Ha valaha is felmérést tartanának arról, hogy melyik a legismertebb német számÃtógépes játék, akkor garantáltan a Settler sorozat lenne a befutó. A szériával egybeforrt már a Blue Byte neve, mely csapat több, mint egy évtizede működik sikeresen gyakorlatilag egyetlen cÃmnek köszönhetÅ‘en. Tizenegynéhány év alatt kisebb-nagyobb módosÃtások történtek a Settlers különbözÅ‘ epizódjain, ám az alapok gyakorlatilag nem változtak. Egyetlen kivétel akad csupán, a sokak által mélypontnak tekintett Heritage of Kings, mely önmagában nem volt rossz játék, ám egyenesen gyalázatként érte meg a rajongók tábora, hogy ráaggatták a Settlers nevet is.
Útelágazodás - nehéz szó
Valami történhetett ekkor az Ubisoft háza táján, ugyanis érdekes, s egyben kifejezetten rokonszenves döntés keretében döntöttek úgy, hogy kettészakÃtják a sorozatot. A témában járatos Funatics csapata a régi epizódok játékmenetét öntötte nyakon korhű grafikával, s elkészÃtette a legjobbnak tartott második rész remakejét az idÅ‘közben pelenkáját elhagyó generáció számára is. Ugyanezt a vonalat kÃvánják továbbvinni a jövÅ‘ben is, hiszen máris dolgoznak az újabb népeket felvonultató folytatáson. Ezzel egyidÅ‘ben a Blue Byte-ra maradt a kÃsérletezés és az új utak keresésének kockázatos, ám gyakran kifizetÅ‘dÅ‘ feladata.
Zöld tűzben forgó irigy tekintet
A Rise of an Empire megÅ‘rizte a Settlers játékokra jellemzÅ‘ bájos külsÅ‘t, s igyekezett megtalálni az egyensúlyt a korosodó telepesek, s az ifjú úttörÅ‘k igényei között. Hogy ez mennyire sikerült, azt döntse el mindenki maga, az eladások kétségtelenül a fejlesztÅ‘ket igazolták. Nem is csoda, hogy alig fél évvel késÅ‘bb megjelent jelen cikk tárgya, a The Eastern Realm cÃmre keresztelt expanzió. A történet szerint békés és prosperáló éveket ÃgérÅ‘ uralmunk alá hajtott Keleti Birodalom nem nyerte el a Zöld Tűz IstennÅ‘jének tetszését. A makrancos hölgy hÃvei igencsak megnehezÃtenék életünket, s a legnagyobb élvezettel zúznák szét dédelgetett álmainkat, amennyiben hagynánk. Eljött az idÅ‘, hogy övünkre csatoljuk kardunkat, kitisztÃtsuk kedvenc lovagló csÃzmánkat (Nem, a Télapó még nem jön!), s felnyergeljük hátasunkat, majd csatába vonuljunk úgy, ahogy egy igazi uralkodóhoz illik, egyszál magunkban. Talán megbocsátható eme költÅ‘i túlzás, hiszen valóban azzal indÃt mintegy nyolc küldetésbÅ‘l álló kampány, hogy három hÅ‘sünk közül kiválasztjuk a feladatnak épp megfelelÅ‘t, majd egy néhány épületbÅ‘l álló, enyhén provinciális érzést keltÅ‘ elÅ‘retolt helyÅ‘rségbÅ‘l kiindulva kezdünk el rendet rakni. Szükség is lesz rá, ugyanis a már korábban emlÃtett új ellenfelünk alaposan összekavarta a szálakat, s belerondÃtott a vidék lakóinak életébe. A szomszédos Hidun mogulja, Praphat, s az Å‘ bájos, ám harcias lánya Saraya hamarosan szövetségesünkké válik, hiszen legalább annyira sújtja Å‘ket is mindenféle csapás.
A hol száraz, hol nedves, ám mindig mesés Kelet
Alapszabály minden kiegészÃtÅ‘ lemez esetében, hogy hoznia kell valamilyen újÃtást, legyen az bármilyen apró is. A The Eastern Realm esetében ez elsÅ‘ pillantásra szembeötlÅ‘ lesz, hiszen a négy évszakhoz szokott európai tájakat felváltja az indiai szubkontinens éghajlatát másoló környezet. Száraz és esÅ‘s évszakok váltják egymást, s a vÃz hol barátunkká, hol ellenségünkké válik. Telepeseink a technológiai fejlÅ‘dés következÅ‘ lépcsÅ‘fokára lépve képesek kutat fúrni, melyek nem csupán esÅ‘ hÃján jönnek jól, hanem lerövidÃtik a vÃzzel kapcsolatos munkafolyamatok hosszát, amennyiben jól megválasztott stratégiai pontokon helyezzük el Å‘ket. A fürdÅ‘ként is üzemelÅ‘ mosoda, s az állatok, no meg telepeseink is úgy fogyasztják a vizet, mintha az életük függene tÅ‘le. Igaz, ami igaz, ez Ãgy is van. Lássuk csak, mi történik, ha elered az esÅ‘. Tekintve, hogy a monszun hosszú hónapokig szokott tartani, Ãgy a játékban is áradással párosul egy-egy égi áldás. A medrükbÅ‘l kilépÅ‘ folyókon ilyenkor nem lehet átkelni, s településünk egyes részei között megszűnik az összeköttetés, ami a termelés leállásához, s a gazdaság összeomlásához vezethet. Sajnos csónakkészÃtés vagy hÃdépÃtés nem áll rendelkezésünkre.
Az újÃtások közé tartozik a kereskedelmi állomás épÃtésének lehetÅ‘sége, s Ãgy hÅ‘sünknek nem kell az adott településen tartózkodnia ahhoz, hogy vásárolni tudjunk. Ha már a hÅ‘snél tartunk, akkor érdemes néhány szó erejéig kitérni Saraya hercegnÅ‘re. Képességei fÅ‘ként gazdasági hasznot jelentenek, ugyanis a szokásosnál olcsóbban épÃti fel a kereskedelmi állomást, s az árakat is leszorÃtja némelyest. Ezen felül pedig adományokat tud kicsikarni a falvak népétÅ‘l. Ami pedig alaposan meglepett, az a sorozatba visszatérÅ‘ geológusok szerepe. A régi epizódokkal ellentétben nem fogja apró táblákkal teletűzdelni a környéket, ahova vizsgálódni küldjük. Az új rendszer alapján egyébként is látunk elÅ‘re minden bányát és nyersanyag lelÅ‘helyet. A középkori földtani kutatóintézet munkatársai ehelyett a már kimerült bányákban tárnak fel újabb és újabb ércteléreket, s indÃtják újra a kitermelést. Az alapjáték nélkül meg sem mukkanó kiegészÃtÅ‘ lemez kellÅ‘ újdonságot tartalmaz ahhoz, hogy a rajongók ismét területfoglalósdit, és „Gazdálkodj okosan!- t" játsszanak telepeseikkel, ám aki eddig sem szerette, az ezután sem fogja minden éjszaka a játék dobozát babusgatva álomra hajtani fejét. A küldetések viszonylag változatosak, ám kevés eredetiséggel szolgálnak. Igaz, a szent tehén megmentése már súrolta a vicces kategóriát. A skirmish módban játszható szingli, illetve a többszereplÅ‘s térképek egy részét a hivatalos oldalon meghirdetett verseny keretében tehetséges rajongók készÃtették, s bizony csak elvétve érzÅ‘dik rajtuk némi amatörizmus.
GameStar