„A világtörténelemben ez volt az emberiség legnagyobb tesztje, az igazi katonák kihívása" - állítja Randy Pitchford, a Gearbox Software vezetője arra a kérdésre válaszolva, hogy mostanában miért ömlenek a második világháborús játékok. „Attól az időszaktól kezdve, amikor az ember először ragadott kőbunkót, egészen a legmodernebb háborúkig ez a korszak a legizgalmasabb és ez ragadja meg legjobban a fejlesztők és játékosok fantáziáját.
Persze a korszak népszerűsége nemcsak a játékokon keresztül nyilvánul meg. Az utóbbi években rengeteg második világháborús film és tévésorozat készült és ez is elősegítette a korszak számítógép játékos változatait.
Mánia?
Rendben, érthető, hogy népszerű ez a korszak, de azért mégiscsak furcsa, hogy a fejlesztők ENNYIRE képtelenek másik korszakot találni. Vajon a kiadók bábáskodása miatt mentjük meg állandóan azt a fránya Ryan közlegényt? „Valójában arról van szó, hogy a fejlesztők a saját játékstílusukhoz keresnek megfelelő korszakot, és ha erre a második világháború a legalkalmasabb, akkor szó nélkül azt fogják választani." - állítja Dave Karraker Sony Computer Entertainment America vezetője.
Ez teljesen igaz a Gearbox által fejlesztett Brothers in Arms-ra is. Bár Pitchford bevallottan imádja is a korszakot, de mégis: alaposan áttanulmányozták az összes háborút, mielőtt végül a második világháború mellett döntöttek volna taktikai FPS-ükhöz. „A második világháborús ejtőernyősök pontosan olyan módon harcoltak, ahogy mi azt a játékban elképzeltük." - mesélte Pitchford.
Vagy üzleti szempontok?
Persze a kiadó számára is rendkívül kényelmes és üzletileg megtérülő állandóan ezt a korszakot feldolgozni, hiszen már ismerik a játékosok, és így nem kell túl sok pénzt és energiát belefeccölni a marketingbe sem. Ráadásul a legtöbb ilyen játék biztos bevételt jelent, hiszen a már „bejáratott" közönség valószínűleg a következő Call of Duty-t, vagy Medal of Honort is meg fogja venni, hiszen tudják, mire számíthatnak.
Hogy a játékosok belefásultak volna már a „tengernyi" normandiai partraszállásba? Randy Pitchford szerint szó sincs erről: „Szerintem az interaktív háborús élményekre vágyok számára ez a korszak még mindig a legérdekesebb" - nyilatkozta lelkesen a Gearbox vezetője.
Lapozgassuk a történelemkönyveket...
Pedig oly sok korszak hever kihasználatlanul... Ott van például a mongol invázió, a reneszánsz korszak (1300-1700), a francia forradalom, vagy akár az első világháború. Ezekből miért nem készül soha semmilyen játék? Pedig a készítők és a kiadók tanulhatnának az olyan üdítő kivételekből, mint az Assassin's Creed, amely például a keresztes háborúk idején játszódik... Hihetetlenül bele lehet ám fásulni, hogy folyton, újra és újra a „második világháború poklában" kell megfordulni és a játékok terén is ugyanúgy változatosságra vágyunk, minthogy nem eszünk mindennap paprikás krumplit. A változatosság gyönyörködtet: tessék végre felfogni kedves játékfejlesztők...
A cikk végére már csak egy utolsó kérdést tennék fel: ti milyen egyéb történelmi korszakot látnátok szívesen játékformában? Vagy nektek épp elég a második világháború, aztán hagy szóljon a következő „Call of the medal of brothers"?