A Forbes 2024-es influenszer listája ezúttal a tavalyi rangsorral ellentétben nem igazán borzolta fel a kedélyeket, de bőven akadtak más olyan történések, amik a megszokottnál forróbbá változtatták a talajt a véleményvezér tartalomgyártók sneakerbe bújtatott talpai alatt. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) például Dancsó Péter (Videómánia), Forstner Csenge, Fördős Zoltán (Fördős Zé), Halmi Bence, Kása Roland (Rolix) és Strenner Antal (Whisper Ton) ellen indított versenyfelügyeleti eljárásokat. Ennek talán köze lehet ahhoz is, hogy gyakorlatilag egyik pillanatról a másikra nullázódott Whisper Ton Instagram-oldala, az ezen a platformon közel 250 ezer követővel rendelkező Strenner Antal korábbi posztjai, videói kivétel nélkül törlésre kerültek, így pedig nyilván elég nehezen lehetne visszakeresni azt, hogy a régebbi bejegyzéseknél rendesen fel voltak-e tüntetve az esetleges partneri együttműködések, reklámok - ugyanakkor sztoriban rejtélyes üzeneteket posztolgat, így esélyes, hogy inkább valami figyelemfelhívó akcióra készült.
Még a fentieknél is nagyobb port kavart a Budapest Influencer Trip néven futó rendezvénysorozat. A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) által rendezett esemény, amelyre milliós elérésű külföldi influenszerek mellett (az Indexnek Könnyid László, az MTÜ vezérigazgatója elmondta, 14 ország összesen 50 influenszerét hívták meg) még nagyobb számban kaptak meghívást tartalomgyártók (a hazai meghívottak listája 150 fős volt). Nagyon úgy fest, hogy az utóbbiak, vagyis a hazai meghívottak közül többen azonban nem egészen voltak tisztában azzal, hogy milyen rendezvényre is mennek el mulatni egy jót.
Budapest = Európa?
A háromnapos, állami pénzből finanszírozott rendezvénysorozat során túlzás nélkül luxuskörülmények között készülhettek el a fővárost promotáló reklámok, bejegyzések, és bizony ezek szép számmal ki is kerültek a meghívott vendégek sztorijaiba, posztjaiba. Közöttük volt például Haley Kalil egykori amerikai modell, jelenleg közösségi médiás személyiség is, akinek nevéhez nem kisebb teljesítmény fűződik egyébként, mint a blockout-mozgalom kirobbantása, ugyanis a Met-gálán egy Marie Antoinette-et idéző ruhakölteményt viselt, és ennek kapcsán elsütötte a "Let them eat cake!", magyarul "Egyenek kalácsot!" mondást is (a francia királyné igazából sosem mondta ezt, de a legendák neki tulajdonítják ezt a gúnyos megjegyzést annak kapcsán, hogy ha a szegények éheznek és még kenyeret sem tudnak enni, egyenek hát kalácsot). Haley később arra hivatkozott, hogy nincs megfelelő történelmi háttértudása, így nem gondolta, hogy bántó lesz ez a mondat - reméljük, tanult az esetből.
Mindenesetre többek között ennek hatására született meg a blockout-mozgalom, ami azoknak a hírességeknek és márkáknak a kikövetését, ignorálását, tiltását szorgalmazza, akik nem foglalkoznak a társadalmi problémákkal, ignorálják őket. Azt mindezek után mindenki maga döntheti el, mennyire visszás vagy sem meghívni Haley Kalilt egy puccparádéra, ahol, valljuk be, nem az átlagemberek Budapestje jelenik meg promóciós célból. Külön kuriózum továbbá, hogy Kalil Instagramra feltöltött videóján sem annak leírásában, sem a videó feliratozásában nem esik egyetlen árva szó sem Magyarországról vagy Budapestről, a szöveg Európát említi - elég érdekes népszerűsítése ez a fővárosnak.
Budapest, te csodás
Az eseményen részt vevő magyar véleményvezérek (többek között a TV2-n futó Next Top Model Hungary versenyzői, valamint Puskás-Dallos Bogi, Lotfi Begi, Rácz Jenő, Danny Blue, T. Danny, Stumpf Patrick, KKevin, Hédinke, Dezső Bence, Dávid Petra, Loving Arms András, Marko Rebeka, Palkovics Zóra, Király Lina, Viszkok Fruzsi, Klausz Nikolett, Laudon Andrea és Timella) viszonylag nagy részének később méretes kommentcunamival kellett szembenéznie, a rendezvényen készült fotók és videók láttán ugyanis a követőtáboruk egyes tagjai szóvá tették nemtetszésüket annak kapcsán, hogy véleményük szerint "az ő pénzükből", vagyis állami finanszírozásból megtartott partin pózoltak a hírességek - köztük olyanok is, akik egyébként máskor kifejezetten szembemennek a kormányzati, állami narratívával. Akadtak, akik az ilyen kommentek törlésében látták a megoldást, mások egyszerűen szó nélkül hagyták az egészet, és engedték a negatív véleményeket is a hozzászólások között, megint mások pedig konkrétan reagáltak is a történetekre.
