaszínben pompázó fák, sűrű fűtakaró és gyönyörű vízesések borítanak. Ennyire szép vidéket még a klasszikus fantasyvilágokban is ritkán láthatunk, pláne egy Elder Scrolls játékban, amely jellemzően inkább a műfaj sötétebb oldalát képviseli. Az elfek otthonán túl még egy rejtett várost meglátogathatunk, Artaeumot, amely a Psijic Order bázisa. Summerset nem egy kimondottan nagy földdarab, de minden szeglete kincseket kínál. A fősztori küldetései jó munkát végeznek az új terület bemutatásával, és mire túl leszünk a végső csatán, addigra annyi gyorsutazási pontot fedezünk fel, hogy a sziget fontosabb helyszíneire minden gond nélkül ellátogathatunk. Utazgatás közben Jeremy Soule és Brad Derrick csodálatos zenei anyagát hallgathatjuk, ami tökéletesen passzol az élénk színvilághoz. A tálalást hibátlanul eltalálták a fejlesztők, és ennek köszönhetően hosszú órákat el lehet tölteni a játékban anélkül, hogy éreznénk az idő múlását. Elindulunk egy rövid mellékküldetésre, közben belekeveredünk egy bossviadalba, amelynek végén aztán az Alinorban található otthonunk berendezésével játszadozunk. Menet közben vesszük észre, hogy már hajnali négy is elmúlt, és még mindig Summersetben vagyunk.
A rózsa tövise
Bármennyire csodálatos világ is ez a veterán játékosok számára, az újoncok hamar tanácstalanul álldogálhatnak majd tündérország partra vetettjeiként. A játék tutorialküldetése nagyjából ismerteti, miként működik a harc, és hogy itt is a WASD-vel lehet mozogni, minden más tekintetben csak bedob a sűrűjébe. Mivel a TESO az új helyszínre küldi a kezdő karaktereket is, a frissen érkezett kalandorok sikeresen összezavarodnak mindenféle cél vagy segítség híján. A Summerset fősztorija után a játék teljesen elengedi a kezüket, akik így csak ott maradnak majd a megannyi ikon tengerében, 15-ös szintű, fakardos bohócként. Nem meglepő, hogy sokan ezen a ponton be is dobják a törölközőt. Ezzel együtt a ZeniMax meglehetősen súlyos, 30 eurós árat kér el egy olyan csomagért, amit a többi MMO-fejlesztő két nagyobb tartalmi frissítésből összedobna. Félreértés ne essék: bőven van mit csinálni az új világban, de közel sem annyi, amennyit az árcímke sugallna. Ezek azonban apróbb negatívumok a Summerset újdonságai mellett. Ez a csomag egy tisztességes bővítmény azok számára, akik többet akarnak látni a The Elder Scrolls Online világából. A játék hetekre elég új tennivalót kínál majd a veteránoknak, mi pedig csak azt sajnáljuk, hogy nem láthattunk többet a tündék birodalmából.