A Valve folyamatosan felrázza valamivel a Steam elképesztő méretű közösségét. Már a kurátorok bevezetése is nagy lépés volt egy olyan adatbázis felé, amelyben a felhasználók az alapján dönthetnek egy játék megvásárlásáról, hogy mások mit gondolnak róla. Azonban a vállalat legújabb lépése ennél is továbbment és ezzel sokaknál kiverte a biztosítékot.
Az új, kiterjesztett szűrési lehetőségek ugyanis úgy lettek beállítva, hogy alapértelmezetten nem tartalmazzák azoknak a tagoknak a véleményét az adott játékról, akik nem közvetlenül a Steamen szerezték be a címet. A Valve szerint ezzel szeretnék megakadályozni azt, hogy a fejlesztők a kiosztott kulcsokért cserébe pozitív értékeléseket várjanak viszonzásként a megjutalmazott játékosoktól:
"Egy Steamen végzett elemzés során kiderült, hogy legalább 160 olyan cím van, amelyek lényegesen jobb értékeléseket kaptak olyan felhasználóktól, akik kulccsal aktiválták a játékokat, azokkal szemben, akik közvetlenül a Steamen vásárolták meg a terméket. Ennek persze logikus magyarázatai is lehetnek: egyes játékok erős közönséggel rendelkeznek a Steamen kívül is, néhányat már korán felfedeznek vagy a Kickstarteren támogatnak, így sokkal jobban kötődnek a játékhoz.
De sok esetben a visszaélés tiszta és világos, mint a magas számban duplikált vagy generált értékelések, vagy az olyan felhasználóktól érkező beszámolók, amelyek a fejlesztőhöz köthetőek. Mostantól fellépünk az ilyen esetekkel szemben és betiltjuk a hamis értékeléseket, valamint megszüntetjük az üzleti kapcsolatot a szabályainkat megsértő fejlesztőkkel.
A segítőkész felhasználók értékes munkát végeznek az esetek jelentésével, de egyre nehezebb kiszűrni, hogy melyik Steam kulcsos értékelés valódi, és melyiket befolyásolták mesterségesen."
Ez így nagyon nemesen hangzik és értjük a döntés mögött megbúvó logikát, csakhogy - ahogyan erre furcsa mód a Valve is felhívja a figyelmet - a változtatás egyben azt is jelenti, hogy azok a felhasználók hátrányba kerülnek, akik Kickstarter-támogatók voltak, vagy közvetlenül a fejlesztőktől vették meg a terméket, nem is beszélve a népszerű bundle-oldalak látogatóiról. Hovatovább sérül a véleménynyilvánítás szabadsága. Az ő értékítéletük nem ér annyit, mint azok állásfoglalása, akik közvetlenül vásároltak a Steamtől?
Érthető módon sok fejlesztő emiatt nem örül túlzottan az újításnak. Jonas Kyratzes, a The Sea Will Claim Everything fejlesztője arról panaszkodott, hogy a játék értékeléseinek a fele eltűnt, ráadásul a közösségi kalapozással készült projektjük, a The Council of Crows támogatói is hátrányba kerültek:
Hey look, half the reviews of TSWCE no longer count. And none of the people who backed The Council of Crows will be able to support it.
— Jonas Kyratzes (@JonasKyratzes) 2016. szeptember 13.
Kieron Kelly is megszólalt a Lariantól, az ő esetükben a Divinity: Original Sin című gyöngyszem született a Kickstarter segítségével. Kelly szintén csalódott az új irányelvben:
The new Steam Review policy will hurt. As a kickstarter dev, your most passionate fans are now silenced.
— Kieron Kelly (@Kurnster) 2016. szeptember 13.
A Maia című sci-fi túlélőjáték fejlesztője, Simon Roth csalódottan számolt be róla, hogy több mint 16 ezer követjük veszítette el a lehetőséget arra, hogy befolyásolják a projektjük pontszámát:
Between direct sales, Kickstarter, indiegogo I have 16000+ users who will never be able to leave me a review that matters to the score.
— Simon Roth (@SimoRoth) 2016. szeptember 13.
A Death Ray Manta készítője, Rob Fearon iróniával vegyítve nyilatkozott róla, hogy szerencsésnek érzi magát, mert csak 40 ítélettől kellett elbúcsúznia és szerencsére a megmaradt legális darabok is nagyon pozitív képet festenek:
For some perspective, out of 120 odd reviews. I've just lost 40. I'm fortunate that I've retained 'very positive' because they're all legit.
— Rob (@retroremakes) 2016. szeptember 13.
Ti mit gondoltok a Valve megosztó döntéséről?