Így tett például az Instagramon 414 ezer követővel rendelkező Viszkok Fruzsi is, aki a Budapest Influencer Tripen készült fotói alá az alábbi kommentet írta:
"Értetlenül állok a mérhetetlen gyűlölet mellett, amit ez az eseményen való részvételem kiváltott emberekből, ám azt is látom, hogy mindennapjainkat annyira átjárják a gyűlöletkeltő kampányok, hogy ez már mindenre kiterjed. Minden megnyilvánulás, esemény, cselekvés, politikai színezetet kap, akkor is, ha semmi ilyen háttere nincs a valóságban. Azt gondolom, hogy aki régebb óta követ, az pontosan tudja, hogy milyen az értékrendem, aki pedig amúgy sem kedvel, annak az csak egy jó indok arra, hogy még egy ok miatt ne kedveljen. Nem meggyőzni akarok mindenkit, hanem felhívni a figyelmet arra, hogy nem minden fekete-fehér a világon, a gyűlöletkeltés pedig soha nem megoldás semmire. Tudom, hogy aki akar, ebben is fogást fog keresni, de többet nem szeretnék reagálni erre a témára."
Külön Instagram-sztorikban azonban még ennél is többet írt. Ahogy az az alábbi, kimentett képen is látható (ami kattintás után megnő), Viszkok kifejtette, semmiféle tudomása sem volt arról, hogy az eseményt a Magyar Turisztikai Ügynökség szervezte, és bár jó dolognak tartja a főváros népszerűsítését, nem ért egyet azzal, hogy mindez "szélsőséges összegből" valósult meg, erre pedig nem volt előzetes rálátása. Hozzáteszi továbbá, hogy egyébként a rendezvénynek nem volt politikai színezete.
Viszkok Fruzsi a közösségi platformokat lekövető Social Blade elemzése alapján az egész ügy kirobbanása óta napi sok száz Instagram követőt veszít, május 26-án több mint 300, 27-én és 28-án pedig több mint 600-600 követővel lett kevesebb a tábora. YouTube-on tegnap egyetlen nap leforgása alatt veszített el nagyjából 1000 feliratkozót.
Nem mindenki volt ennyire kritikus saját szereplésével kapcsolatban, Hédinke például válaszkommentben a következőket írta Instagramon:
"Melyik országban nem a turisztikai hivatal felel az adott főváros marketingjéért? Szerintem nem meglepő, hogy fontosnak gondolom Budapest népszerűsítését, és főleg átbrandingelését, hogy ne valami legénybúcsús pöcegödörként gondoljunk rá külföldön. Ha valamibe, akkor ebbe KELL pénzt tenni, a projektet pedig Budapest is támogatja."
Valószínűleg megoszlanak a vélemények arról, hogy mi az, amibe ténylegesen "KELL" pénzt tenni, de persze biztosan akad, akinek az oktatás és az egészségügy mellett ez is fent van a képzeletbeli listáján. Saját rajongói mindenesetre nem igazán osztották a tartalomgyártó véleményét, és különösen azt tartották aggályosnak, hogy az egyébként általában kormánykritikus influenszer egy ilyen állami (és hamarosan bővebben is kitérünk arra, hogy még milyen) kötődésű eseményhez adta a nevét, arcát.
Hédinke esetében is megfigyelhető egyébként a követővesztés a Social Blade számai szerint: az elmúlt napokban 500 és 1000 közé tehető az Instagram oldalának napi kikövetéseinek száma. Hasonló számok láthatóak a rendezvényen felbukkant legtöbb tartalomgyártónál.
Persze a meghívott magyar véleményvezérek közül messze nem mondott mindenki azonnal igent erre a lehetőségre. Molnár-Szilágyi Szilvia például egy Instagram-sztoriban mutatta meg magát a meghívót, ami a Post For Rent reklámügynökségtől érkezett. A levelet Szilágyi saját kommentárral is ellátta, így fogalmazott:
"Óriási a visszhangja ennek az egész eseménynek! Meghívást kaptam, de nem éreztem helyénvalónak azt, hogy részt vegyek rakta. Egyszerűen nem érzem helyénvalónak azt, hogy az emberek pénzéből finanszírozott csillogó bulin mutassuk meg Budapestet. Ráadásul még csak nem is a valódi arcát. Szerintem ez a pénz mehetett volna most sokkal értékesebb helyre is. Pl. a bicskei gyermekotthonnak, vagy valamelyik iskolának vagy kórháznak. Ez a követőszám, ami az enyém, nem számít hatalmasnak, de picinek sem. Épp ezért igyekszem mindig úgy mozogni itt az online világban, hogy az összhangban legyen az elveimmel!"
