Mióta az emberiség őse lemászott a fáról, természetéből fakadóan hibát-hibára halmoz. Leszármazottai között akadt olyan elvetemült alak is, aki unalmában feltalálta a munkát. Hogy a többiek miért nem verték agyon, az máig rejtély tárgyát képezi. Tréfát félretéve, bizonyára mindenki életében akadt olyan pillanat, amikor legszívesebben felgyűrte volna ingujját, beleköpött volna tenyerébe, aztán apait-anyait beleadva esett volna neki az idő kerekének, csak hogy valamilyen csoda folytán visszaforgassa. Aki sosem vágyott erre, az szerencsésnek mondhatja magát, ám még őt is érdekelheti, hogy miként éltek elődeink, s vajon tényleg minden úgy történt, ahogy a történelem könyvekben le van írva, vagy butaságoktól hemzsegő maszlag az egész.
Szelíd motoros
A Reloaded Studios-t a félsziget fejlesztőinek krémjét alkotó csapatok (Webzen, Phantagram, NCsoft) szökevényei hozták létre, s céljuk, hogy túllépve a koreai MMO-k hibáin és kötöttségein, olyan játékot tegyenek le az asztalra, ami a nemzetközi piacot is képes meghódítani. Ennek érdekében tucatnyi grafikus motor képességeit mérték fel, s választásuk a CryEngine második kiadására esett, amit már megcsodálhattunk a Crysis-ban is. A látványnak azonban komoly ára van, s ha a jelenlegi tervek szerint nem 2010-et tartanák a legkorábbi lehetséges megjelenési dátumnak, akkor már most lemondhatnának világhódító álmaikról. Jino Lee, a The Day producere úgy nyilatkozott, hogy a fejlesztői eszközök, s hatalmas nyílt területek megjelenítésének lehetősége miatt döntöttek a motor mellett. A fölösleges maszlag helyett azonban ideje rátérnünk magára a játékra, és annak nem mindennapi lehetőségeire.
Idétlen idők
A történet szerint 2150-ben járunk, az úgynevezett „Új napon". A világ nem úgy alakult, ahogy mi azt elképzeltük. Nincs világbéke, nem hódítottuk meg a galaxist sem, csak a totális kontroll létezik. A rendszer életünk minden aspektusába behatol, egészen az emberek DNS-éig. Úgy tűnik, semmi sem változtathat ezen, s már az utolsó ellenállók is fejet hajtani készülnek, amikor váratlanul félresiklik egy féregjárattal folytatott kísérlet, ami a Föld több pontján nyit átjárót az emberiség történelmébe, mégpedig az 1400. és az 1700. esztendő között. A játékban ezt az intervallumot nevezik „Régi napnak". A mindeddig titokban tevékenykedő rivális földalatti mozgalmak, a Földalatti Lázadás (Underground Rebellion) és a Kisebbség Párt (Minority Party) mozgósítják tartalékaikat, s egyre komolyabb támadásokat intéznek az (Unified World Goverment) Egyesített Világkormány ellen. A kipusztulás szélére sodródott ellenállók előtt ott áll a lehetőség, hogy Földünk múltjába utazzanak, ahol fegyvereket, erőforrásokat szerezhetnek, s ami még fontosabb, tetteik kihatással lesznek a jelenre, s így gyengíthetik az elnyomók hatalmát. Míg a felkelők az úgynevezett nem kívánatos elemek (kiírtandó, kísérletekre szánt emberek) közül kerülnek ki, addig a Párt tagjai a kormányerő humánusabb szárnyát alkották, akik szétszerelésre ítélt robotszolgákkal szövetkezve igyekeznek megdönteni korábbi társaik hatalmát. Kétségtelen, hogy első hallásra a két, egymással is folyton csatázó lázadó frakció (a kormányerők csak ellenfélként jelennek meg) csak mérsékelten hangzik fantáziadúsnak, és a történetért sem ítélnék oda ováció közepette az irodalmi Nobel-díjat. Megnyugtatásul közölhetem, van egy kellően erős, és egyedinek is nevezhető ütőlap a Reloaded Studios kezében, mégpedig az időutazás, illetve annak utóhatásai.
