Nem tudom, hallottatok-e már valaha a bootleg szót - ez olyan zenei kiadványt jelöl, ami "nem hivatalos", egy időben úgy is hívták, hogy kalózfelvétel - mondjuk egy rajongó kiment a koncertre, felvette, amit a banda játszott és azt terjeszteni kezdte. esetleg a Rádió vette fel a koncertet, de a rajongó felvette a rádióból és a haverjaival elkezdték csereberélni - ezek voltak a bootlegek, amelyek mára, az internet terjedésével virágozni kezdtek. Nincs az a vezető rockzenekar, akiknek ne keringene minimum 2-3 nem hivatalos lemeze a neten - hol jobb, hol gyöngébb minőségben. Sőt, ma már nem egy banda önmaga ad ki ilyen "nem hivatalos" felvételeket (lásd Dream Theater, akik minden karácsonykor ilyen, jó minőségű bootlegekkel örvendeztetik meg rajongóikat).Épp tegnap jutottam hozzá az Emerson, Lake and Powell (igen: POWELL) bootlegjéhez, amin a saját nótáik mellett nem meglepő ódon Emerson, Lake and Palmer dalokat (például Tarkus) is játszanak. Ugyanígy nem egy zenekar esetében előfordul, hogy a stúdióban felvett, de a lemezre rá nem kerülő dalok "szivárognak" ki - ilyen a Beatles legújabb bootlegje, a Revolution 1 (Take 20). A The White Albumon megtalálható Revolution 1 című dal 20. felvétele ez, amely jócskán eltér az eredetitől - annak idején elvetették, de most - sokunk örömére - megtalálták. S persze sorolhatnám a rengeteg zenei bootleget, amelyek között igen kiváló kiadványok is vannak... Miért is beszéltem erről? Ugyanis videó-játék témában eddig nem volt divat bootleget kiadni - magyarán olyan, nem hivatalos változatokat, amelyek fejlesztése megszűnt, vagy más irányba ment - hiszen itt pont az a szokás, hogy a befejezett programot adják ki, amely esetleg már nem tartalmaz rengeteg mindent, amelyet a fejlesztés alatt beletettek. Ilyen dolgokat eddig a videó-játék világban szégyellték, nem merték megmutatni, mert voltak benne hibák, vagy rossz feature-ök. Azonban most megtört a jég - egy olyan játékprogram esetében, amelyik fejlesztése során elég dinamikusan változott a beigértekhez képest valamikor 2004-ben eljött az a pillanat, amikor a játék majdnem kész volt. Azonban abban a változatában előttünk ismeretlen okokból nem adták ki, így inkább "továbbfejlesztették", s megszületett belőle egy igazi legenda, egy sikeres progi.
Azonban 5 évvel később hogy, hogy nem előkerült az a változat, ami már 5 éve kész volt, csak nem jelenhetett meg - éspedig ez a S.T.A.L.K.E.R. bootlegje - egy olyan állapota, amilyen 2004-ben volt. Dícséretesnek tartom a dolgot, hogy a játék régi változatát megosztották a játékosokkal (persze semmi felelősséget nem vállaltak), s közben vizionálok más egyéb játék bootlegeket is, amelyek majdnem elkészültek, de sosem jelentek meg, mint például a Warcraft Adventures, vagy mondjuk a Duke Nukem Forever számtalan változata, esetleg a Starcraft Ghost - és úgy vélem, az ilyen "bootleg" változatú játékok is ugyanúgy részei a videó-játék kultúrának minden hibájukkal, a támogatás hiányával, a rosszul implementált feature-ökkel együtt - ugyanis ezek nem szigorúan vett játékok, hanem a fejlesztés lenyomatai - s mint ilyenek ROPPANT érdekesek lehetnének.
El tudok képzelni például egy ősváltozatos WoW bootleget, egy olyan szervert, amelyen a legelső publikus WoW változat fut - mára annyi változott a játék, hogy az is végtelenül érdekes lenne...S titkon már látom a volt Ensemble Studios projectjeit, amelyek sosem születhettek meg, de bootlegjeiket értő kezek okosan elhelyezik az interneten, hogy az általános videó-játék kultúra örökké megtalálható részei legyenek... Úgy legyen! Ne hagyjuk, hogy a videó-játék kultúra értékei elvesszenek! Bravó GSC GameWorld!
A fenti link a most szabadon letölthetővé tett 2004-es S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl build letöltésére mutat. Nem mindennap történik meg a játékvilágban, hogy a fejlesztő egyszer csak úgy dönt, hogy egy korábbi játékának még nem teljes verzióját, ajándékként a nagy közös Internetre dobja. Ez esett meg most a S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl -al, amit vehetünk egy kisebb játéktörténelmi mérföldkőnek is, és amiért a GSC GameWorld-öt hatalmas elismerés illeti. Ahogy a képeken is látszik, a végleges verziótóhoz képest még csúnyácskább, de szinte az összes lényeges játékelem a helyén van és működik. Igaz, a GSC az esetlegesen felmerülő problémák miatt felelősséget nem vállal, de a 2004-es S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl b1935 fórumon több információt is találhattok a verzióval kapcsolatban. Töltsétek bátran!