A Jólvanezígy 328. adásából kiderült, hogyan is nézett ki maga a meghívó, amit Bányai Judit megkapott valakitől (nem említette, hogy melyik influenszer passzolta át neki) - az adásban a 16. perc környékén indul el az a blokk, ami a rendezvénnyel és annak hátterével foglalkozik. A videóban látható a konkrét meghívó is, illetve a napra lebontott program. Ezek alapján a május 22. és 24. között zajlott eseménysorozaton az (előzetes kéréseknek megfelelően pontosan és megfelelő dresscode-ot betartva érkező) influenszerek a például a Párisi Udvarban, a Halászbástyán, vagy a Leo Rooftopon jelentek meg. Csütörtök este az Operaházban folytatódott a program, itt a svájci Adriatique elektronikus zenei duó játszott. Pénteken az Európa Hajón tetőzött a partihangulat, itt Charlotte de Witte lépett fel.
Lotfi Begi felesége, Lotfi-Schadi Réka egyébként elmondta, hogy az említett meghívón ott virított a Magyar Turisztikai Ügynökség neve, mint szervező, ennek tükrében pedig nem érti, miért védekeznek egyesek azzal, hogy nem tudták, ki áll az egész rendezvény mögött.
A népharag nem maradt el, ez pedig komoly hatást gyakorolt magukra az influenszerekre is, Stumpf Patrik például egy zárt Instagram-csoportban zokogva kért bocsánatot saját követőitől - akik közül valaki egyébként egyből meg is osztotta ezt a hangfelvételt.
BUDAFCKNPEST
De mivel volt ekkora gondjuk egyes kommentelőknek, és azoknak a tartalomgyártóknak, akik köszönettel visszautasították meghívást? Csupán az a probléma, hogy a rendezvény mögött az a Magyar Turisztikai Ügynökség állt, ami hazánk miniszterelnökének, Orbán Viktornak a lányához, Orbán Ráhelhez köthető? Ennél egy picivel még érdekesebb a helyzet, ugyanis a meghívott vendégek, így a külföldi közösségi médiás szupersztárok nem csak az említett Párisi Udvarban vagy Halászbástyán fordultak meg, hanem például az Orbán Ráhel férjéhez, Tiborcz Istvánhoz (és az általa tulajdonolt BDPST Grouphoz) tartozó Dorothea Hotelben, ami épp a rendezvénnyel párhuzamosan tartotta saját megnyitóünnepségét (a megnyitón maga Orbán Ráhel is beszédet mondott).
Van tehát ennek a vonalnak egy olyan olvasata is, hogy az állami pénzből finanszírozott Budapest Influencer Trip farvizén a Dorothea Hotel is megkapta a sokmilliós követőtáborokkal rendelkező külföldi influenszereket. Egy jordán utazási blogger, Kefaya Abudayyeh saját Instagram sztorijában például Orbán Ráhellel és egy méretes asztaltársaságnyi influenszerhölggyel együtt látható, majd Abudayyeh a következőket mondja:
"Rachel, szeretünk, őszintén, és köszönünk mindent, csodás vagy, minden pillanatot imádunk itt. Esküszöm, tényleg ezt gondolom, és nemcsak én, hanem az összes lány!"
Egyelőre nyilván nem lehet tudni, lesz-e bármiféle áthallás a mostani rendezvény és a fentebb említett Met-gála utóhatása között, magyarul a hazai tartalomfogyasztók fellépnek-e a blockout-mozgalomhoz hasonlóan. Jelenleg a Redditen elég sokan erre biztatják az influenszerek követőit, de ez még távolról sem jelenti azt, hogy bárki is érezni fog abból valamit, mennyien ítélték az eseményt megosztónak. Napi 500-1000 elveszített követő még nagyon messze van attól, hogy komolyabban megbicsakoljon a magyar véleményvezérek karrierje, de persze ha ez a tendencia nem lankad, akkor komolyabb gondot jelenthet nekik a dolog. Nem véletlenül lehetett arról hallani, hogy egyesek inkább egy időre deaktiválják a fiókjukat, hogy ne veszítsenek több követőt.