Bár sokáig viszonylag stabilan tartotta magát a házi szabály, miszerint a telefon telefonálásra való, mára az örökké zsebünkben lapuló készülék a papír-írószer boltok és a discman kiszorítása után a játékkonzolok babérjaira tör. Az egyszeri felhasználó első polifonikus csengőhangjának megvásárlása után - amely a Tipi-Tapi dinóra jobban hasonlított, mint a Play for Todayre a Cure-tól - hosszú évekig nem adott esélyt a mobilos újdonságoknak, amelyek a technológia korlátai és a limitált fejlesztési büdzsé miatt inkább a haszon gyors maximalizását célozták meg, mielőtt nyom nélkül eltűntek.
Játékfronton például úgy volt, hogy semmi sem tudja a nokiás Snake és Snake II kvarcjátékgrafikáját letaszítani a trónról, pedig a kihívás számos programozói csoportot mozgatott meg, az előbb említett finnek pedig később az N-Gage nevű csodával váltottak örökbérletet a homo ludens-szívekbe, amely inkább volt telefonba tömködött GameBoy Advance, mint bármi más. A mobilforradalom a stabil és olcsó telefonos internet elterjedésével és a közösségi tér aktív beépítésével lett igazán tényező. Innentől pedig már nem véges idő alatt teljesíthető pályákról, hanem funkcionális MMORPG-kről beszélünk.
De van-e élet a végigjátszások világán túl?
A mobiljátékokra általánosságban két kijelentés igaz: nem az örökkévalóságnak készülnek, és ideális esetben sosincs végük. De hogyan tudja az ingyenes játékmodell mellett hosszú távon megtartani aktív játékosbázisát az adott alkalmazás? Erre a kérdésre adhat választ a hamburgi Playa Games által fejlesztett, idén tizedik szülinapját ülő, Shakes & Fidget című, ingyenes játék, amely alapvetően egy WoW-paródiának szánt, azóta kultikussá avanzsált képregényből nőtt ki gombamód.
A gomba nem csupán a játék Monty Pythont idéző önironikus humorában, de fizetőeszközként is jelen van, ám a játékos karakter fejlődése enélkül is biztosított a számtalan hétvégi bónusznak és a PvP-opciónak köszönhetően. A küldetések mellett idővel jóval embert próbálóbb kazamaták is megnyílnak a karakter előtt, de céhekbe rendeződve nagyobb ostromok, portyák és guild chat is színesítik az élményt.
A karakterek természetesen a szerepjátékklisék harcos, orgyilkos, felderítő, mágus osztályait és a megszokott idevágó fajokat vonultatják fel, de a legújabb patch megajándékozott a számunkra az éjszakai buszok világából ismerős Háborgóval, amely ereje mellett szerencsés kezében bízhat, ha ügyességében és értelmi képességeiben nem is. A védekezésben nem igazán hisznek ezek a fickók, a pajzs által nyújtott előnyökkel szemben inkább az extra csapásokat preferálják, így darálva le az ellent.
A készítők trükkösen elhelyezett mérföldkövekkel is színesítik a játékélményt, amelyek szinthez kötött funkciók feloldásával (mint az alvilág, új NPC-k és szolgáltatások vagy a petrendszer) állítanak minket új kihívás elé, de ugyanúgy el lehet szöszölni erődünk folyamatos fejlesztésével vagy tárgyak és statnövelő drágakövek farmolásával.
Természetesen eredményeinknek megfelelően dicső rangunk is dinamikusan változik, ezzel is ösztönözve a listákon szereplő alacsony számok szerelmeseit a folyamatos visszatérésre.
Mindezek mellett a titok nyitja talán a játék könnyedségében rejlik. Nem akar elkápráztatni, csupán szórakoztatni. Szinte észrevétlenül szerzünk új pajtásokat, miközben játszva sajátítjuk el a vérnyulak elleni túlélés fortélyait, nem beszélve a végső titokról, a kalandvágy és a sör kapcsolatának törékeny egyensúlyáról.