Sokakat sikerült elcsábítania a 4x-játékok világába Sid Meiernek és csapatának a Civilization: Beyond Earth-el azok közül is, akik annyira nem rajongtak az atomháborúval fenyegetőző Gandhiért a korábbi, hagyományosabb Civ játékokban. Szerencsére a Beyond Earth nem csupán egy egyszeri látogatás volt ebbe az egyedi sci-fi univerzumba, hanem a Sid Meier's Starshipsszel még inkább belemélyedhetünk a csillagközi utazásba.
Azt rögtön le kell szögeznünk, hogy bár a Starships történetében, és valamelyest a játékmenetben is kapcsolódik a tavaly kiadott stratégiához, nem kiegészítőről van szó, sőt, talán nem is a hagyományos értelemben vett 4X játékról. A hangsúly ugyanis nem civilizációnk építgetésén van, hanem flottánk bővítésén és fejlesztésén.
Nem egy népet irányítunk, inkább csak annak követeiként játszunk. Így a végcél sem az, hogy mi uraljuk az egész galaxist, hanem az, hogy különböző küldetések végrehajtásával megnyerjünk más civilizációkat, hogy csatlakozzanak csillagközi föderációnkhoz.
A játék kezdetekor, hasonlóan a Beyond Earth-höz, választhatunk több karakter körül, akik különféle kezdőbónuszokat adnak (technológiákat, vagy plusz hajókat például). Visszatérnek az affinitások (Harmony, Purity, Supremacy) is, statisztikai bónuszokkal és a külső változásokkal együtt, ám ezt a szintezés helyett szintén a kezdőképernyőn választhatjuk ki.
A hajóinkat egy RPG-szerű rendszerben, kilenc különböző kategóriában tudjuk fejleszteni, mint például hajtóművek, ágyúk, torpedók szenzorok, pajzsok, kiküldhető kisebb hajók, stb. Attól függően, hogy melyik kategóriákat fejlesztjük, különböző, specialista hajókat építhetünk.
Ha a hajótestet és a pajzsokat részesítjük előnyben, egyfajta tankot kapunk, ha viszont lopakodásra és a tűzerőre helyezzük a hangsúlyt, egy mesterlövésszel bővül a csapatunk, de akár hatalmas anyahajókat is készíthetünk, amik kisebb vadászgépeiket kiküldve tudnak igazán nagyot sebezni.
A lehetőségeinket persze eleinte behatárolja a rendelkezésünkre álló technológiák szűkössége, de nem csak tudományos munkával szerezhetünk új kütyüket a flottánknak. A Civ-sorozatból ismert más megszokott elemek, mint például a megépített csodák is a hajóink fejlesztését segítik majd.
Természetesen a flottánkat nem csak azért pimpelgetjük, hogy jól nézzen ki, hanem hogy a csaták során minél több esélyünk legyen a győzelemre. Minden felfedezett bolygó népétől felvehetünk ugyanis küldetéseket, amik általában valamilyen csetepatéba torkollanak. Ezeket egy körökre osztott rendszerben rendezhetjük majd le.
Minden hajónak meghatározott mennyiségű energiája (más rendszerekben ezt talán akciópontoknak neveznék) van, amiből mozoghat, vagy másfajta cselekedetekre költhet. Ide tartozik a torpedók kilövése, a már fent említett vadászok kiküldése, vagy a különböző rejtőzködést segítő rendszerek aktiválása.
A hatszögekből álló pálya viszont maga is egy külön szereplő lesz, egyrészt mert folyamatosan változik (például aszteroidák húznak keresztül a harctéren), másrészt pedig olyan különleges objektumok is lehetnek a pályákon, mint teleportálásra alkalmas kapuk. Ezek mindig ahhoz a bolygóhoz kötődnek, aminek a környékén éppen harcolunk.
Minden misszió teljesítése ad majd valamilyen jutalmat (technológiákat, pénzt, stb.), ahogy megnyit az adott bolygó és a mi otthonunk között egy kereskedelmi útvonalat is. Ha egy adott bolygónak elég küldetést teljesítünk, befolyásunk annyira megnő, hogy csatlakoznak az általunk létrehozott föderációhoz, viszont ha nem sietünk, egy másik szervezet elhappolhatja őket előlünk. Más kérdés, hogy néhány kört ki kell majd hagynunk, hogy legénységünket eltávra küldhessük, pihenés nélkül ugyanis rosszabbul teljesítenek.
A Sid Meier's Starships játékmenet ehát a közelmúltban megszokott játékoktól kicsit eltér, de a Firaxistól megszokott alapossággal kidolgozott rendszer lesz, úgyhogy még néhány száz órát eltöltünk a Beyond Earth-ben létrehozott univerzumban. A Sid Meier's Starships megjelenés 2015. elején várható (ami az első negyedévet szokta jelenteni), Windows és Mac platformok mellet iPadre is. Mi várjuk, és ti?