Naplopók
Habár az MMO-k majd' minden játékeleme megtalálható lesz a The Day-ben (PvE, magányos kalandozás, raidek és tárgykészítés), az alapot a kőkemény PvP, s a Realm versus Realm jelenti. Ha már a fejlesztők kitalálták ezt a New Day - Old Day párhuzamot, tartom én is magam hozzá. Az időutazásra már egészen alacsony szinten képesek leszünk, s a régi időkben történő kalandozást úgy kell elképzelni, mint a WoW instance-ait. Azzal a különbséggel, hogy az ott végrehajtott küldetések kihatással vannak a jelenre, s ezt minden (az adott szerverre értendő) játékos érzékelni fogja. Ez könnyedén káoszba is fulladhatna, ám a fejlesztők bíznak abban a Realm vs. Realm struktúrában, amit direkt erre a célra építettek ki. Állításuk szerint könnyedén megkerülhetik az esetleges logikai bukfenceket, és az abból fakadó problémákat. Az időutazás elméletén ügyködő csapat arra az eredményre jutott, hogy a játékosok részéről gigantikus erőfeszítést vesz igénybe már a legkisebb változás véghezvitele is. Ebből az következik, hogy a küldetések jelentés része csak arra megy ki, hogy olyan erőforrásokra tegyük rá kezünket, amik a jelenben nem léteznek, vagy a kormányerők védelme alatt állnak.
Lesznek olyan magányos küldetések, amikor saját múltunkat, családunk történelmét írhatjuk át, így változtatva meg például a génekben tárolt örökséget, s ezen keresztül nyerünk új képességeket. Valójában csak a legnagyobb csoportos küldetések és raidek azok, amik átalakítják környezetünk arculatát. Ezek a missziók a Battlefield-ek mintájára különbözős részfeladatok megfelelő sorrendben történő teljesítését igénylik. A harcrendszer leginkább a Tabula Rasa megoldására emlékeztet. Valós időben szórjuk az áldást egymásra, próbáljuk elkerülni, hogy elevenen megsüssenek, ám a háttérben komoly számítások folynak, amelyek figyelembe veszik karakterünk képességeit is, s ez befolyásolja találati pontosságunkat, s a sebzés mértékét is.
A játékbeli jelen (vagyis a mi jövőnk) az ázsiai, az európai és az észak-amerikai régiók modern kultúrájának ötvözeteként, illetve annak másfél évszázaddal előrébb helyezett továbbgondolásaként jelenik meg. Hogy mégis legyen némi fogalmunk arról, hogy épp merre járunk, a neves építmények (pl. Eiffel torony, párizsi diadalív, stb.) természetesen megmaradnak, még akkor is, ha némelyiket alaposan megviselte az idő vasfoga, vagy a legújabb plazmavetők tüze.
A múlt, mint már arra utaltam, instance-olt formában képzelendő el, kisebb territóriumokra osztva, ahol nem csak híres csaták elevenednek meg, hanem az úgynevezett titkos történelem és a különböző összeesküvés elméletek is testet öltenek. Lesznek itt UFO-k, Bermuda háromszög, gabonakörök, ősi asztronauták, Atlantis és Lemuria legendája, templomos lovagok és Illuminati.
Megyünk, látunk, ott maradunk?
Ez olyan kérdés, amire most, felelősségem teljes tudatában nem tudnék határozott választ adni. Maga a koncepció érdekes ugyan, s a CryEngine 2 is bíztató lehet a látványt tekintve, ám az eddigi információk azt sejtetik, hogy a kényszerű korlátozások miatt kevésbé lesz forradalmi, mint azt elsőre gondolni mertük. A megjelenés azonban még messze van, s addig sok minden megtörténhet, többek közt az időutazást is felfedezhetik.
GameStar