A Visceral nevét hallva a legtöbb játékosnak feltehetően a Dead Space sorozat ugrik be, pedig a stúdió 1998 óta működik, dolgozott James Bond, Gyűrűk Ura és Tiger Woods játékokon, besegített az EA egy rakás belsős projektjénél, és a csodálatos, méltatlanul elfeledett Dante's Inferno is nekik köszönhető. Mégis ez volt az első teljesen saját, nem licencelt játék, amiben a készítők igazán kibontakozhattak. Az utóbbi öt évben viszont a csapat nem az elvárt színvonalnak megfelelően dolgozott: a Dead Space 3 nem rengette meg a világot, az Army of Two: The Devil's Cartel kimondottan silány lett, a Battlefield Hardline pedig erősen megosztó. Mindenki megérdemel egy sokadik esélyt, így amikor kiderült, hogy sok egyéb stúdióval együtt a redwoodiak is kaptak egy Star Wars projektet, csak az lebegett a szemünk előtt, hogy a jövőre tízévessé érő Dead Space milyen jó volt, és hogy ebből is biztosan ki tudnak hozni valami emlékezeteset.
Sajnos az EA nem így látta: hiába az elmondottak, a tavaly kiadott videó, a játék nem ütötte meg a mércét, így a kiadó kénytelen volt meghozni a nehéz döntést, szélnek ereszteni a csapatot (azért sokakat megpróbálnak máshol elhelyezni), és visszatérni a tervezőasztalhoz. Két nagy kérdés maradt, amikre hivatalos választ egyelőre nem kapunk, de addig is tippelgethetünk.
Mi lesz a Star Wars játékkal?
Az E3 idején még az volt a hivatalos álláspont, hogy a Battlefront II miatt nem akarnak beszélni a Visceral berkein belül, évek óta, az Uncharted játékok nagy részét is jegyző Amy Hennig közreműködésével készülő TPS-ről, amit mi elfogadtunk, de a most kiadott nyilatkozat azt sugallja, hogy már akkor sem voltak elégedettek a termékkel. Pedig a tavalyi előzetes nagyon bíztató volt. A jó hír, hogy ezt legalább nem kaszálták el, egy másik stúdió folytathatja (vagy kezdheti újra) a munkát. Egyelőre még nem tudni, melyik lesz az, annyi biztos, hogy az EA Vancouver nagy szerepet vállal, ahogy eddig is. A DICE-nak most épp felszabadul némi erőforrása (csak néhány ember kell, hogy a Battlefield 1 és a Battlefront II patcheit, megjelenés utáni tartalmait gyártsák), vagy talán a most még ide-oda besegítő Motive is alkalmas lehet önálló munkavégzésre. Szóba jöhet akár még a BioWare, bár őket az Anthem foglalja le, és a Mass Effect Andromeda után jobb is, ha összeszorított záróizmokkal koncentrálnak a minőségre.
A rossz hír viszont, hogy amit eddig tudtunk, azt most el kell felejtenünk. A játék ugyanis Patrick Söderlund szavai alapján elveszti jelenlegi formáját, és nem egy lineáris, történetalapú cím lesz. Erről részben a piac tehet, részben a korai tesztelők visszajelzései. A látvány, a témahűség marad, de nagyobb közönségre próbálnak lőni vele - úgyhogy nem kizárt, hogy végül multis shooter vagy MMO lesz belőle. A megjelenést határozatlan időre elhalasztották.
Reménykedhetünk még Dead Space 4-ben?
Persze, pont ahogy a Half-Life 3-ban - a remény sose hagyjon el titeket, de azért ne fogadjatok nagy tételben arra, hogy ebből valaha bármi lesz. A Dead Space 3 jó értékeléseket kapott, még ha nem is olyan jókat, mint a korábbi részek, viszont a vásárlók nem voltak kíváncsiak rá: mindössze 605 000 példányt sikerült értékesíteni belőle megjelenése első hónapjában (a Dead Space 2-ből 2 milliót), ami a pénzügyi jelentésre is rányomta a bélyegét, az EA veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. Ennek ellenére mind a kiadó, mind a Visceral úgy érezte, ez nem a vége, viszont 2013 óta semmit nem hallottunk egy esetleges folytatásról. 2015-ben a fejlesztőcsapat egyik illetékese elmondta, hogy sok fejlesztő szívéhez közel áll a sorozat, de a Hardline miatt nem fogtak még bele semmibe.
Frank Gibeau, az EA Labels elnöke még a DS3 előtt azt nyilatkozta, ahhoz, hogy a Dead Space franchise-ra érdemes legyen költeni, ötmilliós közösség kell, és ennek elérése érdekében olyan változások bevezetése szükséges, amikkel lényegesen szélesíthető a bázis. Ez láthatóan nem jött be.
A túlélőhorror műfaja pedig nem halott, és akcióval vegyítve is érdekli az embereket, lásd The Evil Within 2. Az űrt is kevesen választják helyszínként, úgyhogy a Dead Space 4 kitűnhetne és azok érdeklődését is felkelthetné, akikét az előző három résszel nem tudta. Kis esélyt látunk a folytatásra, ennyi idő elteltével, ilyen eladási eredmények után már a reboot az esélyesebb, de azzal meg lehet, hogy célt sikerülne téveszteni.
Ti szeretnétek, ha jönne egy új Dead Space? Milyen Star Wars játékra vágytok?