A napokban futott be a Sins of Solar Empire második számú béta verziója, nem is voltunk restek megnézni, mit is tud a „next-gen" űrstratéga. A játék megjelenése nyár végén esedékes, de ez a béta még egy nagyon félkész játékot tükröz, aminek fényében, valószínű, hogy legfeljebb év végén próbálhatjuk ki a teljes verziót. Régi Eve online-os, és nagy sci-fi rajongóként bizakodva ugrottam fejest a bétába, talán kicsit túl nagy lendülettel is.
RT4X, izé ez egy játékstílus ?!
A bétába belekezdve egyből feltűnt hogy nem egy szokványos sci-fi-be ültetett RTS-el van dolgunk, hiszen már a fejlesztők is a bizarr RT4X névvel illetik a játékot. A rövidítés természetesen nem egy újabb labor kódneve a STALKER-ből, hanem a 4X jelzi hogy a galaxisméretű gazdaság menedzsment, négyszer lényegesebb, mint a harci összetűzések. A hátország ápolgatása tényleg akkora hangsúlyt kap, ami mellet a már-már csúfosan megkurtított harc szinte elbújhat. Emiatt a program néha csigalassú és ahhoz képest, hogy hatalmas űrhajókkal pusztítjuk egymást, egy football menedzser program is pörgős fps-nek tűnik hozzá képest. A gazdaság irányítása másrészt jól megoldott, a funkciók nagyon könnyen elérhetőek, a kezelőfelület tehát jelesre vizsgázott. A fejlesztéseket pedig be kell vágni, nincs mese, mert a 3 típusú fejlesztések (harci,gazdasági,technikai) több száz lépésből állnak, az összefüggések közöttük logikusak, ettől függetlenül még ez is kicsit kaotikus. Mindezektől függetlenül a játék, amire készült, a komoly birodalom irányítására, teljesen megfelelő, itt nem is lőtt kapufát, úgy mint a többi aspektusában.
Narancsszín galaxis kék nappal a közepén
A klasszikus sci-fiken edződött sorstársaknak bizony elsőre biztosan nyugtatókkal kell játszani a Solar Empire-t, hiszen a játék színvilága bizony néha elég émelyítő tud lenni. Ráadásul a pályák felépítése is legtöbbször nélkülöz mindenféle logikát. A fejlesztők elég érdekes elképzeléssel vannak az univerzumról, szerintük egy galaxis közepén feltétlenül valamilyen élénk kék vagy akár zöld színű napnak kell lenni, és körülöttük keringenek, gyakran azonos pályán, a bolgyók; ilyenkor már a lakott vulkanikus planétákon nem is lepődik meg az ember. A grafika ezzel ellentétben látványos és felettébb kellemesnek mondható, mielőtt bárki megkérdezné, a gépigény se vészes. Az egységek nagyon részletesen kidolgozottak, de ezt valószínűleg soha nem fogjuk észrevenni, mivel ezek a hajók egyáltalán nem lassúak, úgy hogy egy screen-shot erejéig is nehéz elkapni őket. A robbanások ugyan nagyon látványosak, de a legtöbb hajó egy ugyanolyan nagy „pukk" keretében semmisül meg, ezen is lesz még mit polírozni.
Mért lesz ez jó nekünk?
A béta alapján még nem szabad, és nem is illik ítélni, de a Sins of Solar Empire első körben bizony elbukott. A néhol logikátlan felépítés, a szép, de mégis ízléstelen grafika és a túlságosan is lassú játékmenet, bizony még csiszolásra vár, talán tényleg jobb lenne a játéknak ha késne még, hiszen olyan potenciált hordoz magában amit kár lenne kihagynia a fejlesztő Stardocknak. De minden bizonnyal még komoly egyensúlyozásokra számíthatunk hiszen, az látszott hogy az egység balansz, a fajok kiegyensúlyozása még szint teljesen hiányzott. Ugyanakkor az irányítást sikerült nagyon jól eltalálni, egy pillanat alatt elérhetjük birodalmunk összes funkcióját, így a multis csaták már előre jónak ígérkeznek. Kíváncsian várjuk a játék körüli fejleményeket, és én kívánnám neki a legjobbakat, mert kicsit elszomorított hogy ilyen amatőr hibákra se tud figyelni a Stardrock.