Érdekes, hogy a LucasArts több évtizeden keresztül volt a point and click kalandjátékok műfajának királya, mégsem készített egyetlen ilyen Star Wars játékot sem. Azt, hogy ez miért alakult így, nem tudjuk - korabeli nyilatkozatok alapján a csapat még hálás is volt azért, hogy nem kell kizárólag ezzel a franchise-zal foglalkoznia, és ennek őszintén örülünk, de az akció-, stratégiai és szerepjátékok mellé csak elfért volna egy olyan is, amiben a galaxis különböző helyszínein kell sétálgatnunk, tárgyakat kombinálnunk, kényelmetlen párbeszédekből kimenteni magunkat.
Akárhogy is, az élményt most egy társasjáték hozza el nekünk, ami saját környezetében a szabadulószobák alapjaira épülő játékok közé sorolható, de a kalandjátékos elemek minden gamert könnyen behúzhatnak.
Szabadulószoba az asztalodon
A szabadulós társasok koncepciója nem kimondottan új, de a karantén adott egy lökést nekik. Az első Escape Room 2016-ban jelent meg, az EXIT sorozat a huszadik részén is túl van már, a Szabadulópaklikból (Deckscape) már magyarul is elérhető szinte az összes, és az Unlock! is szépen gyarapodik. Az a közös bennük, hogy - optimális esetben - adott idő alatt kell megoldanunk logikai feladványokat, rájönni kódokra, rejtvények megoldására, hol kártyákat, hol különböző elemeket (puzzle, térkép, keresztrejtvény, cérna stb.) használva.
Az Unlock!-ok esetében minden kalandnál adott egy pakli, melyben számokkal vagy betűkkel jelölt lapok találhatók, illetve szükséges hozzá egy okoskészüléken futó alkalmazás, amiben a visszaszámláló pörög, kódokat tudunk beírni, gépezeteket használni; a játék a telefonok és táblagépek eszköztárát kiaknázva teszi érdekesebbé az élményt. Aki pont azért társasozik, hogy elszakadjon egy kicsit a képernyőktől, ne aggódjon - azért többnyire az asztalon kell játszani, ellentétben például a Bűnügyi krónikákkal, ahol javarészt QR-kódok beolvasgatásából áll a játékmenet.
Épp csak tauntaunt nem kell kibelezni
A széria sikerének köszönhetően az Asmodee szárnyai alá tartozó Space Cowboys szövetségre léphetett a Lucasfilmmel, és megszületett a Star Wars: Unlock!, amiben három történet vár minket, melyek mindegyike az előzménytrilógia eseményeihez kapcsolódik. Az elsőben a Hoth bolygón kerülünk kényelmetlen helyzetbe, a másodikban lázadó csempészekként egy csillagrombolóról kell kijutnunk, míg a harmadikban egy lezuhant űrhajó rakományát kutathatjuk fel inkognitóban közlekedő birodalmiakként.
Bár itt-ott felbukkannak a filmekből ismerős pillanatok és helyszínek, nem szükséges ismerni az eseményeket a játék élvezetéhez, és azoknak is tud újat nyújtani, akik kívül-belül ismerik az univerzumot (mint Luke a tauntaunokat). Ezek a missziók egyenként a játékosok ügyességétől függően 40-60 percig tartanak.
A szabályokat és a mechanikákat egy mindössze 7 oldalból álló játékszabály magyarázza el, de hogy tényleg mindent megértsünk, érdemes a 10 lapos bevezető játékkal kezdeni, aminek kimondottan az a célja, hogy megértesse velünk, mi hogyan működik. Tényleg nem nehéz: a piros kártyákat és puzzle-darabokat a kékekkel kombinálhatjuk, így használhatjuk a tárgyakat (össze kell adnunk a számaikat, és ha találunk olyan lapot, amin szerepel az összeg, jó esetben továbbhaladhatunk, rossz esetben büntetést kapunk, mert hülyeséget akartunk csinálni, vagy vakarhatjuk a fejünket, ha véletlenül felfordítunk olyan lapot, amit még nem kellett volna - kicsi rá az esély, de megtörténhet), a sárgáknál kódot kell fejtenünk, a zöldekhez pedig az appban interaktív minijátékok, gépezetek tartoznak.
A játék az okoseszközt kreatívan használja, és nem kell megijedni, ha az elején a mikrofonhoz is hozzáférést kér - okkal teszi.
Ha bármikor elakadunk, kérhetünk segítséget, sőt, a dobozban helyet kapott egy füzet, amiben pontról pontra le van írva a végigjátszás. Én személy szerint egyik küldetést sem találtam annyira nehéznek, hogy erre legyen szükségem, és ha az ember megtanulja azt az egy-két dolgot, amire külön érdemes figyelni, legrosszabb esetben is az app "Segítség" gombjára lesz szüksége a továbbhaladáshoz. A Star Wars: Unlock!-ban ráadásul minden küldetés előtt választhatunk hat lap közül hármat, melyek hasznos tanácsokat adnak, hogy egyes feladványokat könnyebben teljesíthessünk.
Könnyed manőver
Ami a nehézséget illeti, látszik, hogy a készítők igyekeztek a játékot mindenki számára fogyaszthatóvá tenni - ezt mutatja az is, hogy a játékszabályban az első két kaland 1/3-as, a második 2/3-as nehézségi szintű. Korábbi Unlock!-okban voltak ennél keményebb kihívások, itt nyilván cél volt, hogy a társasjátékok, szabadulószobák, és általában a játékok világában nem annyira jártas Star Wars rajongók is jól szórakozzanak. Ahogy sorra haladunk, úgy lesznek a küldetések egyre inkább összetettek: a "Titkos küldetés a Jedhán"-ban már egy térképet is használnunk kell, ami bonyolítja némileg a dolgokat: ha rossz koordinátára lépünk, annak kellemetlen vége lehet. A "családbarát" nehézség persze egyáltalán nem gond, még a gyakorlott szabadulós társasosok is értékelhetik az ötletes történeteket és a kreatív játékmechanikai megoldásokat.
A játékot lényegében annyian játszhatják, ahányan rálátnak a lapokra. A doboz maximum hat főnek ajánlja, én kettőnél, legmegengedőbben is négynél húznám meg a határt. Többnyire lineárisan kell haladni, nem lehet úgy elosztani a feladatokat, hogy mindenki hozzá tudjon tenni, és a lapokból kialakítható játéktér sem elég nagy ahhoz, hogy négynél több fő kényelmesen odaférjen. Ugyanakkor egyedül és párban is kiváló szórakozás.
Az újrajátszhatósága persze csekély, hacsak nem pihentetjük pár hónapig, mielőtt ismét nekivágunk, de így is teljesen megéri az árát. Sokkal inkább azt éreztem, hogy egy kalandjátékot játszom, mint sem azt, hogy szabadulnom kellene - a Jedhás küldetés teljesen el is engedte ezt a tematikát. Ha mindig is egy Star Wars kalandjátékra vágytatok, ennek feltétlenül adjatok egy esélyt!
(A játékot köszönjük a Gémklubnak!)